Donnerstag, 27. März 2014

ΑΤΑΚΤΩΣ ΕΡΙΜΜΕΝΑ 9.

Ας σχολιασει και ο γραφων με την σειρα του καποια απο τα επικαιρα. Με καθε επιφυλαξη και με τον κινδυνο να θεωρηθουν οι αποψεις του ακραιες...

1. Σχετικα με το θεμα που προεκυψε στην Ουκρανια και την ιστορια στην Κριμαια: Για αλλη μια φορα βλεπουμε την διεθνη υποκρισια. Ακομη και οι ιδιοι οι Αμερικανοι πολιτες, χρησιμοποιοντας την συγχρονη τεχνολογια, δηλαδη τουτερς, φεισμπουκ και τα παρομοια, κριτικαραν - αλλοι αυστηρα, αλλοι με χιουμορ - την σταση της κυβερνησης τους: Μονο οι ΗΠΑ εχουν το δικαιωμα σε αυτον τον πλανητη να επεμβαινουν στρατιωτικα οποτε και οπου τους καπνισει;

 Οσο για τον κυριο Πουτιν...Ναι, ειναι ενας ατεγκος πολιτικος, ο οποιος καταπατει δικαιωματα και ελευθεριες στην χωρα του. Πιθανον δε να θεωρει την Περεστροικα του Γκορμπατσωφ προδοσια, αφου οι ενεργειες του τελευταιου οδηγησαν στην διασπαση της Σοβιετικης Ενωσης. Πιθανον να βλεπει τον εαυτο του ως Μεγα Πατριωτη που θελει να κανει και παλι την Ρωσια ισχυρη υπερδυναμη. 

 Σχετικα με την Κριμαια, παρατηρει ο γραφων οτι πολλοι - ειδικα εγχωριοι σχολιαστες - αγνοουν οτι η Ρωσια ειχε ανεκαθεν ενα θεμα με την χερσονησο αυτη. Αγνοουν οτι μεταξυ 1853 και 1856 ειχε γινει ενας πολεμος στην περιοχη - ο οποιος και ονομαστηκε "κριμαικος πολεμος" (ή "πολεμος της Κριμαιας" ). Βεβαια ο πολεμος εκεινος εγινε για διαφορετικους λογους. Δεν ειναι ομως δυνατον να αποσιωπηθει το γεγονος οτι η περιοχη της Κριμαιας χρηζει ιδιαιτερης σημασιας για την Ρωσια, η οποια ανεκαθεν σχεδον επιδιωκε - με τον εναν ή με τον αλλον τροπο - την συντομοτερη διεξοδο προς το Αιγαιο και την Μεσογειο - και για πολλους και ποικιλους λογους, καποιους εκ των οποιων απλα να υποψιαζομαστε μπορουμε...   

2. Υπαρχουν δυο αλλα θεματα, τα οποια ειναι καμποσες εβδομαδες παλια και εχουν να κανουν με την ελληνικη πολιτικη. Το ενα αφορα την απαγορευση των λεξεων "λαθρομεταναστης" και "παρανομος μεταναστης". Στην θεση τους πρεπει να αναφερεται - συμφωνα και με οδηγιες της Ε. Ε. - η εκφραση "παρατυπος μεταναστης". Αυτο, συμφωνα με τις οδηγιες, για να μην θιγεται η προσωπικοτητα των ανθρωπων...

 Το αλλο θεμα εχει να κανει με τον νομο που θελουν καποιοι να φερουν, συμφωνα με τον οποιο, οποιος παρατυπος μεταναστης κανει ψευδεις δηλωσεις εναντιον αστυνομικων οργανων - και αφου αποδειχτει οτι οι δηλωσεις αυτες ειναι ψευδεις - θα απελαυνεται. 

 Και για την μια και για την αλλη περιπτωση υπαρχουν φωνες υπερ και φωνες κατα. Περαν των οσων αναφερθηκαν σε παλαιότερα κείμενα,  αυτη η δικαιολογια του "να βρουμε ενα ονομα για αυτους που εισερχονται παρανομως - χωρις ταξιδιωτικα εγγραφα - στη χωρα και δηλωνουν και ψευδη στοιχεια, ωστε να μην θιχτουν" δεν μας καθεται και καλα.... Ζωντας επι 17 χρονια στο εξωτερικο και εχοντας αντιμετωπισει πληθος ειρωνειων, φραστικων επιθεσεων, πισωπλατων μαχαιρωματων - πολλες απο αυτες τις εμπειριες καταγραφονται σε κειμενα στο ιστολογιο αυτο - μολονοτι νομιμα διαμενων και χωρις να προκαλεσει επιτηδες, ο γραφων ποτε δεν ειχε καποιον να του συμπαρασταθει σε ολες αυτες τις επιθεσεις. Ποτε δεν βρηκε το δικιο του. Δεν βρεθηκε ενας ανθρωπος να του υποδειξει τι να κανει σε τετοιες περιπτωσεις. Η δικια του προσωπικοτητα δεν θιχτηκε; Δεν ειναι κι αυτος ανθρωπος; Δηλαδη ακομα και ο καθε παρατυπος μεταναστης χωρις διαβατηριο εχει μεγαλυτερη αξιοπρεπεια απο τον νομοταγη που παει με τον σταυρο στο χερι;

3. Ενα αλλο ζητημα ολιγων ημερων που επισης σχολιαστηκε ζωηρα, αφορα καποιου ειδους επιδομα που προκειται να δωθει σε καποιες κοινωνικες ομαδες. Αναμεσα σε αυτες, που περιλαμβανουν μακροχρονια ανεργους και ανασφαλιστους, καποιοι εβαλαν και τους ενστολους. Νομιζαμε οτι ειχαμε αναφερθει ηδη στην κλίκα αυτή και δεν επροκειτο να επανασχοληθουμε. Φευ, αναγκαζομαστε και παλι ομως! Για να μην υπαρξουν παρεξηγησεις, δεν αναφερομαστε στο συνολο των ενστολων. Αλλα σε αυτους που μας το παιζουν πατριωτες χωρις να ειναι. 

 Προχτες βλεπαμε για αλλη μια χρονια φωτογραφιες απο την παρελαση της 25ης Μαρτιου. Με τον Προεδρο της Δημοκρατιας και τους Υπουργους πλαισιωμενους απο κορδωμενους και καλοζωισμενους καραβαναδες 50 και 60 χρονων. Τα στηθη τους ησαν γεματα απο παρασημα, οι ωμοι τους βαραιναν απο τα γαλονια και τις επωμιδες. Και αναρωτιομασταν: Απο που και πως απεκτησαν ανθρωποι 50-60 χρονων ολα αυτα τα γαλονια και τα παρασημα; Τι εκαναν για να τα κερδισουν, δεδομενου οτι η Ελλαδα εδω και χρονια δεν εχει παρει ενεργο μερος σε πολεμους; Συνεπως δεν τα κερδισαν σε κανενα πεδιο μαχων, διοτι δεν υπηρξε κατι τετοιο για αυτους. Καποιοι θα επισημανουν τις στρατιωτικες σχολες και το γεγονος οτι οι στρατιωτικοι παιρνουν βαθμους και αξιωματα και ανεβαινουν στην ιεραρχια με τα χρονια. Και τι εργο προσφερουν; Τι εμπειριες, γνωσεις, ικανοτητες και δεξιοτητες εχουν; Διοτι ο δασκαλος αποκταει δια της διδασκαλιας. Ο γιατρος, δια της διαγνωσης και των χειρουργικων επεμβασεων. Ο γεωπονος, δια της μελετης του εδαφους και της χλωριδας. Ο αρχαιολογος, δια της ανασκαφης και της μελετης των ευρηματων. Ολοι οι επιστημονικοι κλαδοι δημοσιευουν τις ερευνες τους. Ολοι οι επιστημονες εχουν περασει ως φοιτητες απο το σταδιο της πρακτικης εξασκησης, η οποια ειναι εθελοντικη και αφιλοκερδης - οι φοιτητες αρχαιολογιας λ.χ. πρεπει να πληρωσουν τα εξοδα τους μετακινησης και διαμονης - και εαν συμμετεχουν σε αμερικανικη αποστολη, θα πρεπει να πληρωσουν και για την συμμετοχη τους. Ο στρατιωτικος;

 Οσο για τον πατριωτισμο τους και τον πονο τους για την χωρα τους, τους εχουμε δει και παλια: Στη Μικρασια το 1922, στον Αττιλα Α΄και Β΄το 1974 .... Ενταξει, οι πολιτικοι ειναι δειλοι χαρτογιακαδες, οι στρατιωτικοι που ησαν τοτε; Το 1922 υποχωρησαν, αν και ηταν λιγο πιο εξω απο την Αγκυρα. Το 1974 ειχαν ενα υπβορυχιο απεναντι απο το σημειο αποβιβασης των τουρκικων δυναμεων.Ουτε ενας γαλονας απο αυτους δεν βρεθηκε να κανει την υστατη θυσια για την πατριδα που ισχυριζεται οτι αγαπαει και να παρακουσει τις προδοτικες διαταγες - ουτε ενας!!!

 Αλλα καλυτερα να το εξηγησουμε με αλλο παραδειγμα: Στη Γερμανια του Γ΄Ραιχ γινανε αρκετες αποπειρες δολοφονιας του Χιτλερ - ολες αποτυχημενες. Στην τελευταια βαλανε τον Φον Σταουφενμπεργκ, εναν νεο ανθρωπο που ειχε χασει το ενα του ματι και τα μισα σχεδον δαχτυλα το ενος χεριου του, να δολοφονησει τον Φυρερ. Το σχεδιο ηταν να απασφαλισει ο Φον Σταουφενμπεργκ μια βομβα που εκρυβε στην τσαντα του κατω απο το γραφειο του Χιτλερ κατα την διαρκεια μιας συσκεψης. Φανταστειτε τωρα εναν ανθρωπο να προσπαθει με 3 δαχτυλα να συνδεσει τα καλωδια μιας βομβας! Η δειλια των κυριων αξιωματικων ηταν τετοια, που ουτε ενας τους δεν ειχε τα κοτσια να πυροβολησει ή να μαχαιρωσει τον Φυρερ. Τουναντιον, μελη ολοι της ανωτατης κοινωνιας, απο αριστοκρατικες οικογενειες με πλουσιο στρατιωτικο παρελθον, καθονταν και ακουγανε τις βλακειες του κοντοπιθαρου λιγδιαρη με το κουτσουρεμενο μουστακι, του αποτυχημενου ζωγραφου που καποτε εφτασε να γινει δεκανεας... Αυτην την αγαπη ειχαν για την πατριδα τους; Της οποιας την υστεροφημια κατεστρεψε με τον Β ΠΠ ο Φυρερ τους - και για την οποια φερουν και οι ιδιοι ευθυνη;

 Ετσι ειναι στα δυσκολα. Τα εχουμε γραψει και αλλου στο παρελθον ("when the bough..."). Και δυστυχως, αυτοι οι οποιοι υποτιθεται οτι υπερασπιζουν την πατριδα τους, θα το βαλουν στα ποδια μολις δουν τα σκουρα. Για αυτο φιλοι Ταλες, την επομενη φορα που καποιος "ντε λα μαγκεν" καραβανας-γαλονας σας ρωτησει δημοσιως - επιχειρωντας να σας γελοιοποιησει - τι θα κανετε, εαν επιτεθουν οι Τουρκοι, απαντηστε του: "Εγω ξερω τι θα κανω και ξερω οτι αυτο που θα κανω δεν θα ειναι το ιδιο με αυτο που θα κανεις και συ - να κρυφτεις δηλαδη κατω απο κανενα γραφειο".

Sonntag, 23. März 2014

Η ΧΡΟΝΙΑ ΤΟΥ ΗΡΑΚΛΗ.

 Το 2014 - και μαλλον και το 2015 - οι επικες ταινιες με περιεχομενο απο την αρχαιοτητα θα συνεχισουν να πορευονται πλαι στις μεταφορες κομικς (οπως λ.χ. Captain America 2, Amazing Spiderman 2, Guardians of the Galaxy, Ant-Man, The Avengers 2, Batman vs. Superman), αλλα και στις αποδοσεις κλασικων παραμυθιων (μια ταση που ξεκινησε πριν μερικα χρονια με τους Brother Grimm, συενχιστηκε - μετα απο μια ολιγοχρονη διακοπη - με τα Red Riding Hood και Mirror-Mirror, κορυφωθηκε ενα με δυο χρονια μετα, με τα Snowhite and the Huntsman, Jack the Giantkiller, Hensel and Gretel - ολα το 2012, και αναμενεται να συνεχιστει με το Maleficient. Την ιδια στιγμη, συνεχιζονται οι τηλεοπτικες σειρες Grimm και Once upon a Time  - το τελευταιο μονο συμπτωματικα μοιραζεται ομοιοτητες με την σειρα κομικς Fables). 

 Ετσι λοιπον, φετος βλεπουμε ηδη τις ταινιες "Pompeii" - μια μοντερνα εκδοχη της εκρηξης του Βεζουβιου και της καταστροφης της Πομπηιας, καθως και την συνεχεια των "300" με τον υποτιτλο "Rise of an Empire", στην οποια ο Αθηναιος στρατηγος Θεμιστοκλης πολεμαει τους Περσες στα στενα του Αρτεμισιου και της Σαλαμινας. Στην κινηματογραφικη αρενα αναμενεται επισης να εισελθουν και ταινιες βιβλικου περιεχομενου, οπως ο Νωε του Νταρρεν Αρονοφσκυ με τον Ρασελ Κροου στον ομωνυμο ρολο, την ιδια ωρα που ο Ριντλει Σκοτ επιλεγει αυτην την φορα ως πρωταγωνιστη τον Κριστιαν Μπειλ στον ρολο του Μωυση για την επερχομενη ταινια του με τιτλο Εξοδος (: Μια λιστα με ολες τις επικες ταινιες του βωβου και ομιλουντος κιν/φου ως τις αρχες της δεκαετιας του 1990 μπορει κανεις να βρει στο σχετικο αρθρο του Χ. Χαλκια, Αρχαιολογια και Τεχνες 37, Δεκ. 1990, σελ. 30-33. Μια συνοψη του genre μπορει κανεις να διαβασει στο κατωθι link).

 To 2014 ειναι επισης η χρονια κατα την οποια θα προβληθουν 2 ταινιες της ιδιας θεματικης. Το σεναριο αυτο το ειχαμε ζησει και στις αρχες με μεσα της δεκαετιας του 1990, οταν ειχαν προβληθει την ιδια χρονια διπλες ταινιες για τον Ρομπεν των Δασων, τον Χριστοφορο Κολομβο και τον Γουαιατ Ερπ. Το ζησαμε και πριν απο 2 περιπου χρονια, οταν προβληθηκαν 2 ταινιες σχετικες με το παραμυθι της Χιονατης. Αυτην την φορα, ο Ελληνας ημιθεος Ηρακλης ειναι το κεντρικο προσωπο 2 ταινιων: Η μια ονομαζεται "The Legend of Hercules" (εικ. 1) σε σκηνοθεσια Renny Harlin με τον Kellan Lutz στον πρωταγωνιστικο ρολο (ο οποιος υποδυεται επισης και τον Ταρζαν σε μια animation captured παραγωγη της Constantine Films - και ο δευτερος μετα τον Γκορντον Σκοτ, ο οποιος ενσαρκωνει και τους δυο εικονικους ηρωες. βλ. εδω για λεπτομερειες). Η ταινια αυτη προβαλεται ηδη σε ΗΠΑ και Ελλαδα και εχει παρει αρνητικες κριτικες. Μοιαζει περισσοτερο με τηλεταινια. Τα σκηνικα, τα εφφε, τα κοστουμια ειναι υποτυπωδη. Το σεναριο απλοικο και οι χαρακτηρες ξυλινοι. Ο θετος πατερας του Ηρακλη, ο Αμφιτρυων, ειναι ο κακος της ιστοριας, ο οποιος και τον εξοριζει απο την Θηβα. Ο νεαρος ηρωας γινεται μισθοφορος και μονομαχος σε αρενες προκειμενου να τα βγαλει περα.

 Η δευτερη ταινια βασιζεται στο κομικ της εταιρειας Radical "Hercules: The Thracian Wars" (εικ. 3) και εχει ως πρωταγωνιστη της τον γνωστο Αμερικανο παλαιστη Dwayne (The Rock) Johnson (εικ. 2). Αναμενεται δε να προβληθει ειτε το καλοκαιρι, ειτε τον χειμωνα. Η ταινια, οπως και το κομικ, εχει πιο σκοτεινο υφος και απεικονιζει τον Ηρακλη σε μεγαλυτερη ηλικα, μετα το περας των 12 αθλων. να αναφερθει επισης, οτι το κομικ ειχε τοση επιτυχια, ωστε κυκλοφορησε και συνεχεια του, με τον τιτλο "Hercules and the Knifes of Kush".

1. The Legend of Hercules (2014) με τον Kellan Lutz




2. Η ταινια Hercules: The Thracian Wars (2014) Dwayne (The Rock) Johnson βασιζεται...



3. ... Στο ομωνυμο κομικ της εταιρειας Radical Comics



 Aφορμης γενομενης λοιπον, θα επιχειρησουμε να κανουμε μια αναδρομη στην εμφανιση και την πορεια του σπουδαιοτερου ηρωα της ελληνικη μυθολογιας στην μεγαλη και την μικρη οθονη, οπως και στα κομικς.

 Στα τελη της δεκαετιας του 1950, ο Αμερικανος μποντυμπιλντερ Steve Reeves (εικ. 4) πρωταγωνιστησε στην ιταλικη παραγωγη "Il Fatiche di Ecole". Η ταινια που γυριστηκε στην Τσινετσιτα, εδειχνε μεν τον Ηρακλη εναντιον του λεοντος της Νεμεας - ή του Κιθαιρωνα - και του Ταυρου της Κρητης, μεγαλο μερος της ωστοσο αφορουσε την συμμετοχη του ηρωα στην Αργοναυτικη Εκστρατεια. Η ταινια ειχε τετοια επιτυχια, ωστε αμεσως γυριστηκε η συνεχεια της, "Hercole e la Regina di Lydia", στην οποια ο πρωταγωνιστης αναμιγνυεται στον πολεμο των Επτα επι Θηβας! Oι εισπρακτικες επιτυχιες των ταινιων αυτων, οχι μονο καθιερωσαν τον Ρηβς ως ηθοποιο περιπετειωδων ταινιων, αλλα δημιουργησαν και ενα νεο υποείδος sandal/ peplum genre στην Ιταλια, το οποιο διηρκεσε ως τα μεσα της δεκαετιας του 1960.

4. Steve Reeves ειναι ο πρωτος Ηρακλης του ομιλουντος κιν/φου...

5. ... Ο Reg Park ομως ειναι εκεινος, ο οποιος πρωταγωνιστησε στις καλυτερες ταινιες του μυθικου ηρωα, την εποχη που το sandal genre ηταν στην ακμη του




Πολλοι μποντυμπιλντερς της εποχης ενσαρκωσαν τον Ηρακλη μετα τον Ρηβς. Ολοι σχεδον οι κριτικοι κινηματογραφου συμφωνουν οτι, μπορει ο Αμερικανος Ρηβς (εικ. 4) να υπηρξε ο πρωτος Ηρακλης του ομιλουντος κινηματογραφου, ο Βρετανος ομως Reg Park (εικ. 5) ηταν ο καλυτερος Ηρακλης.Ο Παρκ πρωταγωνιστησε στην επιτυχια "Ercole a la conquista di Atlantide" σκηνοθετημενη απο τον  Cotafavi στα 1961. Την ιδια χρονια γυριστηκε το πρικουελ αυτης, "Ercole al centro de la terra" απο τον Bava. Σε αυτην την ταινια συμπρωταγωνιστει ο Κριστοφερ Λη, που τοτε ειχε ηδη αρχισει να γινεται γνωστος απο τις ταινιες της Χαμμερ Φιλμς, στις οποιες υποδυοταν τον Δρακουλα. Στην νεα αυτη ταινια, ο Bava - ο οποιος αργοτερα θα γινει περισσοτερο γνωστος για την δημιουργια του ιταλογενους υποειδους ταινιων σπλαττερ, τρομου και θριλερ - ισορροπει θαυμασια δυο genres: peplum και horror. Φυσικα ο Λη υποδυεται και εδω εναν αρχαιο Ελληνα βρυκολακα, ο οποιος θελει να πιει το αιμα της αγαπημενης του Ηρακλη.

 Σε γενικες γραμμες, ο Ηρακλης της δεκαετιας του 1960 παρουσιαζεται σαν ενας αυθεντικος λαικος ηρωας. Ενας υπερανθρωπος που βρισκεται κοντα στο λαο και βοηθαει τους φτωχους εναντι των πλουσιων, τους καταπιεσμενους εναντι των τυραννων. Η μορφη του θα επηρρεασει και αλλη ηδη, οπως τα κομικς. Θα αναφερθουμε παρακατω σε αυτα. Μια αναβιωση του ειδους επιχειρηθηκε παλι στις αρχες με μεσα της δεκαετιας του 1980. Αυτην την φορα ο Ηρακλης ειχε την μορφη του μποντυμπιλντερ της εποχης Λου Φερινο. Ο Φερινο γυρισε 2 ταινιες - ιταλοαμερικανικες συμπαραγωγες - οι οποιες ομως ειχαν κακο σεναριο και ειδικα εφφε. Σημερα θεωρουνται δευτεροκλασατες. Λιγα χρονια αργοτερα, μια αμερικανοκαναδικη εταιρεια γυρισε μια σειρα κινουμενων σχεδιων σχετικη με τους ηρωες της ελληνικης μυθολογιας. Σε καποια απο τα επεισοδια της εμφανιζοταν και ο Ηρακλης, συμφωνα με την αμερικανικη οπτικη και λογικη - σαν ενας υπερηρωας δηλαδη...

6. Ο Ηρακλης της Ντισνευ Φιλμς



7. Ο Κεβιν Σορμπο ως Ηρακλης στην σειρα που σημαδεψε το δευτερο μισο της δεκαετιας του 1990


 Τα ηνια στον μυθο του Ηρακλη πηρε απο τα μεσα της δεκαετιας του 1990 η Ντισνευ. Η εταιρεια με την μακρα παραδοση στην μεταφορα κλασικων παραμυθιων σε ποιοτικες ταινιες κινουμενων ταινιων, γυρισε μια ακομα σχετικα με τον αγαπημενο ηρωα της ελληνικης μυθολογιας (εικ. 6). Η μοντερνα αυτη εκδοχη θελει τον ηρωα να ειναι γιος του Δια και της Ηρας. Ο Αδης, φοβουμενος μια προφητεια, συμφωνα με την οποια ο Ηρακλης θα τον καταστρεψει, τον απαγαγει και τον αφηνει στη γη. Ενα ζευγαρι φτωχων κτηνοτροφων, ο Αμφιτρυων και η Αλκμηνη, τον βρισκουν και τον μεγαλωνουν σαν δικο τους παιδι. Η ταινια ειχε επιτυχια και η Ντισνευ λανσαρισε και μια σειρα κινουμενων σχεδιων βασισμενη στους χαρακτηρες της ταινιας.

 Μια εξισου μεταμοντερνα εκδοχη - εστω και πιο ακραιας μορφης κατα καποιο τροπο - αποτελει ο τηλεοπτικος Ηρακλης που ξεκινησε με 4 τηλεταινιες απο τα μεσα της δεκαετιας του 1990 περιπου και εξελιχθηκε σε σειρα με πολλες σαιζον. Και εδω ο Ηρακλης, ενσαρκωμενος απο τον πανυψηλο Κεβιν Σορμπο (εικ. 7), παρουσιαζεται να ειναι κοντα στο λαο, να βοηθαει τους κατατρεγμενους κτλ. Ομως στο συγχρονο στυλ των αμερικανικων μεγαλουπολεων. Ο Ηρακλης αυτος ειναι ενας νομαδας. Ταξιδευει παντου και εναντι ενος πιατου φαγητου, συνηθως ομως αφιλοκερδως, βοηθαει οποιον χρειαζεται βοηθεια. Τα συγχρονα στοιχεια της σειρας εχουν να κανουν με την σχεση μεταξυ Ηρακλη και Δια. Ο Ηρακλης αισθανεται παραμελημενος απο τον πατερα του. Δεν τον ενδιαφερει μια ζωη στον Ολυμπο. Οι κακοι μοιαζουν με συμμοριες μεγαλουπολεων. Οι θεοι ειναι σκληροι και απαιτουν μονο θυσιες απο τους ανθρωπους. Τα σκηνικα και τα κοστουμια δεν εχουν καθολου αρχαιοελληνικα στοιχεια, αλλα ειναι εντελως φανταστικα. Τα φυσικα τοπια επισης δεν εχουν κατι το μεσογειακο, δεδομενου οτι η σειρα γυριστηκε στην Νεα Ζηλανδια. Ο ιδιος ο Ηρακλης δεν ειναι φυσιογνωμικα αυτος που μεχρι προτινος γνωριζαμε. Ειναι μεν αθλητικος, αλλα οχι υπερβολικα μυωδης, οπως οι πρωταγωνιστες των ιταλικων πεπλουμ.

 Μια ακομα εκσυγχρονισμενη αποπειρα εγινε με την τηλεταινια του 2005, στην οποια αναφερονται περιληπτικα οι αθλοι του Ηρακλη. Τον Αμφιτρυωνα υποδυεται ο Τιμοθυ Νταλτον. Εδω η υποθεση ειναι εντελως μπερδεμενη, με τον Αμφιτρυωνα-Νταλτον να ειναι οπαδος του νεαροτερου πολεμικου θεου Δια, ενω η συζυγος του Αλκμηνη ειναι ιερεια της μητριαρχικης Ηρας. Τελικα δεν καταλαβαινει κανεις τι συμβαινει σε αυτην την ταινια και εαν οντως υπαρχουν θεοι, καθοτι και η ιδια η καταγωγη του Ηρακλη αμφισβητειται. Στα 2011 κυκλοφορησε κατευθειαν σε DVD μια αμερικανικη ταινιουλα, στην οποια ο Ηρακλης ειναι ενας κακομαθημενος και τσαμπουκαλεμενος πιτσιρικας, ενω τον ρολο του Δια κραταει ο παλαιστης Χαλκ Χογκαν. Στο ενδιαμεσο εχουν γυριστει και δυο πορνοταινιες σχετικες με τον Ελληνα ημιθεο - η μια ειναι αμερικανικη, με τον Εβαν Στοουν στον ρολο, η αλλη ειναι ιταλικη, στην οποια συμμετεχει η γνωστη στη Γερμανια Κελλυ Τραμπ.

----------------------------------------------------

 Τωρα, σχετικα με την εμφανιση του Ηρακλη στα κομικς, μπορουμε να πουμε τα εξης: Η πρωτη εμφανιση του ηρωα γινεται στην Μαρβελ κομικς λιγο πριν τα μεσα της δεκαετιας του 1960 (εικ. 8). Εχουν ηδη προηγηθει οι ιταλικες ταινιες. Ο Ηρακλης της Μαρβελ φερει τα φυσιογνωμικα χαρακτηριστικα των δυο μεγαλων πρωταγωνιστων Στηβ Ρηβς-Ρετζ Παρκ (εικ. 4-5). Ως χαρακτηρας ειναι φαφλατας και υπερφιαλος, αλλα και γλεντζες - εν ολιγοις ενας Αλεξης Ζορμπας με χλαμυδα και σανδαλια στην Νεα Υορκη, ο οποιος αυτοαποκαλειται λιονταρι του Ολυμπου, καυγαδιζει με τον Χαλκ, τα πινει με τον Θωρ και εχει για φιλαρακι του τον Σπαιντερμαν! 
   
8. Ο Ηρακλης της Μαρβελ κομικς αναμετραται με τον Καπταιν Αμερικα σε ενα επεισοδιο που χρηζει ιδιαιτερης ερμηνειας



 Πολυ σημαντικο πρεπει να θεωρειται το επεισοδιο που απεικονιζεται στην φωτ. 8 ενθ. και δειχνει την αναμετρηση μεταξυ Ηρακλη και Καπταιν Αμερικα: Θεωρουμε οτι οι συμβολισμοι της εικονας ειναι κατι περισσοτερο απο προφανεις. Ο Ηρακλης ειναι ο παραδοσιακος υπερηρωας του κλασικου, Παλαιου Κοσμου. Ο Καπταιν Αμερικα ειναι ο κατ΄εξοχην εκπροσωπος του Νεου Κοσμου. Στο προαναφερθεν επεισοδιο, ο Καπταιν Αμερικα κερδιζει, οχι τοσο λογω μυικης δυναμης, οσο λογω ευφυιας και ευλιγισιας. Ειναι ενας Δαβιδ ή ενας Οδυσσεας με στολη στα χρωματα της αστεροεσσας. Παρα ταυτα, ο Ηρακλης αποδεχεται - αυτος, ενας ημιθεος! - οτι ο Καπταιν Αμερικα ειναι καλυτερος του και γινεται φιλος του. Στην σειρα "Civil War" του 2008/09 ο Ηρακλης υποστηριζει τον Καπταιν Αμερικα και του συμπαραστεκεται. Μην ξεχναμε, οτι ο Ηρακλης εγινε ενα απο τα βασικα στελεχη της υπερομαδας των Εκδικητων, αναπληρωνοντας συχνα τον Θωρ.

9. Ο Ηρακλης της D.C. κομικς ειναι εχθρος της Γουωντερ Γουμαν και του Σουπερμαν


 Στην D.C. κομκς αντιθετως, ο Ηρακλης ειναι ο κακος της ιστοριας (εικ. 9). Στις σελιδες του περιοδικου Γουωντερ Γουμαν, ειδικα εκεινες που εχουν γραφτει και σχεδιαστει απο τον Τζωρτζ Περεζ, ο Ηρακλης αποπλανει την βασιλισσα των Αμαζονων της Θεμισκυρας Ιππολυτη, η οποια συμφωνμα με το κομικ ειναι η μητερα της Γουωντερ Γουμαν. Την καταλληλη στιγμη λοιπον, την κοροιδευει και την εξαπαταει, αφου καταφερνει να της αποσπασει την ζωνη της. 
10. Ο Ηρακλης στην ελληνικη μεταφορα των Κλασσικων Εικονογραφημενων

11. Ο Ηρακλης της Dynamite Comics




12. Μεταφορα των Αθλων του Ηρακλη σε κομικ απο την Anubis



 Η ελληνικη εκδοση των Κλασσικων Εικονογραφημενων εχει βγαλει ενα τευχος - σε σεναριο και σχεδιο Ελληνων δημιουργων - το οποιο αναφερεται στη ζωη και τους αθλους του Ηρακλη συμφωνα με τις αρχαιες πηγες (εικ. 10). To αντιστοιχο κομικ της εταιρειας Anubis (εικ. 12) ειναι ουσιαστικα μεταφραση αμερικανικου κομικ - μια μοντερνα εκδοχη των αθλων του ηρωα - και οχι αμιγως ελληνικη δημιουργια, οπως το τευχος των Κλασσικων Εικονογραφημενων απο τους Αδελφους Πεχλιβανιδη. Μια βερσιον του Ηρακλη πριν ξεκινησει τους περιφημους αθλους του και ειδικα ο πολεμος μεταξυ Μινυων και Θηβαιων στον οποιο ο τοτε νεαρος ηρωας ελαβε μερος παρουσιαστηκε απο την Dynamite Comics στο μηνιαιο περιοδικο της "Savage Tales" (εικ. 11) πριν απο λιγα χρονια. Η ιστορια συνεχιστηκε με το κομικ απο την Radical (εικ. 3) το οποιο, οπως ειπωθηκε ηδη, γυριζεται σε ταινια (εικ. 2).

----------------------------------------

 Για οποιον ενδιαφερεται για τον μυθο του Ηρακλη στην συγχρονη τεχνη, μπορει εκτος απο τα παραπανω λινκς να αναζητησει και την ακολουθη βιβλιογραφια:


 - Albers, J. - Pause, J., Herakles und die Amazonen. Filmische Transformationen eines antiken Mythos, in: HEPHAISTOS 29, 2012, 13-155.

 - Pomeroy, A. J., Then it was destroyed by the volcano. The Ancient World in Film and on Television (2008) 46-59.

 - Reuter, T., Wie Herkules Mr. Universum wurde und zum Film ging, in. Kray, R. - Oetkermann, S. (eds.) Herakles/ Herkules I. Metamorphosen des Heros in ihrer medialen Vielfalt (1993) 285-296.

 - Stafford, E., Herakles (2012) 232-241.

Sonntag, 16. März 2014

ΣΥΝΟΠΤΙΚΟΣ ΑΠΟΛΟΓΙΣΜΟΣ ΚΑΙ ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑΤΑ ΠΕΡΙ ΚΡΙΣΗΣ.

Εαν η οικονομικη κριση και οι εμμεσες κατηγοριες του γερμανικου περιοδικου Focus - και τα δυο γεγονοτα ελαβαν χωρα εντος του 2010 (βλ. εδώ, εδώ, εδώ, εδώ και εδώ) - εδειξαν κατι, αυτο εχει να κανει με τα εξης: Οτι οι Γερμανοι γνωριζουν αριστα την ελληνικη αρχαιοτητα, αλλα αγνοουν την ιστορια της νεωτερας Ελλαδος. Οι δε Ελληνες αντιθετως, ναι μεν εχουν υποψιν τους την ιστορια της συγχρονης Γερμανιας, λησμονουν ομως το παρελθον της - οπως και το παρελθον ολοκληρης της ευρωπαικης ηπειρου. Και οι δυο πλευρες ειναι εκατερωθεν εμποτισμενες με στερεοτυπα - οι γλεντζεδες και χαοτικοι Ελληνες για τους Γερμανους, οι αυστηροι και πειθαρχημενοι Γερμανοι για τους Ελληνες. Συνεπως - καλως ή κακως - οι περιγραφες των καταστασεων μεσα απο τα τοτε γραπτα μας του 2010 μας επιβεβαιωσαν στην παρουσα φαση. Βεβαια πεφτουμε απο τα συννεφα καθε φορα που καποιος Γερμανος πολιτικος θα ανακοινωθει οτι εκανε λογοκλοπη στην διατριβη του, καποιος αλλος προκυπτει παιδοφιλος και αλλος φοροδιαφευγει. Αλλα ετσι εχουν αυτα τα πραγματα.

 Στη Γερμανια μολις εχουν αρχισει να ασχολουνται δειλα δειλα και με την νεωτερη ελληνικη ιστορια. Στην Ελλαδα και για οσον αφορα το ιστορικο παρελθον της Γερμανιας και της Ευρωπης (βλ.κειμενα 1 και 2), κυκλοφορουν ελαχιστα εως μηδαμινα βιβλια. Οι λιγες συνθετικες εργασιες που γνωριζουμε για το θεμα, ειναι καποια βιβλια του Βασιλη Ραφαηλιδη (Μυθιστορια των βαρβαρων προγονων των σημερινων Ευρωπαιων και Λαοι της Ευρωπης - εκδ. 21ου) και του Νικου Τσιφορου (Ιστορια της Αγγλιας, Ιστορια της Γαλλιας, Σταυροφοριες, Εμεις και οι Φραγκοι, Τα Ρεμαλια Ηρωες - ολα απο τις εκδοσεις Ερμης, με επανεκδοσεις απο τον ΔΟΛ). Τα εργα αυτα διακρινονται για το σκωπτικο τους χιουμορ. Δεν ειναι γραμμενα ως εγχειριδια ιστοριας, ενω θα μπορουσαν καλλιστα να εκπληρωσουν και αυτον τον ρολο. Περιεχουν δε πολλες πληροφοριες και δειχνουν οτι οι συγγραφεις τους ησαν αρτια μελετημενοι, μολονοτι δεν ησαν οι ιδιοι ιστορικοι. Δυστυχως ομως δεν αναφερουν βιβλιογραφικες παραπομπες.

 Εδω και λιγα χρονια κυκλοφορουν στα ελληνικα εργα οπως ο μυθος του βασιλια Αρθουρου του σερ Τομας Μαλλορυ, ο μυθος του Σιγκουρντ - αναλυση απο τον Τολκιεν, ο Βαλτερ ο Χειροδυναμος. Προσφατα δε μεταφραστηκε η Historia Francorum. Συνθετικα εργα ομως, οπως του βρετανου Heather ή τα εγχειριδια Γερμανων αρχαιολογων και ιστορικων σχετικα με τις μεταναστευσεις των γερμανικων φυλων, την μεταβαση απο την Υστερη Αρχαιοτητα προς τον Πρωιμο Μεσαιωνα και την δημιουργια των ευρωπαικων κρατων δεν υπαρχουν - ακομα - στην γερμανικη βιβλιογραφια. Ας υποθεσουμε, οτι καποια στιγμη στο εγγυς μελλον θα αλλαξει η κατασταση και θα καλυφθει και αυτο το κενο.

Montag, 10. März 2014

ΔΙΚΟΠΟ ΜΑΧΑΙΡΙ.

«Ημουν και παραμένω αφοσιωμένος - ταγμένος - σε δύο μόνο πράγματα σ' αυτή τη ζωή: στον άντρα μου και στα βιβλία μου. Δεν υπάρχει χώρος για τίποτε άλλο» (Auguste Corteau, συγγραφεας)


 Ο γραφων δεν σκοπευει να μακρυγορησει στο παρων κειμενο, διοτι δεν υπαρχουν και τοσα πολλα απο πλευρας του να ειπωθουν: Καποια πραγματα σ΄αυτην την ζωη ειναι σαν μαχαιρια δικοπα. Ο αυτοσαρκασμος ειναι ενα απο αυτα. Πρεπει να προσεχει κανεις τα παντα - τι και πως το λεει, σε ποιους απευθυνεται κτλ. Δεν ειναι ο κοσμος μας αγγελικα πλασμενος, δεν ειναι ολοι οι συνανθρωποι μας καλοι και αγιοι - τουναντιον, πολλοι εχουν την κακια στην ματια τους, τον φθονο στο μυαλο τους, το μισος στην καρδια τους, την ειρωνια στην ακρη των χειλων τους. Και δεν χαριζονται σε τιποτε και σε κανεναν - οταν βρουν ευκαιρια, την εκμεταλλευονται στο επακρο.

 Ο γραφων θεωρει ατυχη στιγμη την ανωτερω δημοσια δηλωση του Αυγουστου Κορτω, με την οποια ο γνωστος συγγραφεας μολις πριν απο λιγες μερες θελησε να εκφρασει τους λογους για τους οποιους δεν συμμετεχει στο κομμα του δημοσιογραφου Σταυρου Θεοδωρακη "Το Ποταμι". Ατυχη, διοτι εκφραστηκε μεσω δημοσιου μεσου - εν προκειμενω του φεισμπουκ, στο οποιο εκατομμυρια χρηστες εχουν προσβαση - και επιπλεον παραηταν αναλυτικη και επεξηγηματικη. Ο Κορτω δεν χρειαζοταν να εισελθει σε λεπτομερειες, δεν χρωσταει τιποτε σε κανεναν, παρα μονον στους δικους του ανθρωπους. Οπως φανηκε στη συνεχεια, η μικρη λεπτομερεια-στοιχειο της προσωπικης του ζωης, οχι μονο δεν εγινε σεβαστη, αλλα εγινε και η πλατφορμα στην οποια καποιοι επιτηδειοι εφτυσαν ολη τους τη χολη. Δεν ηταν απαραιτητο να γινει αυτο. Οπως ομως εγραψε ηδη ο διαχειριστης του παροντος ιστολογιου, αυτος εδω δεν ειναι ενας κοσμος αγγελικα πλασμενος. Οι επιτηδειοι βρηκαν ευκαιρια να χτυπησουν. 

 Δεν εχει νοημα να ζητας απο τετοιους ανθρωπους να σε σεβονται - δεν ξερουν τι θα πει σεβασμος και ουτε προκειται να μαθουν ποτε. Τα μονα πραγματα που μπορεις να κανεις ειναι, να καλυπτεις τα νωτα σου. Να μην δινεις αφορμη για ειρωνειες και χτυπηματα κατω απο την μεση δημοσιοποιωντας προσωπικα ζητηματα. Αν παρα ταυτα δεις οτι ο απεναντι ξεκιναει τις μαγκιες, φροντισε με τον τροπο σου να του κοψεις τον αερα. Και μην αυτοσαρκαζεσαι δημοσιως και ενωπιων αγνωστων.  Μην προβεις σε ενεργειες, τις οποιες καποιοι αλλοι αργοτερα μπορει να στρεψουν εναντιον σου. Προσπαθησε να προστατευσεις τον εαυτο σου και τους δικους σου.



Montag, 3. März 2014

ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΑΓΕΣ.

 Οι σκεψεις που θα εκφραστουν στο παρων κειμενο ειναι απορροιες επικαιρων γεγονων, οπως οι σχεσεις Ουκρανιας-Ρωσιας και τα πεπραγμενα σε Κιεβο και Κριμαια, αλλα και οι εντονες συζητησεις σχετικα με τα περιφημα συμβολαια ή συμφωνα συμβιωσης, καθως και οι τριπλες εκλογες εντος ολιγων μηνων, οι οποιες εχουν ειδικα για την Ελλαδα μεγαλυτερη σημασια απο οσο νομιζουμε.

 Κοινη συνισταμενη των ανωτερω - κατ΄εμας - ειναι οι αλλαγες σε κοινωνιες και ατομα: Εδω και μηνες γινονται συζητησεις σχετικες με τα δικαιωματα των ομοφυλοφιλων και των τρανσεξουαλ και μαλιστα διεθνως. Υπαρχουν δε και χωρες, στις οποιες επιτρεπονται οι γαμοι ομοφυλοφιλων ατομων. Η αναγκη για δικαιωματα των κοινωνικων αυτων ομαδων φαινεται να προκαλει τριγμους σε συντηρητικα πολιτικα καθεστωτα. Το θεμα ειναι, τι προκειται να συμβει; Θα αποτελεσει η κατοχυρωση των δικαιωματων των ομαδων αυτων την επομενη κοινωνικη επανασταση μετα την απαλειψη της δουλειας, την θεσπιση της 8ωρης εργασιας, τα δικαιωματα και τις ισες ευκαιριες στις γυναικες; Ποσο μπροστα - ή πισω - ειναι διατεθειμενοι να πανε κυβερνωντες, θιασωτες των νομων και κοινωνιες;

 Κανοντας μια μικρη αναδρομη στην ανθρωπινη ιστορια, περνωντας απο τις ομαδες των τροφοσυλλεκτων και κυνηγων της Παλαιολιθικης στις μονιμες εστιες εγκαταστασης της Νεολιθικης εποχης και απο εκει, απο τα πρωτα χωρια στα πρωτα μεγαλα αστικα κεντρα της εποχης του Χαλκου, τα οποια εξελιχθικαν σε αυτοκρατοριες, μπορει καποιος να παρατηρησει τα ακολουθα:

 Υπηρξαν καποιες βασικες δομικες μοναδες διακυβερνησης των ατομων - η μια ηταν η small scale δομη, που ανα τους αιωνες και αναλογως των περιοχων, των εποχων και των αναγκων των μελων της, ειτε ειχε τα χαρακτηριστικα των αστικων κεντρων των πρωιμων κοινωνιων (π.χ. της εποχης της Ουρουκ στη Μεσοποταμια), ειτε των αυτοδιοικουμενων πολεων-κρατων της κλασικης Ελλαδος, ειτε των μεσαιωνικων φεουδων/ δουκατων/ κομιτατων της κεντρικης Ευρωπης. Οπως φαινεται, η μικρου μεγεθους δομη των προαναφερομενων κοινωνιων εκανε ποιο ευκολη την διοικηση τους. Η καθε μια απο αυτες προσδιοριζοταν βαση καποιων χαρακτηριστικων λ.χ. εθιμα, γλωσσα, θρησκεια. Ετσι δημιουργουνταν μια ταυτοτητα κοινωνικη, οχι εθνικη.

 Η δευτερη δομικη μοναδα ηταν large scale. Παραδειγματα αυτης αποτελουν η Περσικη Αυτοκρατορια των Αχαιμενιδων, η Ρωμαικη Αυτοκρατορια, η Οθωμανικη Αυτοκρατορια, η Αυστροουγγαρια, η Σοβιετικη Ενωση και - γιατι οχι - οι Η.Π.Α. Το χαρακτηριστικο της ειναι οτι προκειται για μεγαλα εθνη - και απο γεωγραφικης και απο πολιτικης σκοπιας - τα οποια περιλαμβανουν διαφορες κοινωνικες και εθνοτικες ομαδες στους κολπους τους. Ομαδες με διαφορετικες γλωσσες, θρησκειες, οι οποιες ομως, στα πλαισια της νεας πραγματικοτητας αποκτουν μια εθνικη ταυτοτητα: Κατ΄αυτον τον τροπο, για παραδειγμα, ο Ιρλανδος, Γερμανος, Ιταλος, Πολωνος/ Χριστιανος, Μουσουλμανος, Εβραιος μεταναστης που εφτανε στις Η.Π.Α. και μπορουσε να μεινει μονιμα εκει, πολιτογραφουνταν ως Αμερικανος πολιτης. Οι απογονοι του, γεννημενοι στον Νεο Κοσμο, λογιζονταν ως Αμερικανοι πλεον.

 Διαφορα κριτηρια, οπως η αδυναμια ελεγχου αχανων αυτοκρατοριων, διαφοροι ενδογενεις και εξωγενεις παραγοντες (π.χ. εσωτερικες αναταραχες λογω οικονομικων και θρησκευτικων κρισεων, εχθρικες εισβολες κτλ.) διασπουν τις large scale μοναδες. Οι οποιες σε αρκετες περιπτωσεις, επιστρεφουν σε μορφες small scale, καπως "πειραγμενες" ομως. Ή για να το προσδιορισουμε οπως εμεις το καταλαβαινουμε, οι νεες μορφες ειναι περισσοτερο υβριδικες - εν ειδος medium scale communities με χαρακτηριστικα και απο τις δυο αλλες μορφες. Το βασικοτερο χαρακτηριστικο ειναι ο προσδιορισμος συγκεκριμενης εθνικης ταυτοτητας. Ετσι, εαν στην Οθωμανικη Αυτοκρατορια ο υπηκοος ηταν Αρμενης, Ελληνας, Τουρκος, στην νεα πραγματικοτητα, το Τουρκικο Κρατος, ο υπηκοος ηταν τουρκικης καταγωγης και επρεπε να μιλαει την τουρκικη γλωσσα. Και να ειναι μουσουλμανος. Ολοι οι αλλοι ησαν μειονοτητες. Οι νεωτερισμοι του Κεμαλ στην Τουρκια του ΄20-΄30, οπως και οι αντιστοιχες μεταρρυθμισεις του Νασερ στην Αιγυπτο του ΄50 ειχαν αυτα ακριβως τα χαρακτηριστικα - ενισχυση της τουρκικης/αιγυπτιακης ταυτοτητας, παραχωρηση δικαιωματων στους δικους "μας" ανθρωπους, παραγκωνισμος ολων των αλλων.

 Και το ελληνικο κρατος περασε και βρισκεται σε αυτην την κατασταση - ας μην ξεχναμε οτι η Χουντα των Συνταγματαρχων με τα συνθηματα "Ελλας Ελληνων Χριστιανων" και "Πατρις Θρησκεια Οικογενεια" εξεφρασε την ελληνικη εθνικη ταυτοτητα: Ελληνας ειναι αυτος που καταγεται απο Ελληνες γονεις, ομιλει την Ελληνικη γλωσσα και ειναι Χριστιανος Ορθοδοξος το θρησκευμα. Το μοντελο αυτο εχει αντεξει εδω και πολλα χρονια - μονο που γεγονοτα, τα οποια φυσικα και δεν λαμβανουν μονο στην Ελλαδα χωρα - ενδεχεται να αλλαξουν τα πραγματα: Η νεωτερη τεχνολογικη εξελιξη, το διαδικτυο - το οποιο καποιοι ονομαζουν και ηλεκτρονικη επανασταση, κατ΄αναλογια προς την βιομηχανικη επανασταση -  εχει συμβαλλει με γοργους ρυθμους τοσο στην διαδοση πληροφοριων, οσο και στην επιβολη νορμων και μοντελων. Ακομη η μεταναστευση, η απαξιωση θεσμων, οπως οι νομοι, οι θρησκειες, οι πολιτικοι φορεις,  η μειωση των γεννησεων και η αυξηση των διαζυγιων, οι αλλαγες στον εργασιακο τομεα και στους μικρους κοινωνικους πυρηνες, οπως η αυξηση του αριθμου των εργενιδων και εργενισσων, οι μονογενεικες οικογενειες και οι προαναφερομενοι ομοφυλοφιλοι - ολα αυτα ειναι στοιχεια που θετουν πλεον το στιγμα τους και απαιτουν τα δικαιωματα τους.

 Οπως και τα πολιτευματα, ετσι και οι κοινωνιες μεταλλασσονται. Δεν γνωριζουμε ποσο ακομη θα κρατησει το μοντελο του κρατους-εθνους ετσι οπως ειναι τωρα, απο την στιγμη που οι ανωτερω κοινωνικες ομαδες - ομοφυλοφιλοι, εργενιδες, ανυπανδροι γονεις, μονογονεικες οικογενειες, αθεοι, μακροχρονια ανεργοι, μεταναστες - αισθανονται οτι πρεπει να γινει κατι και για αυτες. Πιθανον να μην ειμαστε πολυ μακρυα απο την πεοχη που θα γινουν οι αλλαγες αυτες.