Donnerstag, 25. Juli 2013

ΟΙ ΜΕΓΑΛΟΙ ΧΑΜΕΝΟΙ ΤΗΣ ΧΡΥΣΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΤΩΝ ΕΞΕΡΕΥΝΗΣΕΩΝ.

Η ζεστη και ο καλος καιρος φερνουν συχνα παλιες αναμνησεις του παρελθοντος...Ταξιδια που εγιναν, στιγμες ξεγνοιασιας, ειτε ξαπλωμενοι κατω απο τα πευκα, με τους τζιτζικες να παιζουν το μονοτονο τραγουδι τους, ειτε παραδομενοι στην αγκαλια της υγρης θαλασσας...Η θαλασσα με την σειρα της που γενναει κυματα, τα οποια ξεψυχουν με το που φτανουν στην ακτη, φερνει αλλες αναμνησεις.... Απο καραβια τρικαταρτα, γεματα απο εμπορευματα και κανονια, απο ναυτικους σκληροτραχηλους, μ΄αλμυρα ποτισμενους, απο ταξιδια στα περατα της οικουμενης, εκει που ανατελει και δυει ο ηλιος...

 Αραγε τι να σκεφτονταν και τι να ενιωθαν ολοι αυτοι οι ναυτικοι, οι απλοι ναυτικοι, που συνοδευαν τον Βασκο ντα Γκαμα, τον Χριστοφορο Κολομβο, τον Φερδινανδο Μαγγελανο στα ταξιδια τους; Πως αισθανονταν στην καθε φουρτουνα και καθε απνια, πλεοντας χιλιομετρα μακρυα απο τα σπιτια τους; 

 Οι σκορπιες σκεψεις του Τ. τον οδηγουν αναποφευκτα στο ιστορικο πλεον γεγονος που σημαδεψε την Αναγεννηση στην Ευρωπη του 15ου-17ου αιωνα: Την Εποχη των Μεγαλων Εξερευνησεων. 

 Μετα την Αλωση της Κωσταντινουπολης στα 1453, λογιοι και σοφοι απο το Βυζαντιο μεταναστευουν στη Δυση. Η Ευρωπη εχει ολοκληρωσει τις σημαντικοτερες Σταυροφοριες της. Οι επομενες μαχες και πολεμοι επι ευρωπαικου εδαφους εχουν επισης, και ως επι το πλειστον, θρησκευτικο χαρακτηρα. Οι Τεχνες και τα Γραμματα αναπτυσσονται. Στην Ιταλια, οι ισχυροτερες πολεις ειναι η Βενετια και η Γενοβα. Επισης, η Ισπανικη Αυτοκρατορια, η οποια ισχυροποιειται λιγες δεκαετιες μετα το τελος της Κωσταντινουπολης. Απο κοντα και η Πορτογαλλικη Αυτοκρατορια, που φιλοδοξει να γινει επισης υπερδυναμη. Ενας τροπος για να τα καταφερουν ολες αυτες οι πλουσιες χωρες, ειναι το εμποριο. Το μονοπωλειο με την Ασια. Ελα ομως, που απο την ξηρα ο δρομος του μεταξιου ειναι κλειστος! Οι Οθωμανοι Τουρκοι, με εδρα την Κωσταντινουπολη πλεον, εχουν δημιουργησει μια τεραστια αυτοκρατορια, τα συνορα της οποιας φτανουν μεχρι εκεινα της μογγολικης αυτοκρατοριας. Ελαχιστοι Ευρωπαιοι, οπως οι Βενετσιανοι Πολο καταφεραν να περασουν και να φτασουν στην Κινα. Και στην θαλασσα ομως, οι Τουρκοι κυριαρχουν. Ελεγχουν το Αιγαιο, αλλα και την Μεσογειο απο την Μπαρμπαρια. Οι Μεγαλες Δυναμεις της Αναγεννησιακης Ευρωπης πρεπει να μηχανευτουν αλλους τροπους, ωστε να φτασουν στην Ασια. Ετσι αναπτυσσεται η ναυσιπλοια. Φτιαχνονται μεγαλα καραβια, καταλληλα για υπερποντια ταξιδια. Οργανα μετρησεως και χαρτες κατασκευαζονται σε εργαστηρια. Συντομα θα ερθουν και τα καταλληλα αποτελεσματα.

 Εις εκ των πρωτοπορων εκεινης της εποχης αναδεικνυεται η Πορτογαλλικη Αυτοκρατορια. Η Πορτογαλλια ξεκιναει με τον γυρο της Αφρικης στα 1419 προκειμενου να φτασει στην Ασια. Στα 1488 ο Βαρθολομαιος Ντιας ανακαλυπτει το Ακρωτηρι της Καλης Ελπιδας. Δεκα χρονια αργοτερα ο Βασκο ντα Γκαμα θα φτασει στις Ινδιες. Την επομενη χρονια θα ανακαλυφθει η Βραζιλια στην Νοτιο Αμερικη. Στα 1571 οι Πορτογαλλοι εχουν ιδρυσει ηδη ενα δικτυο εμπορικων κεντρων και βασεων μεταξυ Δυτικης και Νοτιου Αφρικης, Ινδιας και Ινδονησιας, Νοτιου Αμερικης. Στην τελευταια, π.χ. στην Βραζιλια που την ανακαλυψαν, μιλανε ακομα πορτογαλλικα. Οι Πορτογαλλοι αλλωστε ειναι εκεινοι, οι οποιοι εφεραν τα πορτοκαλια και αλλα εσπεριδοειδη στην Ευρωπη. Μια απο τις γνωστοτερες κτισεις τους ειναι η Γκοα, στις δυτικες ακτες της Ινδιας. Εκαναν ωστοσο καποια σημαντικα σφαλματα: Δεν υποστηριξαν λ.χ. τον Χριστοφορο Κολομβο. Ετσι, εκεινος ζητησε την οικονομικη ενισχυση του βασιλια της Ισπανιας. Με ισπανικη χρηματοδοτηση εφτασε στα 1492 ο Κολομβος, ως πρωτος Ευρωπαιος, στον Νεο Κοσμο. Με ισπανικη χρηματοδοτηση επισης  πραγματοποιησε ο Πορτογαλλος Φερδινανδος Μαγγελανος τον γυρο του κοσμου μεταξυ 1519 και 1522. Για λογους οικονομικων συμφεροντων επομενως, η Πορτογαλλια προχωρησε σε συναψη συμφωνιων με την Ισπανια μεταξυ των ετων 1580 και 1640. Η κινηση αυτη ναι μεν ενωνε τις δυο υπερδυναμεις της Ιβηρικης Χερσονησου και τις εμφανιζε μονιασμενες να μοιραζονται τις κτισεις τους σε Λατινικη Αμερικη, δημιουργουσε ομως και περαιτερω προβληματα με τις υπολοιπες ευρωπαικες υπερδυναμεις, οι οποιες δεν ηθελαν να μεινουν εξω απο το παιχνιδι της μοιρασιας του κοσμου και της εκμεταλλευσης του ορυκτου και φυσικου πλουτου. Σε αυτες συγκαταλεγονται η Αγγλια και η Ολλανδια, οι Κατω Χωρες. Με τον συνασπισμο Ισπανιας και Πορτογαλλιας η δευτερη κληρονομουσε και τους εχθρους της πρωτης. Η Αγγλια ζουσε την δικη της χρυση εποχη μεταξυ 1558 και 1604 υπο την ισχυρη της μοναρχισσα Ελισαβετ Α΄. Ο πολεμος μεταξυ Αγγλιας και Ισπανιας φαινοταν αναποφευκτος και πραγματοποιηθηκε τελικα μεταξυ 1585 και 1604. Με την ληξη του η Αγγλια της Ελισαβετ βγαινει νικητρια δυναμη. Η Αγγλια παιρνει πλεον στις αρχες του 17ου αιωνα τη σκυταλη και δημιουργει αποικιες στην Β. Αμερικη, την Ν. Αφρικη, την Ινδια, παραγκωνιζοντας και την Ισπανια, αλλα και την  Πορτογαλλια, που ειχε το μονοπωλειο σε εκεινες τις περιοχες τον προηγουμενο αιωνα. 

 Καθοριστικη ως φαινεται υπηρξε η συμμετοχη της Ολλανδιας στην ανατροπη των σχεσεων αυτων. Μεχρι και τα 1648, οποτε και εληξε ο Τριακονταετης πολεμος, η Ολλανδια ηταν υποτελης της Ισπανικης Αυτοκρατοριας. Συμπτωματικα την ιδια χρονια εληξε και ο Ογδονταετης πολεμος της Ολλανδιας εναντια στην Ισπανια. Η Αγγλια επαιξε εδω σημαντικο ρολο, αφου στα 1585 ειχε στειλει στρατο 7.600 ανδρων υπερ της Ολλανδιας. Με το τελος του πολεμου η Ολλανδια ανεξαρτητοποιειται και μπαινει και αυτη στο παιχνιδι του υπερποντιου εμποριου και των ανακαλυψεων. Η χωρα ζει την δικια της χρυση εποχη στις Τεχνες και τις Επιστημες. Η Ολλανδικη Εταιρεια Ανατολικων Ινδιων εξαπλωνεται και ισχυροποιειται τοσο, ωστε στα 1640 να αποκτησει το μονοπωλειο με την Ιαπωνια. Ολλανδοι αποικουν το Μανχατταν και ιδρυουν το Νεο Αμστερνταμ. Επισης, την Ν. Αφρικη, την Ινδια και την Ινδονησια. Τα μερη δηλαδη στα οποια η Πορτογαλλια ειχε το μονοπωλειο τον προηγουμενο αιωνα. Αυτη η κινηση, συν ο συνασπισμος Ισπανιας και Πορτογαλλιας εφερε την τελευταια σε ριξη με την Ολλανδια. Απο τις αρχες ως και την εκτη δεκαετια του 17ου αιωνα θα φουντωσει ο μεταξυ τους Ολλανδοπορτογαλλικος πολεμος. Αυτο ομως αποτελεσε και μια καλη ευκαιρια για τριτους να ανελθουν στο παγκοσμιο εμποριο και το μοιρασμα του κοσμου. 

 Ετσι, αν και τα πορτογαλλικα μιλιονται ακομα στην Βραζιλια, αν και οι Ολλανδοι εφτασαν πρωτοι στο Μανχατταν, το παιχνιδι το κερδισε η Αγγλια απο τα μεσα με τελη του 17ου αιωνα και μετα κυριως. Οι Αγγλοι με τις δικες τους εταιρειες Ανατολικων Ινδιων πετυχαν να κυριαρχησουν στην Ινδονησια και να καταλαβουν την Ινδια. Επισης πετυχαν να παραγκωνισουν Πορτογαλλους και Ολλανδους στη Ν. Αφρικη, η οποια εγινε επισης τμημα της αυτοκρατοριας τους. Το δε Νεο Αμστερνταμ ξεχαστηκε και θαφτηκε. Στην θεση του ανεγερθηκε η Νεα Υορκη.

 Πορτογαλλοι και Ολλανδοι υπηρξαν απο τους πρωτοπορους της Εποχης των Ανακαλυψεων, η οποια ελαβε χωρα κατα την Ευρωπαικη Αναγεννηση. Ανοιξαν τους θαλασσιους δρομους, δημιουργησαν αποικιες και εμπορικους διαυλους. Σε τελικη αναλυση ομως, σημασια εχει ποιος φτανει πρωτος στο τερμα της κουρσας...
 

Mittwoch, 10. Juli 2013

Η ΑΡΧΑΙΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΟΙ ΣΤΑ ΑΜΕΡΙΚΑΝΙΚΑ ΚΟΜΙΚΣ.


 Σε προηγουμενα κειμενα ειχαμε ασχοληθει τοσο με την αρχαιοτητα στην 7η τεχνη, οσο και με τον αρχαιολογο στον κιν/φο, την τηλεοραση και τα pc games. Στο παρων κειμενο θα ριξουμε μια ματια για το πως παρουσιαζονται, τοσο ο αρχαιος κοσμος, οσο και οι αρχαιολογοι στα κομικς. Επειδη προκειται για δυο θεματικες ενοτητες και για λογους χωρου, η παρουσιαση θα ειναι συνοπτικη και θα περιοριστει στα αμερικανικα κομικς με υπερηρωες. Κατ' αυτον τον τροπο θα ολοκληρωθει εν μερει η ενασχοληση μας, η οποια ξεκινησε με την παρουσιαση των δυο ενοτητων στην 7η τεχνη και θα καλυφθει κατα καποιον τροπο και το φασμα που ξεκινησε προσφατα απο το παρων ιστολογιο λογω των επικαιρων κιν/κων ταινιων με υπερηρωες αμερικανικων κομικς. Η συνοπτικη παρουσιαση θα επικεντρωθει και παλι στους δυο αμερικανικους κολοσσους DC και Marvel Comics.

 Ας ξεκινησουμε πρωτα με την παρουσιαση του αρχαιου κοσμου στα προαναφερομενα κομικς. Τοσο στην DC, οσο και στην Marvel, οι αναφορες, εμεσες και αμεσες, ειναι παρουσες. Και στις δυο εταιρειες για παραδειγμα εμφανιζονται οι θεοι του Ολυμπου, καθως και καποιοι ηρωες της ελληνικης μυθολογιας. Στην πρωτη εταιρεια, οι Ολυμπιοι συχνα παιζουν ρολο στις ιστοριες και οχι παντα εκεινον του καλου. Η εμφανιση τουs γινεται κυριως μεσα απο τις σελιδες του περιοδικου Wonder Woman. Προκειται για την ιστορια της αμαζονας Ντιανα, κορης της Ιππολυτης, βασιλισσας των αμαζονων της μυθικης Θεμισκυρας, και του Αρη, του θεου του πολεμου. Οπως και η Πανδωρα, η Ντιανα προικιστηκε κατα την γενννηση της με υπερδυναμεις απο τους Θεους. Ειναι δυνατη σαν τον Σουπερμαν και μπορει να πεταει. Στα κομικς η Θεμισκυρα εχει μεταφερθει εξω απο την Νεα Υορκη. Εχθροι της Ντιανα ειναι διαφορες μορφες της ελληνικης μυθολογιας, οπως η Μεδουσα, οι Ερινυες, η Κιρκη, ο Αρης, αλλα και ο Ηρακλης, ο οποιος, αντιθετα απο τον Ηρακλη της Μαρβελ που ειναι και μελος των Εκδικητων, ειναι κακος. Επισης κακοποιοι οπως ο Αιγιης, που εκλεψε την Αιγιηδα του Διος και αποκτησε υπερδυναμεις.

 Ο Καπταιν Μαρβελ ή Σαζαμ ειναι ενας υπερηρωας/ συναδελφος της Ντιανα, ο οποιος δεν διαθετει μονο υπερδυναμεις απο αρχαιους Ελληνες θεους και ηρωες. Ο Σαζαμ συνδυαζει την δυναμη του Ηρακλη, την ταχυτητα του Ερμη και την αντοχη του Ατλαντα με την σοφρωσυνη του Σολομωντος. Ειναι λοιπον ενας υπερηρωας με συνδυασμο δυναμεων διαφορετικων μυθικων προσωπων του αρχαιου κοσμου. Ο μεγαλυτερος αντιπαλος του ειναι ο Μαυρος Αδαμ, ενας αρχαιος Αιγυπτιος πολεμιστης, προικισμενος με τις ιδιες δυναμεις απο τον μαγο Σαζαμ, ωστε να πολεμησει το κακο. Στην πορεια ο Μαυρος Αδαμ αλλαξε και διαβρωθηκε απο το κακο. 

 Και οι δυο τους παντως, Καπταιν Μαρβελ και Γουωντερ Γουμαν, πρεσβευουν ως υπερηρωες το αρχαιοελληνικο στοιχειο στην πλειοψηφια τους. Λειτουργουν δε ως η συγχρονη, εκμοντερνισμενη εκδοχη του αρχαιελληνικου ηρωα. Η Γουωντερ Γουμαν μαλιστα αποτελει εδω και δεκαετιες προτυπο για πολλα κοριτσια και εχει αγιοποιηθει και απο το φεμινιστικο κινημα. Οσον αφορα την αναπαρασταση του αρχαιου κοσμου, ειτε αυτος περιλαμβανει ταξιδια στο χρονο, ειτε μαχες στην Θεμισκυρα, η αρχιτεκτονικη, τα ενδυματα και τα οπλα που εμφανιζονται στα κομικς των δυο προαναφερομενων ηρωων ειναι εμπνευσμενα απο την κλασικη Ελλαδα. Το ιδιο ισχυει και στις περιπτωσεις εκεινες που εμφανιζονται αρχαιοι ηρωες ή θεοι στα κομικς της Μαρβελ. Κατα τα αλλα, το αιγυπτιακο στοιχειο ειναι που εχει περαση και υπερισχυει του αρχαιοελλληνικου στα κομικς των δυο αυτων εταιρειων. Ο εχθρος των Χ ΜΕΝ λογου χαριν που ονομαζεται Apokalyps ηταν δυναστης της αρχαιας Αιγυπτου.

 Στα κομικς με τους υπερηρωες, δεν ειναι πολλοι αυτοι, οι οποιοι ειναι ή ηταν αρχαιολογοι. Ενας απο τους πρωτους, της DC, Adam Strange, ο οποιος τηλεμεταφερθηκε απο τις ζουγκλες του Μεξικου στε αλλον πλανητη και μαλιστα, στο μελλον. Κατα τα αλλα, η αρχαια Αιγυπτος φερεται να ειναι το πεδιο ερευνας των αρχαιολογων/ υπερηρωων, οι οποιοι παρουσαζονται ως κυνηγοι της περιπετειας. Ιντιανα τζοουνς των κομικς δηλαδη. Ο γνωστοτερος ειναι ο Hawkman, ο οποιος χρησιμοποιει το ονομα Carter Hall και εργαζεται ως διευθυντης μουσειου, οταν δεν κυνηγαει κακους. Ως Καρτερ Χαλλ εμφανιζεται ντυμενος με κοστουμι και γραβατα να μελεταει τις συλλογες του μουσειου και να ξεφυλλιζει παλιους τομους στις βιβλιοθηκες. Στην προηγουμενη ζωη του ηταν Αιγυπτιος πολεμιστης, προστατευομενος του θεου Ωρου. Αυτο το στοιχειο, συν την θεση του στο μουσειο, ωθουν τον αναγνωστη του κομικ να καταλαβει, γιατι ο Καρτερ Χαλλ χρησιμοποιει αρχαια οπλα, οπως ασπιδες, ξιφη, πελεκεις, οταν πολεμαει το εγκλημα. 



 Ο Μεταμορφο, οπως αποκαλειται ο Ρεξ Μεισον, ειναι αλλος ενας ηρωας της ιδιας εταιρειας, το βιογραφικο του οποιου εχει να κανει με την αρχαια Αιγυπτο. Ως μισθοφορος, ο Μεισον εκλεψε ενα αντικειμενο απο αιγυπτιακο ταφο, το οποιο τον προικισε με δυναμεις. Υπο μια εννοια, η ζωη του Μεισον ομοιαζει με εκεινη του Μαρκ Σπεκτορ, οπως ειναι το πραγματικο ονομα του Moonknight της Marvel comics. Και εκεινος ηταν μισθοφορος που συλησε αιγυπτιακο ταφο. Οπως και στην περιπτωση του Μεισον, ο Σπεκτορ προδωθηκε απο τους εργοδοτες του και εγκαταλειφθηκε ετοιμοθανατος. Ο αιγυπτιος θεος του φεγγαριου Χονσου των εσωσε και του εδωσε τις υπερδυναμεις του. Απο κει και περα, ο υπερηρωας αυτος ειναι πιο περιπλοκος, καθοτι επιστρεφει στην Νεα Υορκη και για να μην κινησει υποψιες, υποδυεται τον εκατομμυριουχο Steven Grant. Παραλληλα μεταμφιεζεται στον ταξιτζη Jake Lockley, ωστε να μαθαινει τα συμβαντα και να επεμβαινει εγκαιρως στην Ν.Υ. Ο Moonknight επομενως βαδιζει στα χναρια των ηρωων της μεσοπολεμικης περιοδου, οπως οι Batman, Shadow και Green Hornet.



 Και σε αυτην την περιπτωση, οπου γινεται αναφορα στην αρχαια Αιγυπτο, ειθισται να αναπαρισταται η αρχιτεκτονικη, η γλυπτικη και η ζωγραφικη του Νεου Βασιλειου.

 Ας αναφερθει τελος και το κομικ Wild Cats του Jim Lee απο Image, μια μικρη εταιρεια που δημιουργηθηκε απο καλλιτεχνες των δυο μεγαλων εταιρειων. Στο κομικ αυτο, οι γονεις του υπερηρωα Maul (Jeremy Stone) ειναι αρχαιολογοι, οι οποιοι μαθαινουν για τις δυναμεις του γιου τους οντας σε ερευνητικη αποστολη στις ζουγκλες του Μεξικου.

 Τελος να ειπωθει, οτι τοσο ο Ιντιανα Τζοουνς, οσο και η Λαρα Κροφτ βρηκαν διεξοδο και  στα κομικς. Δυστυχως ο πρωτος δεν ειχε την επιτυχια που γνωρισε στα κιν/κα ταμεια. Συμπερασματικα παντως να ειπωθει, πως οι αρχαιολογοι/ υπερηρωες των αμερικανικων κομικς μοιαζουν να ειναι αμεσα επηρρεασμενοι απο τον Ιντυ, οι ανδρες, ενω οι γυναικες απο την Λαρα Κροφτ. Η δε αρχαιοτητα, ειτε Ελληνικη, ειτε Αιγυπτιακη, φερει τις συνηθεις κλισε αναφορες και ειναι εμπνευσμενη απο συγκεκριμενα προτυπα συγκεκριμενων χρονικων περιοδων, οπως ειδη αναφερθηκε: Κλασικη Ελλαδα απο την μια, Αιγυπτος του Νεου Βασιλειου απο την αλλη.












Dienstag, 9. Juli 2013

ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ ΥΠΕΡΗΡΩΩΝ ΣΤΗΝ 7Η ΚΑΙ 9Η ΤΕΧΝΗ.

Παλι εφ' αφορμης της νεας ταινιας με τον Σουπερμαν θα ασχοληθουμε με τους υπερηρωες των αμερικανικων κομικς. Το κεντρο βαρους στο σημερινο κειμενο πεφτει στο πως εμφανιζονται οι στολες των υπερηρωων στον κιν/φο και ποιες αλλαγες εχουν γινει, ωστε να φαινονται ποιο πειστικες και λιγοτερο αστειες απο οτι στα κομικς. Μην ξεχναμε οτι προκειται για δυο διαφορετικα μεσα. Τα κομικς, η 9η τεχνη δηλαδη, ειναι δισδιαστατα. Ο καλλιτεχνης δεν εχει το περιθωριο να αποδοσει πολλες λεπτομερειες στον ηρωα που σχεδιαζει. Και εαν στα κομικς δεν φαινεται παραξενο το πως διαγραφονται οι μυες κατω απο το κοστουμι του υπερηρωα, στην 7η τεχνη, τον κιν/φο δηλαδη, αυτο ειναι προβλημα. Ναι μεν επισης δισδιαστατος και ο κιν/φος, ναι μεν τα τελευταια χρονια εχει περαση η τεχνολογια 3D, αλλα ο ρεαλισμος της τεχνης αυτης συνισταται στο να βλεπεις ανθρωπους ζωντανους. Αφηνουμε εκτος τα καρτουν, δεν ειναι αυτο το θεμα. Πως θα αποδοθει με πειστικοτητα το κοστουμι του υπερηρωα των κομικς σε μια ταινια με ζωντανους ανθρωπους; Επισης, η επιλογη των χρωματων και των υλικων της εκαστοτε στολης πρεπει να ειναι τετοια, ωστε να μην γελοιοποιειται ο χαρακτηρας που το φοραει.

 Παρακατω παρατιθενται διαφορα παραδειγματα. Η συγκριση περιοριζεται στους κιν/κους υπερηρωες της Μαρβελ και της DC κομικς.  Ξεκιναμε με τους ηρωες της δευτερης εταιρειας πρωτα και φυσικα απο τον Σουπερμαν, που ειναι και ο πιο προσφατος κιν/κος ηρωας. 

 Στην νεα του ταινια, το κοστουμι του Σουπερμαν φαινεται να ειναι φτιαγμενο απο ενα ειδικο υλικο τυπου κεβλαρ. Το σκουρο μπλε υλικο πρεπει να ειναι το ιδιο, το οποιο χρησιμοποιηθηκε και στο μπλε κομματι της στολης του Σπαιντερμαν της περασμενης χρονιας, οπως θα δουμε παρακατω. Το υλικο αυτο φαινεται να ειναι ευπλαστο και αποδιδει καλυτερα την μυικη αναπτυξη του ηρωα. Το πιο σκοτεινο χρωμα, σε συγκριση με το φωτεινο γαλαζιο των παλαιοτερων ταινιων, ταιριαζει ακομα περισσοτερο και δεν κανει τον ηρωα να φαινεται γελοιος. Το ιδιο ισχυει και για μικρολεπτομερειες της στολης που την κολακευουν, οπως τα λεπια της στολης, τα περικαρπια στα μανικια και οι γραμμες/ σκιασεις στα πλευρα. Οι δημιουργοι του κοστουμιου πηραν την αποφαση να αφησουν εκτος το χαρακτηριστικο κοκκινο εσωρουχο, κατι που ακολουθησε και η νεα σειρα των κομικς του Σουπερμαν. Μονη παραφωνια κατ' εμας η ελλειψη ζωνης στην μεση. Αλλα κατανοουμε, οτι οι δημιουργοι του κοστουμιου ηθελαν να του προσδωσουν εξωγηινα στοιχεια. Στις παλιοτερες ταινιες, χρησιμοποιηθηκε ως υλικο για το κοστουμι κατι που μοιαζει με κολαν, αλλα τοτε, τελη δεκαετιας του '70, ηταν αλλες εποχες και η επιρροη απο το αντιστοιχο κομικ ηταν αμεση. Την παραδοση αυτη ακολουθησε η ταινια του 2006, ωστοσο δεν εχουμε υποψιν μας διαμαρτυριες θαυμαστων εναντιον του κοστουμιου.



 Στα κομικς, το κοστουμι του Μπατμαν ηταν γκριζο, ενω η μασκα, ο μανδυας, τα γαντια και οι μποτες του ησαν μπλε. Η δε ζωνη και το σημα του στο στηθος ησαν κιτρινα. Στην τηλεοπτικη σειρα της δεκαετιας του '60 κρατηθηκαν αυτα τα στοιχεια. Η σειρα ταινιων της δεκαετιας του '90 θελησε να προσδωσει πιο ρεαλιστικο προφιλ στον ηρωα. Ο Μπατμαν ειναι ενας ηρωας της νυχτας που προκαλει φοβο στους κακοποιους. Ετσι, η νεα του στολη θα γινοταν για τις κιν/κες αναγκες μαυρη. Το υλικο επιλογης μοιαζει με πλαστικο η' καουτσουκ. Οι μυες πλαστηκαν επανω του, εχοντας ως προτυπο αρχαια ελληνικα αγαλματα, καθοτι οι ηθοποιοι που φορεσαν το κοστουμι, δεν ειχαν τοσο μεγαλη μυικη αναπτυξη. Με την παροδο των ετων και των ταινιων, το κοστουμι κατεληξε καπως γελοιο και λογω υλικου κατασκευης εμοιαζε περισσοτερο με σαδομαζοχιστικο ενδυμα, παρα με κοστουμι υπερηρωα! Μεχρι και θυλες στο στηθος εφτιαξαν. Στην νεα βερσιον του Μπατμαν, απο το 2005 και επειτα, το χρωμα ηταν μεν το μαυρο, το υλικο ομως κατασκευης ηταν το κεβλαρ. Τα νεα κοστουμια ειχαν διαφορες λεπτομερειες, οπως σκαλισματα και αναγλυφα, ωστε να δινεται η εντυπωση πως προκειται περισσοτερο για αρματωσια/ πανοπλια, παρα για κολλητο κοσοτυμι τυπου λατεξ, που φυσικα δεν ειναι. Το κιτρινο της ζωνης δυστυχως διατηρηθηκε, μολονοτι πιο σκουρο. Η μασκα καλυπτει πλεον περισσοτερη επιφανεια προσωπου, αφηνοντας μονο το στομα ακαλυπτο και τα αυτια της μασκας εχουν κοντυνει.


 Σε αυτο το σημειο θα πρεπει να επαινεθει η δουλεια των κατασκευαστων κοστουμιου για την τηλεοπτικη σειρα Φλας των αρχων/μεσων της δεκαετιας του '90. Αρκετα πειστικη σε σχεση με το προτυπο της απο τα κομικς η τηελοπτικη βερσιον της στολης. Οι σκαλιστοι πανω στο κοστουμι μυες εχουν αποδοθει ωραια, το σκουρο, ρουμπινενιο κοκκινο χρωμα της ειναι ζεστο και ιδανινο για τον υπερηρωα που τρεχει με ταχυτητα αστραπης. Η δε ζωνη διαγραφεται ωραια και ισως σε αυτο το στυλ θα μπορουσε να ειναι η ζωνη για την στολη του νεου Σουπερμαν.



Παμε τωρα και στους υερηρωες της Μαρβελ κομικς. Ας ξεκινησουμε πρωτα απο τον Ανθρωπο Αραχνη, τον Σπαιντερμαν. Στις 3 ταινιες της πρωτης δεκαετιας του 21ου αιωνα, το κιν/κο κοστουμι του ηρωα εμοιαζε να ειναι μια απευθειας αποδοση του αντιστοιχου κοστουμιου, οπως το ξερουμε απο τα κομικς. Απλα στις κιν/κες βερσιον εχουν προστεθει περισσοτερες λεπτομερειες, οπως οι εντονες μαυρες γραμμες/ ιστοι επανω στα κοκκινα τμηματα της στολης. Το κοκκινο του κοστουμιου ειναι εντονο, φωτεινο και ζωηρο. Το μπλε με τα λεπια ομοιαζει με το υλικο κεβλαρ που προαναφεραμε. Αυτο κρατηθηκε για να χρησιμοποιηθει στο κοστουμι του Σπαιντερμαν της περσινης χρονιας. Το κοκκινο της νεας ταινιας ειναι πιο σκοτεινο, οι δε μαυρες γραμμες οχι τοσο εντονες, αλλα περισσοτερο οξειες, οπως και τα ποδια της αραχνης, του συμβολου πανω στο στηθος του ηρωα. Η νεα στολη φερει επισης καινοτομες λεπτομερειες που θυμιζουν τις λεπτομερειες της στολης του φετινου Σουπερμαν. Σε αυτες συγκαταλεγεται το γεγονος οτι δεν υπαρχει ζωνη που να καλυπτει την μεση του Σπαιντερμαν, αλλα κοκκινες ταινιες στα πλευρα του. Συν τοις αλλοις, ο σωματοτυπος του ηθοποιου Αντριου Γκαρφιλντ ειναι εντελως διαφορετικος απο εκεινον του Τομπυ Μαγκουαηρ. Ο πρωτος ειναι ψιλολιγνος, ο δευτερος βραχυσωμος. Επομενως το νεο κοστουμι, μολονοτι εδω μοιαζει λιγο με λατεξ, κολακευει περισσοτερο τον σωματοτυπο του πρωταγωνιστη και συναδει με την μοδα που ξεκινησε ο Τ. Μαφαρλεην στο κομικς του Σπαιντερμαν προς το τελος της δεκαετιας του'80, σχεδιαζοντας τον ομωνυμο ηρωα πολυ αδυνατο και με μεγαλα ακρα. Σαν μια ανθρωπινη αραχνη δηλαδη...

 Ο Αιρον Μαν στα κομικς εχει αποδοθει με μια πανοπλια η οποια κολλαει επανω του και διαγραφει τους μυς του αλτερ εγκο Τονυ Σταρκ σαν λατεξ. Αυτα στο ομωνυμο κομικ των δεκαετιων '70 και '80 σε αποδοση Μπ. Λειτον. Οι συγχρονες αποδοσεις στο κομικ προσπαθουν να ειναι πιο ρεαλιστικες. Το ιδιο και οι μεχρι τωρα ταινιες. Το χαρακτηριστικο προσωπειο εχει κρατηθει, οπως και τα χρωματα και ο κυκλος στο στηθος. Κατα τα αλλα, οι αρμοδιοι κατασκευασαν μια πανοπλια η οποια απο την μια διεπεται απο μια απαλη αισθητικη, απο την αλλη δε πληρει τα συγχρονα προτυπα για το πως θα μπορουσε να ειναι μια αρματωσια του εν λογω ηρωα, με πιο πειστικα τα μοντελα Μαρκ ΙΙΙ, ΙV, VI, VII. Ακομα και ενω πεταει, ο ηρωας ακολουθει τους κανονες της αεροδυναμικης, συντονιζοντας απογειωση, πτηση και προσγειωση οχι μονο απο της μποτες του, αλλα και απο τους απωθητηρες στα γαντια του. Αυτο δεν υπηρχε στα κομικς.


 Η αποδοση της στολης του Καπταιν Αμερικα στον κιν/φο πρεπει να υπηρξε πολυ προβληματικη. Και αυτο γιατι ενω στο κομικ ο υπερηρωας φοραει μια στολη που τον κολακευει, στον κιν/φο αυτη η στολη ειναι δυσκολο να αποδοθει χωρις να γελοιοποιει τον ηρωα. Η κιν/κη βερσιον του '90 τον παρουσιαζε με την στολη των κομιξ φτιαγμενη απο λαστιχο που ηταν φυσικα ανοητη. Στην πρωτη ταινια του Καπταιν Αμερικα του ετους 2011, σωστα επελεξαν οι κατασκευαστες να εμπνευστουν απο τις στολες των αλεξιπτωτιστων του Β' ΠΠ. Η δε μασκα του ηρωα ειναι στην ουσια μια επεκταση κρανους που φερει και προστατευτικο περιγναθιο και κολακευει ετσι το προσωπο. Τα φτερα ειναι ζωγραφισμενα στα πλαγια. Οι δε κοκκινες λωριδες στο πανω μερος τους γινονται γκρι τιραντες. Οι λεπτομερειες ειναι ωραιες και ουσιωδεις, ισως ομως θα επρεπε η στολη εκεινη να ηταν λιγοτερο φαρδια. Το γαλαζιο της χρωμα ταιριαζει λιγο με την αποδοση στα κομικς, η αμερικανικη σημαια ομως φερει σκουρο μπλε που θα ταιριαζε και στο ολο χρωμα της ταινιας, η οποια διαδραματιζεται στην χειμωνιατικη βορειο Ευρωπη.

 Στην δευτερη εμφανιση του Καπταιν Αμερικα, στην ταινια με τους Εκδικητες του 2012, ορθως επελεγει το σκουρο μπλε. Το προβλημα ομως ηταν, οτι το μπλε επικρατουσε στη στολη, ακομα και σε σημεια που δεν χρειαζοταν, οπως λ.χ. στα μανικια. Το κρανος δεν εχει αλλαζει πολυ, το προστατευτικο της γναθου λειπει και τα αυτια ειναι δυστυχως καλυμενα. Επισης το προσωπο του ηθοποιου δεν συναδει αρμονικα με το καλυμμα του λαιμου και τα καλυμμενα αυτια και αυτο φαινεται τωρα που λειπει το προστατευτικο του σαγονιου. Τα γαντια και οι μποτες εχουν εκμοντερνιστει και μοιαζουν περισσοτερο με τα αντιστοιχα του Αιρον Μαν. Το δε πανω μερος της στολης εφτιαχτηκε σταν μπουφαν που κλεινει στα πλαγια. Πολυ καλη η ιδεα να προστεθει και μεσαια κοκκινη λωριδα. Το νεο κοστουμι δεν ικανοποιησε τους θαυμαστες του ηρωα. Προβλεπεται λοιπον πως θα γινουν αλλαγες στην στολη για την νεα ταινια του Καπταιν Αμερικα που γυριζεται τωρα και θα προβληθει την ανοιξη του 2014 στους κιν/φους. Και μεχρι τους Εκδικητες 2 του 2015 υπαρχει απλετος χρονος για αλλαγες και επιδιορθωσεις...



 Οσον αφορα τον Θωρ του 2011, οι δημιουργοι πηραν στοιχεια απο την εμφανιση του στα κομικς, αλλα εμπνευστηκαν και απο την σκανδιναυικη μυθολογια. Ο ξανθος Θωρ στα κομικς φοραει ασημενιο κρανος με φτερα, κοκκινο μανδυα και θωρακα με τρεις στρογγυλες πλακες. Οι μποτς του ειναι με περικνημιδες και η ολη στολη του δεν εχει μανικια, αφηνοντας γυμνους τους βραχιονες του. Στις ως τωρα κιν/κες βερσιον ακολουθηθηκε η μοντερνα βερσιον που υπαρχει στα κομικς εδω και 4 με 5 χρονια περιπου. Για τις αναγκες της ταινιας το κρανος παραμεριστηκε και τα μανικια του θωρακα φερουν στοιχεια αλυσιδωτης πανοπλιας του Μεσαιωνα. Στο πρωτο μερος των Εκδικητων του 2012 ο Θωρ φοραει τον κλασικο θωρακα χωρις μανικια, οπως στα παλια κομικς, αφηνοντας τον χαρακτηρα να δειξει τους ανεπτυγμενους του βραχιονες. Στο δευτερο μισο, με την μαχη στην Νεα Υορκη, ο Θωρ φοραει την βερσιον απο την ταινια του 2011, με τα μανικια δουλεμενα ετσι ωστε να φαινονται οι σμιλεμενοι μυες. Την βερσιον αυτη θα δουμε, σε πιο σκοτεινη εκδοχη και με περισσοτερα στοιχεια απο την μεσαιωνικη εποχη, και στο Θωρ 2 που θα προβληθει το φετινο φθινοπωρο στους κιν/φους. Κατα τα αλλα, ορθως επιλεγει να αφησει γενι ο κιν/κος Θωρ και ορθως το γενι, τα μαλλια και τα φρυδια απο εντονα ξανθα που ησαν στην πρωτη ταινια, του 2011, σκουρηναν στην αμεσως επομενη. Δεν εδειχνε τοσο ρεαλιστικος ο πρωταγωνιστης με βαμμενα ξανθα φρυδια...



 Αλλο υπερηρωες, οπως ο Γουλβεριν, ορθως επισης δεν φορανε την στολη τους που ξερουμε απο τα κομικς. Η παρουσιαση της κρινεται υπερβολικη ακομα και απο τους πιο σκληροπυρηνικους θαυμαστες του ηρωα. Η αποδοση της θα ηταν προβληματικη.
 
















Donnerstag, 4. Juli 2013

ΑΤΑΚΤΩΣ ΕΡΙΜΜΕΝΑ 6.

 Βεβαιως και εγινε για το θεαθηναι! Φυσικα και προκειται περι υποκρισιας, οπως ορθως διαπιστωσε ο Συλλογος για τα Ανθρωπινα Δικαιωματα! Νοιαστηκε ταχα μου ο πρωθυπουργος για τον Αντετοκουνμπο... Αν δεν γινοταν η περιπτωση του λογω ΝΒΑ γνωστη, θα βλεπαμε ποσο πολυ θα τον ενοιαζε τον κυριο...

 Εδω που τα λεμε ομως, ποτε νοιαστηκε πραγματικα καποιος πολιτικος μας για Ελληνες επιστημονες που διαπρεπουν σε ακαδημαικα ιδρυματα και ερευνητικα κεντρα της αλλοδαπης, αφου δεν μπορουν να δουλεψουν στην πατριδα τους; Ποτε καλεσε καποιος πολιτικος μας στο Μαξιμου καποιον απο αυτους τους ερευνητες, για να τους γνωρισει και να τους τιμησει για το εργο τους; Ειναι γνωστο οτι στο εξωτερικο εργαζονται παρα πολλοι Ελληνες. Ελαχιστοι μονο απο αυτους, απο τον κλαδο της Αρχαιολογιας, αναφερονται εδω, οπως oι Michael Cosmopoulos , Christophis Maggidis , Sofia Voutsaki , Diamantis Panagiotopoulos . Ελληνες, οι οποιοι εγκατελειψαν την πατριδα με το περας των βασικων σπουδων τους για να κανουν καριερα στο εξωτερικο. Αλλα που; Ονειρα θερινης νυκτος ειναι αυτα. Εχουν αναφερθει στα κειμενα www.notis-o-talas.blogspot.de/2010/10/blog-post_30.html και www.notis-o-talas.blogspot.de/2012/06/blog-post.html ηδη. Αδιαφορια και απαξιωση της πολιτειας για την Παιδεια και τον Πολιτισμο. Στις 16 Ιουνιου απεβιωσε ο Σπυρος Ιακωβιδης. Αρχαιολογος, καθηγητης παν/μιου, ακαδημαικος, συνεχιστης του εργου του Γ. Μυλωνα και των Βρεταννων Taylor και Wace στις Μυκηνες. Η ειδηση του θανατου του περασε στα ψιλα των εφημεριδων. Για τις τηλεορασεις, ας μην γινει λογος. Κανονικα αυτον τον ανθρωπο θα επρεπε να τον κηδεψουν δημοσια δαπανη για την προσφορα του. Αλλα ειπαμε, εδω ολα γινονται για το θεαθηναι. Αν δεν ηταν το ΝΒΑ στη μεση, ουτε που θα τον ηξερε τον Αντετοκουνμπο ο πρωθυπουργος και οι συμβουλατορες του. Και αυτος ο ανθρωπος ειχε χρηματισει καποτε και Υπουργος Πολιτισμου...

//////////////////////////////////////////////////////

Βοριδης/ Κρανιδιωτης: Ο Ανδρεας Παπανδρεου κατεστρεψε την χωρα

Παγκαλος: Ο Κωστακης Καραμανλης Β' κατεστρεψε την χωρα

Παυλοπουλος: Ο Κωστας Σημιτης κατεστρεψε την χωρα

Καρχιμακης: Η δεξια κατεστρεψε την χωρα

 Συνεχιστε να παιζετε την κολοκυθια γελοιοι, μας διασκεδαζετε ολους μας με τα καμωματα σας. Ειστε πραγματικα ελεεινοι. Να σας πω και ενα μυστικο; ΟΛΟΙ ΣΑΣ φταιτε! Ολοι μαζι καταστρεψατε την χωρα! Ευχαριστημενοι τωρα;

////////////////////////////////////////////////////////////////

 Βλεποντας χτες το βραδυ στις ειδησεις των καναλιων BBC CNN, N24 και διαφορων αλλων σε ζαππινγκ τα τεκταινομενα στην Αιγυπτο και ειδικα τις σκηνες με τις συγκεντρωσεις οπαδων υπερ και κατα Μορσι στο καιρο, θυμηθηκα την Χαλα... Η Χαλα ηταν μια μεταπτυχιακη φοιτητρια αρχαιογεωλογιας αιγυπτιακης καταγωγης. Ηταν μαζι μας στην αποστολη στην Αιγυπτο τον Ιουνιο και τον Ιουλιο του 2011 (βλ. αντιστοιχα κειμενα στο www.mrtoverseas.blogspot.com εντ.). Τις σπουδες της τις ειχε ολοκληρωσει σε πανεπιστημιο των Η.Π.Α. Κατα τα αλλα ηταν πιστη μουσουλμανα, με την μαντηλα της και τις προσευχες της στον Αλλαχ 5 φορες τη μερα. Πλεον ηθελε να συμμετασχει σε μια ερευνητικη εργασια στην πατριδα της. Την τοποθετησαν στην ομαδα μου. Την πρωτη εβδομαδα πηγαμε σχετικα καλα και ηταν βοηθεια για μενα, γιατι εκανε τις συνεννοησεις με τους εργατες στα αραβικα. Επισης, ειχε καποιες γνωσεις γεωμορφολογιας του εδαφους. Ερωτηθηκα για αυτην απο τον διευθυντη και η αποψη μου ηταν θετικη. Που να φανταζομουν την συνεχεια....

 Απο την επομενη εβδομαδα, η Χαλα ειχε εξαφανιστει. Μια ειχε προβλημα με τα δοντια της και επρεπε να παει στους οδοντιατρους. Την αλλη, επρεπε να οργανωσει τον γαμο της αδελφης της σε ενα χωριο 3 με 4 ωρες μακρυα απο κει που μεναμε. Απο τις 5 εβδομαδες που εμεινε η αποστολη, αυτη περιπου τις μισες ηταν μαζι μας. Η απουσια της απο την μια μου εκανε καλο, γιατι η επαφη μου με τους εργατες εγινε πιο αμεση. Προσπαθησα και τα καταφερα να συννενοουμε μαζι τους κουτσα αγγλικα, ανακατωμενα με λιγες αραβικες λεξεις. Οταν εμφανιζοταν δεν ηταν μεγαλη βοηθεια. Συν τοις αλλοις, αποδειχτηκε μεγαλη εγωιστρια και τεμπελα. Επειδη ηταν στην πατριδα της, εδειχνε με τροπο οτι δεν ανεχοταν να τις κανουν υποδειξεις ξενοι. Μολονοτι ποτε δεν την αναγκασα να κανει κατι, αλλα ημουν ευγενικος και της ζητουσα με καλο τροπο βοηθεια. Φαινοταν ωστοσο οτι δεν ειχε ορεξη να κανει πολλα. Καποια στιγμη χρειαστηκε η συνδρομη της σε καποιο σχεδιο. Δεν ηθελε να το κανει με παραδοσιακο τροπο, αλλα με ARCOR. Με τα χιλια ζορια να λαβω αυτο το  σχεδιο, το οποιο μου εφτασε μια μερα πριν αναχωρησουμε απο το χωριο για το Καιρο. Ηταν και λαθος. Τελικα το εστειλα μαζι με αλλα στο διευθυντη. Επισης επειδη νομιζε οτι τα ηξερε ολα καλυτερα και επρεπε αυτη να κανει κουμαντο, προσπαθησε να αλλαξει το κλιμα στη δουλεια και να στρεψει συναδελφους/ σσες και φοιτητες/ τριες εναντιον μου ξεκινωντας συζητησεις πολιτκου περιεχομενου.

 Ειδικα για αυτα τα τελευταια την σκεφτομαι τωρα, διοτι τοτε προσπαθουσε να μας πεισει οτι ο φιλςο της ειναι στρατιωτικος και τα εφτιαξε με στρατιωτικο γιατι ειναι τιμιοι κτλ. κτλ... Με τοσο ηλιθιους νομιζε η κοπελα οτι ειχε να κανει, λες  και δεν ηξερα εγω και αλλοι, οτι ο Μουμπαρακ ηταν στρατιωτικος που πηρε την εξουσια με πραξικοπημα και ο Μορσι που τωρα πηρε ποδι απο στρατιωτικους, και αυτος απο τις ταξεις τους προερχεται! Η' μηπως δεν θυμομασταν οτι στα επεισοδια στην πλατεια Ταρχιρ το 2010, αλλα και το 2012, οπως και προσφατα, στρατιωτες ανοιξαν πυρ εναντιον πολιτων; Η κοπελα ηθελε να δικαιολογηθει καπως για την επιλογη της. Νομιζε οτι δεν ξερουμε πως και στην Αιγυπτο οι στρατιωτικοι ειναι γενικα ευκαταστατοι. Μας ειχε φερει μια φορα και τον φιλο της στην αποστολη, εναν μικροσωμο με γυαλια και περιστροφο στη μεση... Ειχε τοτε απο αλλες φοιτητριες ειπωθει, οτι ο μικρος ειχε και αλλην...

 Τωρα, με διαδηλωσεις και υπερ και κατα του Μορσι, με τον στρατο να κανει κουμαντο, αναρωτιεμαι με ποιου το μερος ειναι η Χαλα με την μαντηλα που προσευχοταν 5 φορες τη μερα.... Ειναι υπερ του επισης μουσουλμανου Μορσι; Ειναι υπερ των στρατιωτικων λογω φιλου; Δεν ξερει τι της γινεται και εχει μπερδευτει; Οτι και να ειναι, ελπιζω τουλαχιστον να κρατα περισσοτερο χρονο το στομα της κλειστο...