Dienstag, 17. Februar 2009

ΚΑΤΑΝΤΙΑ.

Εδω και μια εβδομαδα εχουν γινει καποιες περιεργες εξαγγελιες απο το ΥΠΕΘΑ και τον κυριο Βαγγελη Μειμαρακη. Εξαγγελιες οι οποιες για αλλη μια φορα διχασαν την ελληνικη κοινωνια. Τα αντιπαλα κομματα κανουν λογο για μετρα πυροτεχνηματα, τα οποια εχουν ως σκοπο να κρατησει ακομα αυτη η κυβερνηση και να ανεβει σε μοναδες δημοτικοτητας. Η δε κυβερνηση ανταπανταει οτι θελει να χτυπησει τα βυσματα και να επαναφερει την αξιοκρατια.
Οι εν λογω εξαγγελιες αφορουν την καταβολη προστιμου υψους 1.000 ευρω το μηνα απο ανυποτακτους, υποχρεωτικη στρατιωτικη θητεια προτου οι κληρωτοι συμπληρωσουν τα 24 χρονια, μειωση των αναβολων για σπουδες, καταργηση θητειας σε ναυτικο και αεροπορια για τους κληρωτους με σκοπο να υπηρετησουν ολοι στον στρατο ξηρας και μαλιστα στην παραμεθοριο. Η κυβερνηση ανεφερε, εξ ονοματος του κου. Μειμαρακη, οτι τα μετρα αυτα θα εφαρμοστουν απο το 2010 και μετα.
Το περιεργο ειναι, οτι τα μετρα αυτα ανακοινωθηκαν λιγες εβδομαδες μετα απο την επαναδημοσιοποιηση στοιχειων, οτι τουρκικα πολεμικα αεροσκαφη εισβαλουν στον ελληνικο εναεριο χωρο - κατι ηδη γνωστο - ακολουθουμενα απο την σχετικη παραφιλολογια. Η ανακοινωση των συνεπεσε επισης με την ειδηση μιας ακομη αυτοκτονιας φανταρου σε φυλακιο του Διδυμοτειχου, καθως και την σχετικη επισημανση, οτι το παλικαρι θα απολυοταν σε 3 μερες.
Σε χρονο ρεκορ, το διαδικτυο και ειδικοτερα οι ιστοσελιδες και διαδικτυακες εφημεριδες που αναδημοσιευσαν την ειδηση των "μετρων Μειμαρακη", γεμισαν απο παρα πολλα σχολια αναγνωστων. Οπως συμβαινει συνηθως σε πολιτικη και ποδοσφαιρο, ο κοσμος ηταν χωρισμενος σε αυτους που ησαν υπερ και σε αυτους που ησαν κατα. Και οι μεν...εβριζαν τους δε....
Δεν υπαρχει ουτε η προθεση, ουτε η θεληση προς σχολιασμο των ανακοινωσεων του κου. Μειμαρακη εδω. Θα γινει μονο περιορισμος στα σχολια των αναγνωστων. Διαβαζοντας τα, συνειδητοποιει κανεις που μπορει να φτασει ο Ελληνας. Οι υπερ των μετρων εβριζαν και κατηγορουσαν ανυποτακτους, φοιτητες, κατοχους στρ. αναβολων και καθε ειδους γιωταδες ως μαμοθρεφτα, φυγοπονους, δειλους και αχρηστους. Οι κατα των μετρων αποκαλουσαν τους υβριστες τους χουντοδεξιους και λαμογια. Καποιοι απο αυτους εκοπτονταν δια την ευμενη οικονομικη τους κατασταση στην αλλοδαπη, την οποια ουδεποτε θα ειχαν, εαν εμεναν στην Ελλαδα. Μερικοι απο αυτους τελος, υποστηριζαν οτι η υποχρεωτικη θητεια ειναι ετσι κι αλλιως χασιμο χρονου, οικονομικη επιβαρυνση για τις οικογενειες των κληρωτων και προσφερει οφελη μονο σε ορισμενα προσωπα της περιφερειας.
Η αναγνωση τοσο υβριστικων σχολιων προκαλει μονο θλιψη. Θλιψη για την καταντια του Ελληνα πολιτη. Διαβαζεις π.χ. αυτον που ειναι υπερ των μετρων να λεει: "Να πανε ολοι φανταροι! Εγω γιατι πηγα; Mαλακας ημουν;" και δεν πιστευεις οτι μπορει καποιος ανθρωπος να βγαζει τοσο μισος, τοση χολη, τοση κακια και φθονο για τον συνανθρωπο του. Να ευχεται για καποιον, τον οποιον δεν γνωριζει προσωπικα, να παθει τα ιδια και χειροτερα απο αυτον. Να διαβαζεις οτι γραφει υπερ υποχρεωσεων προς την πατριδα, αλλα οταν οι υποχρεωσεις προς την πατριδα περιλαμβανουν την πληρωμη φορων, να κανει ενα βημα πισω.
Πραγματικα αυτοι οι οποιοι κοπτονται για το Εθνος και θελουν να δειξουν οτι εφαρμοζουν τους νομους, στην κρισιμη στιγμη το βαζουν στα ποδια. Οταν τους ριχνεις το επιχειρημα, οτι ειναι υποχρεωτικο, δεν ειναι και απαραιτητως σωστο, καλο και θετικο για το κοινωνικο συνολο, ειτε δεν απαντανε, ειτε σου απαντουν ειρωνευομενοι και βριζοντας. Οταν απο την μια το κρατος σε υποχρεωνει να πληρωνεις φορους για τα παντα, αλλα απο την αλλη σε καταδικαζει να μενεις συμβασιουχος, να κανεις δυο και τρεις δουλειες για 700 ευρω συνολικα, και δεν σου αυξανει το μισθο, τοτε τι διαολο υποχρεωση προς το κρατος ειναι αυτη; Πως περιμενει με αυτα τα μετρα το κρατος να τα βγαλει περα ο μισθωτος, ο συνταξιουχος, ο μεροκαματιαρης και βιοπαλαιστης πολιτης του; Με αυτα τα μετρα του ρουφας κανονικοτατα το αιμα! Ετσι ειναι και με τον θεσμο της υποχρεωτικης στρατευσης, για την οποια εχει γινει λογος σε παλιοτερο κειμενο (βλ. εντ.).
Ολες αυτες οι σκεψεις γεννηθηκαν διαβαζοντας τα σχολια των αναγνωστων. Διαπιστωθηκε οτι η σηψη στην κοινωνια ειναι πολυ μεγαλυτερη απο οτι θα μπορουσε κανεις να φανταστει. Ο Ελληνας πολιτης ειναι υπευθυνος για την ζωη του και τις επιλογες του. Ο Ελληνας πολιτης ευθυνεται για τις κυβερνησεις που εκλεγει. Ο Ελληνας πολιτης φερει βαρυτατες ευθυνες για την καταντια της κοινωνιας. Τα σχολια των αναγνωστων σχετικα με τις ανακοινωσεις Μειμαρακη απεδειξαν οτι δυστυχως υπαρχουν αναμεσα μας πολλοι συνανθρωποι μας με κομπλεξ, γεματοι κακια, φθονο, μισος για τους υπολοιπους. Ο ενας θεωρει τον αλλον κατωτερο. Πολλοι δε ειναι φαταουλες και λαμογια, κοιτανε να βρουν τα αδυναμα σηεμεια των συνανθρωπων τους και να τους καταστρεψουν. Τα θελουν ολα δικα τους, μεχρι τελευταιου λεπτου. Δεν σεβονται τιποτε και κανεναν, ανεξαιρετως ηλικιας, εμπειριων, γνωσεων, επαγγελματικης καταρτησης. Αν δεν βελτιωθει ο Ελληνας ως ανθρωπος, δεν θα βρει γλυτωμο.
Ο Ταλας προσωπικα ντρεπεται για την καταντια του Ελληνα. Ντρεπεται που ειναι και ο ιδιος Ελληνας. Ντρεπεται που δεν μπορει να αλλαξει τον κοσμο προς το καλυτερο. Ντρεπεται που ειναι αναγκασμενος να ζησει σε αυτη την καταντια...

Samstag, 14. Februar 2009

ΑΓΚΑΛΙΤΣΕΣ ΚΑΙ ΦΙΛΑΚΙΑ...

Καρδουλες απο δω, καρδουλες κι απο εκει. Τα μηνυματα στα κινητα και τα αναριθμητα διαφημιστικα σε τηλεοπτικα και διαφημιστικα καναλια δινουν και παιρνουν. Τα κοκκινα τριανταφυλλα, τα σοκολατακια και οι ευχετηριες καρτες γινονται αναρπαστες καθε χρονο τετοια μερα. Γιατι; Γιατι στις 14 Φεβρουαριου εορταζεται η γιορτη του Αγιου Βαλεντινου, προστατη των ερωτευμενων.

Ειδικα για τα ελληνικα δεδομενα δεν παιζει κανεναν απολυτως ρολο, εαν ο αγιος αυτος δεν ειναι αναγνωρισμενος απο την ορθοδοξη εκκλησια, παρα μονο απο την καθολικη. Δεν ειναι επισης εξακριβωμενο, εαν οντως ο αγιος αυτος ειχε καποια σχεση με τον τομεα, του οποιου θεωρειται προστατης. Οι πληροφοριες για αυτο προερχονται απο καποια μεσαιωνικα χειρογραφα. Ο δε Βαλεντινος ηταν επισκοπος Ρωμης και μαρτυρησε για αγνωστους λογους κατα την διαρκεια της κυριαρχιας του αυτοκρατορα Κλαυδιου ΙΙ του Γοτθου.
Ολα αυτα ομως δεν ενδιαφερουν τους ζαχαροπλαστες, τους ανθοπωλες και ειδικα τα Μ.Μ.Ε. που πασαραν στο αδαες κοινο την συγκεκριμενη μερα ως υποχρεωτικη εορτη, βρισκοντας ετσι αλλη μια ευκαιρια να τα κονομισουν χοντρα. Βεβαια στην εποχη που ζουμε και εν μεσω οικονομικης κρισης, τι αλλο θα μπορουσαν να κανουν; Οικογενειαρχες ανθρωποι οι πιο πολλοι, πρεπει να βγαλουν τα προς το ζην. Βεβαια το ολο νταβαντουρι με την γιορτη των ερωτευμενων ειναι πιο παλιο απο την οικονομικη κριση του 2009. Αλλα τελος παντων...
Το θεμα ειναι οτι οπου και να στρεψεις το κεφαλι σου τετοια μερα καθε χρονο, θα δεις αυτα τα πραγματα: Λουλουδακια, καρδουλες, γλυκακια, φιλακια, αγαπουλες και τα παρομοια. Λες και τις υπολοιπες ημερες του χρονου δεν ειναι ο κοσμος η´απαγορευεται να ειναι ερωτευμενος. Οπως και η παγκοσμιος ημερα κατα του Ειντζ. Ολες τις αλλες μερες το πεταμε δηλ. κατω απο το χαλι το προβλημα και ξαφνικα το θυμομαστε και αρχιζουμε τις στατιστικες με θυματα, εξαπλωση κτλ.;
Οχι αγαπητοι εμποροι (συν)αισθηματων. Ο Ταλας δεν θα παρει το προιον σας. Δεν σας χρωσταει τιποτε. Οποτε και οπως θελει θα δειξει την αγαπη του για καποιο προσωπο. Δεν ειναι υποχρεωμενος να περιμενει ποτε θα ερθει η 14 Φεβρουαριου για να το κανει, ουτε χρειαζεται να αποδειξει κατι σε κανεναν. Ας ζησουν αλλοι την ψευδαισθηση οτι η ημερα αυτη ειναι πιο ιδιαιτερη απο αλλες. Ο Ταλας δεν χρειαζεται ψευδαισθησεις.

Freitag, 13. Februar 2009

ΕΤΟΣ ΔΑΡΒΙΝΟΥ.

Εχτες την Πεμπτη συμπληρωθηκαν 200 χρονια απο την γεννηση του Καρολου Δαρβινου. Στα πανεπιστημια και τα μουσεια ολου σχεδον του πλανητη διοργανωνονται διαφορες εκδηλωσεις σχετικα με τον Δαρβινο και το εργο του, οπως εκθεσεις και ομιλιες.

Στο σημειο αυτο, θα ηθελε ο Ταλας να αναφερει, οτι δεν προτιθεται να γραψει κειμενο περι της ζωης και του εργου του Δαρβινου. Το ταξιδι του με το "Μπηγκλ" καθως και οι αντιδρασεις απο την δημοσιευση του εργου του "on the origin of Species" ειναι λιγο εως πολυ γνωστα. Οι λεπτομερειες μπορουν να βρεθουν και στο διαδικτυο, π.χ. στην ιστοσελιδα της Βικιπεδια.
Υπαρχουν καποια πραγματα στην ιστορια αυτη που ειναι εκνευριστικα και δεν θα επρεπε να ισχυουν πλεον. 200 χρονια μετα την γεννηση του Δαρβινου και περιπου 150 μετα την δημοσιευση της θεωριας του περι εξελιξης των ειδων δια της φυσικης επιλογης, και ο πολυς ο κοσμος τον θυμαται ως τον ανθρωπο που ισχυριστηκε οτι ο ανθρωπος καταγεται απο τον πιθηκο!
Στην πραγματικοτητα, ο Δαρβινος ουδεποτε ειπε, η´ δημοσιευσε κατι τετοιο. Ειχε παρατηρησει οτι τα ανατομικα χαρακτηριστικα του ανθρωπου ομοιαζουν με αυτα του πιθηκου. Ειδικα δε με των μεγαλων πιθηκων, οπως ειναι ο γιββωνας, ο χιμπαντζης, ο γοριλας και ο ουρανγκοταγκος που ανηκουν στα πρωτευοντα κατα την ταξινομηση του Λινναιου. Η κοινωνικη συμπεριφορα και η ψυχολογια ανθρωπων και πρωτευοντων παρουσιαζουν επισης ομοιοτητες. Ο Δαρβινος υποστηριξε οτι ο ανθρωπος και ο πιθηκος πρεπει να ειχαν καποιον κοινο προγονο. Απο αυτον τον κοινο προγονο αποσπαστηκαν και εξελιχτηκαν τα διαφορα ειδη των πιθηκων και οι ανθρωπινες φυλες.
Η θεωρια αυτη δεν τους επεισε ολους. Ειδικα δε τους κληρικους και το ποιμνιο τους. Την εποχη του Δαρβινου ο κοσμος πιστευε οτι η ζωη στην γη ειχε δημιουργηθει ακριβως οπως αναφερεται στα πρωτα κεφαλαια της Γενεσης στην Παλαια Διαθηκη. Ο ανθρωπος ονομαζοταν επιστημονικα homo sapiens (: ανθρωπος ο σοφος!) και απλως υπηρξε, δεν εξεληχθηκε. Ανωτερος ολων ηταν ο λευκος ανθρωπος, ολες οι αλλες φυλες ηταν υποδεεστερες του. Καποιος κληρικος μαλιστα, ειχε προσπαθησει να χρονολογησει την δημιουργια του κοσμου και την εμφανιση του ανθρωπου στη γη. Οι...μετρησεις του εδωσαν την ημερομηνια 4 Οκτωβριου 4000 π.Χ. περιπου, γυρω στις 8.13 π.μ. για την δημιουργια του κοσμου απο τον...Υψιστο...
...Και ξαφνικα εμφανιστηκε αυτος ο κυριος Δαρβινος και τους εκανε ζημια! Βεβαια πολυ χειροτερα τα εκανε ο φιλος του Δαρβινου, ο Τομας Χαξλευ, ο οποιος βασικα υποστηριξε οτι ο ανθρωπος προερχεται απο τον πιθηκο. Τα μυαλα εκεινης της εποχης ουτε να φανταστουν μπορουσαν οτι ειναι ποτε δυνατον ο ανθρωπος, αυτο το ανωτερο ον, η κορωνιδα της Δημιουργιας, να καταγεται απο ενα ζωο - ποσο μαλλον να το ακουσουν. Την απροσεξια και βιασυνη του Χαξλευ την πληρωσε ο ιδιος ο Δαρβινος, ενω ο Χαξλευ καρπωθηκε τον... τιτλο ευγενειας "Darwins Bulldog": Στα επομενα χρονια, πληθος απο γελοιογραφιες που απεικονιζαν τον Δαρβινο ως γενειοφορο γεροντα με σωμα πιθηκου (βλ. εικονα εντ.) γεμιζαν τις εφημεριδες της βικτωριανης Αγγλιας... Ο κοσμος, επισης βιαστικος και απροσεκτος, δεν μπηκε στον κοπο να μελετησει το εργο του Δαρβινου. Προτιμησε αντιθετως να του απαντησει ειρωνευοντας τον.
Στις επομενες δεκαετιες απεδειχθηκε οτι οι θεωριες του Δαρβινου ειχαν καποια βαση. Βρεθηκαν απολιθωματα, μελετηθηκαν, ταξινομηθηκαν. Σημερα ειναι πλεον αποδεκτο απο την επιστημη, οτι ο homo sapiens εμφανιστηκε πριν απο περιπου 40.-20.000 χρονια και προερχεται απο τους Αυστραλοπιθηκους που ζουσαν πριν απο περιπου 9 εκατ. χρονια στην Αφρικη. Καποια απο αυτα τα ειδη Αυστραλοπιθηκων μεταναστευσαν στην Ασια και την Ευρωπη. Καποια απο αυτα εξελιχθηκαν διαδοχικα στους homo habilis (επιδεξιος) και homo erectus (ορθιος). Πριν απο 500. με 100.000 χρονια περιπου συνυπηρχαν στην Ευρωπη και την Εγγυς Ανατολη τα ειδη των Νεαντερνταλ και τον Κρο Μανιον. Απο τους τελευταιους καταγεται ο συγχρονος ανθρωπος. Τα δυο αυτα ειδη κυνηγουσαν, ψαρευαν, μαζευαν καρπους. Κατασκευαζαν οπλα, εργαλεια και κοσμηματα. Ειχαν θρησκειες και ταφικα εθιμα. Ζωγραφιζαν στους τοιχους σπηλαιων και επεζαν μουσικη με αυτοσχεδιες φλογερες. Μετα το 9.000 π.Χ. οι ανθρωποι εγκατελειψαν τις σπηλιες. Αρχισαν να εγκαθισταται, για μεγαλυτερα χρονικα διαστηματα και στη συνεχεια μονιμα, σε ευφορες περιοχες με ηπιο κλιμα που ησαν κοντα σε λιμνες και ποταμια. Εκτισαν σπιτια απο ξυλα, καλαμια και στη συνεχεια απο πετρες και πλινθους. Εξημερωσαν ζωα οπως οι σκυλοι, τα προβατα, οι χοιροι και καλλιεργουσαν την γη. Οι καλυβες γινονταν ολο και πιο πολλες. Τα χωρια εγιναν πολεις. Δημιουργηθηκε συστημα ιεραρχιας. Κοινη γλωσσα. Κοινα εθιμα. Γραφη. Αναπτυχθηκε το εμποριο. Και ετσι εξελιχθηκαν οι ανθρωπινοι πολιτισμοι...
Παρα ταυτα, στην αυγη του 21ου αιωνα, σε τεχνολογικα ανεπτυγμενες χωρες, οπως οι Η.Π.Α., συνεχιζει να κυριαρχει ακομα ο σκοταδισμος. Σε διαφορες πολιτειες διδασκεται η Παλαια Διαθηκη αντι της θεωριας της εξελιξης. Υπαρχουν πολλοι που πιστευουν οτι ανθρωποι και δεινοσαυροι εζησαν την ιδια χρονικη περιοδο, αγνοοντας τα επιστημονικα δεδομενα. Καποιοι φιλοθρησκοι εχουν φτιαξει μαλιστα και μουσειο της Παλαιας Διαθηκης, εμφανιζοντας τον Αδαμ και την Ευα ως κουκλες μεταξυ ομοιωματων δεινοσαυρων.
Και εν τελει, η χαζη αυτη παρερμηνεια του εργου του Δαρβινου, οτι ταχα ο ανθρωπος καταγεται απο τον πιθηκο, συνεχιζει να υπαρχει. Οπως διαθεσημες ειναι και οι γελοιογραφιες του Δαρβινου που βασιζονται στην παρερμηνεια αυτη και δειχνουν το κομπλεξ της κοινωνιας απεναντι στον επιστημονα που απλως κατεγραψε οτι ειχε δει και μελετησει. Αυτο ειναι και ενα απο τα τιμηματα που πληρωνει οποιος εχει το θαρρος να υπερασπιζει τη γνωμη και το εργο του.

Montag, 9. Februar 2009

ΑΝΘΡΩΠΟΙ - ΚΟΥΜΠΙΑ.

Εδω και λιγες εβδομαδες προβαλεται σε πολλους κινηματογραφους της Ελλαδας και του εξωτερικου η ταινια η "παραξενη υποθεση του Μπεντζαμιν Μπαττον". Η ταινια βασιζεται σε ενα διηγημα του Σκοτ Φιντζεραλντ. Το εργο περιστρεφεται γυρω απο τον πρωταγωνιστη, τον οποιο υποδυεται ο ηθοποιος Μπραντ Πιτ. Ο ηρωας της ταινιας, ο Μπεντζαμιν Μπαττον, γεννηθηκε ηλικιωμενος. Οσο περνουν τα χρονια, ολο και πιο νεος γινεται. Η φυσιολογια του παει αντιθετα με τον χρονο. Οταν πεθαινει ειναι σε βρεφικο σταδιο.

Αναμφιβολα μια περιεργη ταινια, που θεωρειται κιολας φαβορι στο Χολλυγουντ, εχοντας ηδη συγκεντρωσει 13 υποψηφιοτητες για τα κιν/κα βραβεια Οσκαρ.
Αναλογιζομενος την παραξενη υποθεση αυτης της ταινιας, σκεφτεται ο Ταλας, οτι μπορει κανεις να εντοπισει πολλες ομοιοτητες μεταξυ του Μπεντζαμιν Μπαττον και της γενιας του: Αντιθετα απο την γενια των γονεων μας δηλαδη, που στην αυγη της ζωης τους ησαν φτωχοι, διεθεταν ελαχιστα υπαρχοντα και εφοδια, αλλα που στην πορεια της ζωης τους δουλεψαν σκληρα, εφτιαξαν σπιτια και οικογενεια, η γενια του Ταλα (βλ. αντιστοιχο κειμενο στο ιστολογιο εντ.) ξεκινησε χορτατη. Ολοι σχεδον απο εμας απολαυσαμε την παιδικη μας ηλικια. Δεν πεινασαμε, δεν διψασαμε, ειχαμε τα παιχνιδια μας, ειχαμε τα ρουχα μας, ειχαμε ελαχιστες εννοιες για το μελλον. Οι γονεις μας μας στηριζαν, γιατι ειχαν το αγχος να μην περασουμε αυτα που βιωσαν αυτοι στα παιδικα και νεανικα τους χρονια. Δεν υπαρχει κανενας ανω των 50 και 60 χρονων, που να μην μας το κοπαναει αυτο σε καθε συζητηση - λες και θα υπηρχε ποτε περιπτωση να το ξεχασει κανεις απο εμας: "Εσεις τα εχετε βρει ολα ετοιμα...Δεν χρειαστηκε να κουραστειτε...Εμεις στην ηλικια σας δεν ειχαμε να φαμε...".
Οι γονεις μας μας στηριξαν, μας βοηθησαν και πολλους απο εμας μας πιεσαν να σπουδασουμε, να παρουμε πτυχια, γιατι πιστευαν στην παροιμια ανθρωπος αγραμματος, ξυλο απελεκητο. Και γιατι νομισαν οτι αν αποκτησουμε πτυχια, θα μπορεσουμε να βρουμε καλες δουλειες, με υψηλους μισθους. Θα μπορεσουμε να ανοιξουμε τα δικα μας σπιτια, να κανουμε τις δικες μας οικογενειες.
Οι πιο πολλοι απο εμας δυστυχως καταληξαμε περιπου σαν τον Μπεντζαμιν Μπαττον. Τον Μπαττον που στο ξεκινημα της ζωης του ειναι γερος σε αναπηρικο καροτσακι με την ψυχη και το μυαλο μικρου παιδιου και στην δυση της ζωης του παιδι, με τις εμπειριες και την ωριμοτητα ενηλικα. Ενας φυσιολογικος μεσηλικας εχει ηδη εξασφαλισει τα προς το ζην. Ενας φυσιολογικος ενηλικας εχει μια στεγη πανω απο το κεφαλι του, εναν σταθερο μισθο η´ συνταξη, την οικογενεια του. Η δικια μας η γενια ξεκινησε οπως τελειωνει η γενια των γονεων μας, εχοντας αγαθα, εφοδια, σπουδες. Οσο ομως πορευεται προς τα εμπρος, τοσο περισσοτερο σκουραινει το πραγμα. Τοσο πιο πολυ αυξανονται η αμηχανια, η αβεβαιοτητα, η ανασφαλεια, το αγχος, η απαισιοδοξια. Γιατι; Μα γιατι οι σπουδες των περισσοτερων απο εμας δεν εχουν αντικρυσμα στην αγορα εργασιας. Γιατι και οσοι εργαζονται, εργαζονται - οι πιο πολλοι - ως συμβασιουχοι, παιρνοντας μισθο ψιχουλα. Γιατι αρκετοι απο εμας ζουν υπο το φασμα της ανεργιας. Η´ειναι ανεργοι. Η´φοβουνται οτι θα απολυθουν. Με τα ελαχιστα που κερδιζουν, ουτε δικο τους σπιτικο μπορουν να ανοιξουν. Ουτε δεσμο δε μπορουν να κανουν. Ουτε παιδια, γιατι δεν ξερουν αν θα εχουν τα απαραιτητα για να τα μεγαλωσουν. Πορευονται στη ζωη, οπως ο Μπεντζαμιν Μπαττον στην ταινια. Οσο περναν τα χρονια, ολο και πιο νεος γινεται. Οσο πιο πολυ μεγαλωνει η γενια μας, ολο και πιο πολυ αδειαζει η τσεπη της. Και δεν γεμιζει παλι ευκολα.
Αυτη ειναι η μεγαλη ομοιοτητα και αντιστοιχια μεταξυ του κιν/κου Μπεντζαμιν Μπαττον και της γενιας μας. Ξεκινησαμε βολεμενοι και χορτατοι για να καταληξουμε φτωχοι και πεινασμενοι. Το αντιθετο δηλαδη απο την γενια των γονεων μας. Τι τραγικη ειρωνια!
Ξεκινησαμε με αισιοδοξια, οτι θα αλλαξουμε τον κοσμο, θα φερουμε τελος στην οικογενειοκρατια και τα βυσματα. Και συνεχιζουμε να ψηφιζουμε τους ιδιους και τους ιδιους δημαγωγους - τυχαρπαστους που υποσχονται διορισμους. Και εμεις τους πιστευουμε και τσιμπαμε το δολωμα. Και υποτασσομαστε, περιμενουμε ποτε θα γινει ο ταδε και ο δεινα διαγωνισμος για την πληρωση θεσεων στο Δημοσιο. Καταπινουμε την περηφανεια μας και σκυβουμε το κεφαλι και την μεση για να μας καβαλησουν οι τυχαρπαστοι πολιτικαντηδες.
Καταντησαμε ανθρωποι-κουμπια (:Μπαττονς)...

Sonntag, 8. Februar 2009

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΧV.

Το νέο προφίλ των νεοναζιστών στην Ευρώπη

Του Γ. ΓΑΛΙΑΝΟΥ εφημεριδα To Bημα, Κυριακή 8 Φεβρουαρίου 2009



ΒΕΡΟΛΙΝΟ, ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΣ. O κατηγορούμενος χαμογελούσε συνεχώς. Κανείς δεν καταλάβαινε όμως γιατί. Ο Πέτερ Μπόρχερτ, πρώην αρχηγός του νεοναζιστικού κόμματος ΝΡD στο κρατίδιο Σλέσβικ-Χολστάιν, κατηγορείται για το μαχαίρωμα δύο μελών του μουσικού συγκροτήματος Ηell΄s Αngels. Και όλα δείχνουν ότι η δίκη του, η οποία άρχισε την περασμένη Δευτέρα στο Κίελο, θα λήξει με βαριά «καμπάνα» εναντίον του, ήτοι πολυετή ποινή φυλάκισης, επειδή έχει ομολογήσει και ο ίδιος την ενοχή του.
Ο ηλικίας 35 ετών ακροδεξιός ανήκει στον νέο τύπο ακτιβιστών του ΝΡD (Εθνικό Κόμμα Γερμανίας), οι οποίοι από τη μια είναι πολιτικοποιημένοι, από την άλλη όμως τραβάνε μαχαίρι όταν το θεωρούν σκόπιμο. Ετσι όπως το τράβηξε στα μέσα Δεκεμβρίου και ένας άγνωστος ακόμη σκίνχεντ για να τραυματίσει σοβαρά τον αστυνομικό διευθυντή του Πασάου Αλοϊς Μάνιχλ. Τη στιγμή του μαχαιρώματος ο δράστης τού μετέφερε τα « χαιρετίσματα από την εθνική αντίσταση » - μια προσφιλή έκφραση των νεοναζιστών. Το θύμα επέζησε επειδή η λεπίδα παρεξέκλινε κατά 2 εκατοστά από την καρδιά του. Η επίθεση κατά αστυνομικού έχει προκαλέσει συναγερμό ακόμη και στο συντηρητικό κατεστημένο. «Πρόκειται για επίθεση εναντίον όλων μας» είπε ο χριστιανοδημοκράτης πρωθυπουργός της Βαυαρίας Χορστ Ζεχόφερ. « Πρέπει να απαλλαγούμε οριστικά από τους ακροδεξιούς καλικαντζάρους ».
Ολα δείχνουν ότι το 2009 μπήκε με άσχημους οιωνούς στη Γερμανία. Η Ακροδεξιά ξανασηκώνει κεφάλι. Σύμφωνα με το υπουργείο Εσωτερικών, μέσα στους δέκα πρώτους μήνες του 2008 καταγράφηκαν 12.000 νεοναζιστικές πράξεις βίας, ήτοι κατά 30% περισσότερες από το 2008. Πολλές οφείλονται στους «Αυτόνομους Εθνικιστές» από τις γραμμές των οποίων προέρχεται μάλλον και ο «μαχαιροβγάλτης» που επιτέθηκε στον Μάνιχλ.
Σε έκθεση της Επιτροπής Υπεράσπισης Συντάγματος γίνεται αναλυτική περιγραφή των μηχανισμών του τρόμου. Παράδειγμα: Οι σκίνχεντ μαζεύονται κατ΄ αρχάς σε μια συναυλία ακροδεξιών συγκροτημάτων. Εκεί, υπό την επενέργεια ρατσιστικών συνθημάτων και αλκοόλ, « αναπτύσσουν επιθετικότητα που εκτονώνεται σε πράξεις βίας » εναντίον « καταζητουμένων », όπως δημοσιογράφοι, πολιτικοί ή αστυνομικοί τους οποίους έχουν «επικηρύξει» στις ιστοσελίδες τους. Στη συνέχεια δημοσιεύουν με καμάρι τις φωτογραφίες των τραυματισμένων θυμάτων τους.
Η μεταλλαγή είναι και πολιτική. « Η Γερμανία γίνεται το πειραματικό εργαστήριο της νέας ευρωπαϊκής Ακροδεξιάς » προειδοποιεί ο δημοσιολόγος Χέριμπερτ Πραντλ. Οι συναντήσεις ακροδεξιών ηγετών από όλη την Ευρώπη στο Βερολίνο δίνουν και παίρνουν. Το νέο μαζικό κίνημα « συνδέει τις προλεταριοποιημένες εθνικοεπαναστατικές ορδές των σκίνχεντ από την Ανατολική Ευρώπη με τις υπερσυντηρητικές ομάδες της Μέσης και της Δυτικής Ευρώπης » προσθέτει. Ο φορέας του, το ΝΡD, καλύπτει όλο το ακροδεξιό φάσμα- « από το αντιαστικό επαναστατικό ως το αστικό λαϊκιστικό ». Το αποτέλεσμα είναι ένα «λαϊκό μέτωπο» που συνδυάζει πολιτική με βία και απειλεί με νέες συμφορές την Ευρώπη. Η εξέλιξη αυτή δεν έχει βεβαίως παγιωθεί.
Η δεκαετής κυριαρχία του προέδρου του κόμματος Ούντο Φογκτ τίθεται τελευταία υπό αίρεση. Οι αντίπαλοί του προετοιμάζουν την αντικατάστασή του από τον «ιδεολόγο» του κόμματος Αντρέας Μολάου. Και αυτό προκαλεί κλυδωνισμούς στο κόμμα. Σίγουρο είναι ωστόσο ότι το ρεζερβουάρ του ΝΡD παραμένει ανεξάντλητο. Σύμφωνα με πρόσφατη δημοσκόπηση, κάθε πέμπτος Γερμανός είναι ξενόφοβος. « Η ακροδεξιά στάση δεν είναι πια περιθωριακό φαινόμενοαλλά βρίσκεται στο κέντρο της κοινωνίας » δηλώνει ο κοινωνιολόγος Ελμαρ Μπρέλερ. Ο συνήθης τύπος του ακροδεξιού ψηφοφόρου δεν είναι πια ο «γραφικός» σκίνχεντ, αλλά ο «γραβατωμένος» περαστικόςο οποίος είναι και πιο επικίνδυνος επειδή μένει απαρατήρητος. Και ο οποίος, υπό τις συνθήκες της οικονομικής κρίσης, μπορεί να πάθει εύκολα αμόκ και να τραβήξει και ο ίδιος μαχαίρι.

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΧΙV.



Ακαδημαϊκή διπλωματία στην Κορυτσά: Τρεις νέοι Ελληνες αρχαιολόγοι βάζουν τις βάσεις για το πρώτο σε ολόκληρη την Αλβανία, Τμήμα Ιστορίας - Αρχαιολογίας

Του Δημητρη Ρηγοπουλου (εφημεριδα Καθημερινη, Κυριακη 08.02.2009)

Αν από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο η Αλβανία αποκτήσει το πρώτο της ακαδημαϊκό τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας θα οφείλεται σε μεγάλο βαθμό και στις προσπάθειες τριών Ελλήνων. Ο Σταύρος Οικονομίδης, ο Αρης Παπαγιάννης και ο Ακης Τσώνος είναι τρεις νέοι αρχαιολόγοι που τα τελευταία χρόνια έχουν ανοίξει έναν σταθερό δίαυλο επικοινωνίας με την πανεπιστημιακή κοινότητα της Κορυτσάς.

Ιδρυτές του Ινστιτούτου Διαβαλκανικής Πολιτισμικής Συνεργασίας (ΙΔΙΠΟΣ), εξειδικευμένοι στην Βαλκανική Ιστορία και Αρχαιολογία, διδάκτορες και υποψήφιοι διδάκτορες ελληνικών πανεπιστημίων (Αθηνών, Ιωαννίνων, Κρήτης), εγκαινίασαν από το φθινόπωρο του 2006 μια σειρά δώδεκα διαλέξεων - παραδόσεων αρχαιολογίας με βασικό στόχο να κεντρίσει το έμπρακτο ενδιαφέρον της επιστημονικής κοινότητας για τη δημιουργία ενός επιστημονικού ιστορικού-αρχαιολογικού πυρήνα, ο οποίος θα μπορούσε να μετεξελιχθεί σε Τμήμα Ιστορίας-Αρχαιολογίας, του πρώτου σε ολόκληρη την Αλβανία, και σε κεντρικό ακαδημαϊκό εκπαιδευτικό μοχλό κατάρτισης μιας νέας γενιάς αρχαιολόγων.

Οι Πρυτανικές Αρχές του Πανεπιστημίου, ύστερα και από ουσιαστική παρότρυνση του καθηγητή Αρχαιολογίας κ. Πετρίκα Λέρα, επίτιμου μέλους του ΙΔΙΠΟΣ και ακούραστου ερευνητή της περιοχής, όχι μόνο υποδέχθηκαν με θέρμη την ελληνική πρωτοβουλία, αλλά σκέφτονται να υλοποιήσουν άμεσα το κοινό όραμα. Αν όλα πάνε καλά, τον Σεπτέμβριο θα λειτουργήσει το πρώτο Τμήμα Ιστορίας - Αρχαιολογίας στο αλβανικό έδαφος. Μια μικρή ιστορία, βασισμένη εξ ολοκλήρου στην ιδιωτική πρωτοβουλία, που δείχνει τις μεγάλες ελληνικές δυνατότητες στη Βαλκανική Χερσόνησο.

Υπήρξε μια σειρά ευτυχών συμπτώσεων που οδήγησαν τα τολμηρά βήματα των τριών Ελλήνων στην εδραίωση της σημερινής σχέσης. Βοήθησαν τα αλβανικά του κ. Τσώνου (οι διαλέξεις από τους άλλους δύο καθηγητές γίνονται στα αγγλικά και στα ιταλικά), η πρόνοια του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτη Κορυτσάς, κ. Ιωάννη, ο οποίος παραχωρεί στα μέλη του ΙΔΙΠΟΣ δωρεάν τον ξενώνα της Μητροπόλεως Κορυτσάς, η ηθική και υλική συνδρομή του Ελληνα πρόξενου στην Κορυτσά, κ. Κ. Μοάτσου.

Επιπλέον, η σταθερή, ανελλιπής και ουσιαστική συμμετοχή και το ζωηρό ενδιαφέρον περίπου 35 φοιτητών του Παιδαγωγικού Τμήματος, παρά τον καθαρά προαιρετικό χαρακτήρα των παραδόσεων, μετέτρεψαν απρόσμενα τις απλές διαλέξεις σε μία ανοιχτή επικοινωνία για πολλά και ποικίλα ζητήματα της εγχώριας και όχι μόνο αρχαιολογίας.

Το ΙΔΙΠΟΣ θέλοντας να συμβάλλει περαιτέρω στην αρχαιολογική συνεργασία μεταξύ Ελλάδας και Αλβανίας και ύστερα από την παρότρυνση του καθηγητή Πετρίκα Λέρα κατέθεσε (και έλαβε) άδεια από τις αλβανικές αρχές για την έναρξη διεπιστημονικής αρχαιολογικής επιφανειακής έρευνας στο νησί Μάλιγκραντ της Μεγάλης Πρέσπας, το οποίο παρουσιάζει ιδιαίτερο αρχαιολογικό ενδιαφέρον, καθώς στην επιφάνειά του έχουν εντοπιστεί ίχνη κατοίκησης του χώρου από τα προϊστορικά μέχρι και τα νεώτερα χρόνια.
Η έρευνα θα ξεκινήσει αμέσως μετά το Πάσχα σε συνεργασία με το κρατικό Ινστιτούτο Αρχαιολογίας της Αλβανίας και με τη συμμετοχή Αλβανών φοιτητών του Πανεπιστημίου της Κορυτσάς, χωρίς να αποκλείεται η συμμετοχή Ελλήνων και Αμερικανών φοιτητών. Εχει εξασφαλιστεί η οικονομική ενίσχυση του προξενείου που, ωστόσο, δεν αρκεί.
Ετσι, οι άνθρωποι του ΙΔΙΠΟΣ είναι περισσότερο από ανοιχτοί σε κάθε πρόταση χορηγίας και κάθε είδους οικονομικής συνδρομής που θα διευκόλυνε το έργο τους που φυσικά δεν σταματάει στο νησάκι των Πρεσπών. Μιλάμε για ένα μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα σωματείο με εκδοτική δραστηριότητα και συμμετοχές σε διεθνή αρχαιολογικά συνέδρια. Και τα σχέδια δεν σταματάνε εδώ. Ας πούμε ότι η Κορυτσά και το Μάλιγκραντ είναι μόνο η αρχή. Βασικές επιδιώξεις του ΙΔΙΠΟΣ είναι το άνοιγμα σε όλα τα Δυτικά Βαλκάνια, μια περιοχή μάλλον αρχαιολογικά παρθένα.

Οι πρωτοβουλίες τους θα μπορούσαν να δώσουν ζωή σε ένα μελλοντικό δίκτυο συνεργασίας ανάμεσα στα αρχαιολογικά μουσεία και στα πανεπιστήμια της περιοχής. Η διοργάνωση από το Ινστιτούτο ημερίδων, συνεδρίων, αρχαιολογικών εκθέσεων, εκπαιδευτικών εκδρομών στις παραπάνω περιοχές και η προβολή λιγότερο γνωστών αρχαιολογικών χώρων θα συμβάλλουν στην καλύτερη γνωριμία, την επικοινωνία και την ανταλλαγή απόψεων των επιστημόνων της Βαλκανικής Χερσονήσου και θα βοηθήσουν στην ενίσχυση των αρχαιολογικών σπουδών στις βαλκανικές χώρες, παρέχοντας οπτικοακουστικό υλικό και πρόσβαση στη διαβαλκανική αρχαιολογική βιβλιογραφία.
Η καθιέρωση, παράλληλα, περιοδικής επιστημονικής, αρχαιολογικής επετηρίδας, υπό την εποπτεία Ειδικής Επιστημονικής Επιτροπής, αποτελούμενης από διακεκριμένους αρχαιολόγους των Βαλκανίων, καθώς και η γενικότερη εκδοτική δραστηριότητα (φωτογραφικά λευκώματα, μεταφράσεις αρχαιολογικών βιβλίων, εκδόσεις μελετών, επιστημονικών διατριβών, σχετικών με την ευρύτερη περιοχή κ.ά.), θα βοηθήσουν στη δημιουργία ενός μονιμότερου πεδίου επιστημονικής συνεργασίας και θα ενθαρρύνουν τους ντόπιους και ξένους επιστήμονες να συνεργαστούν στενότερα με το ΙΔΙΠΟΣ. Η αρχή έγινε.

Freitag, 6. Februar 2009

ΥΙΟΘΕΤΗΣΤΕ ΕΝΑ ΒΙΒΛΙΟ!

Από μισό ευρώ (0,50) αρχίζουν οι τιμές των βιβλίων που θα πωληθούν στο 14ο Παζάρι του Βιβλίου. Με σύνθημα «Υιοθετήστε ένα βιβλίο, πρέπει να ζήσει!», η έκθεση ανοίγει σήμερα και θα διαρκέσει ώς τις 15 του μήνα, στην πλατεία Κλαυθμώνος. Την οργανώνει ο Σύνδεσμος Εκδοτών Βιβλίου, υπό την αιγίδα του Δήμου Αθηναίων. Σ' ένα περίπτερο 1.000 τ.μ., ενιαίο για όλους τους εκδότες, θα εκτεθούν περί τους 450.000 τίτλους, πολλοί από τους οποίους είναι σπάνιοι. Οι εκδότες ανοίγουν τις αποθήκες τους, προσφέροντας παλαιά βιβλία, με έκπτωση που θα φτάνει μέχρι και το 70% της λιανικής τιμής! Η έκθεση λειτουργεί καθημερινά από 10 π.μ. έως 9.45 μ.μ. Πληροφορίες: τηλ.: 210-3303942, 210-3302523.

(Β.Κ.Κ., Εφημεριδα "Ελευθεροτυπια", 06.02.2009)

Να που μεσα στην μιζερια, το χαος, την ασχημια, την βια, ξεπηδαει και αυτη η μικρη, φωτεινη ειδηση. Το παζαρι διοργανωνεται καθε χρονο τον Φλεβαρη και ειναι μια πολυ ομορφη προταση για να αποκτησει ο καθε βιβλιοφιλος εργα της αρεσκειας του σε πολυ προσιτες τιμες, αλλα και να ερθει πολυς κοσμος που δεν εχει πολλα παρε δωσε με το διαβασμα σε επαφη με το βιβλιο. Ειδικα για νεους ειναι μια καλη ευκαιρια να γνωρισουν τον κοσμο της κλασσικης λογοτεχνιας, αλλα και των επιστημων, οπως η ιστορια.