Montag, 22. Juni 2026

ΑΤΑΚΤΩΣ ΕΡΙΜΜΕΝΑ 50.

 (1) Από οτι φαίνεται, ο πρόσφατα αποφυλακησθείς Αλέξανδρος Γιωτόπουλος (βλ. κείμενο Μαϊου 2026 εντ.) θα επιστρέψει στην φυλακή...

(2) Ο πρόεδρος των ΗΠΑ Ντόναλντ Τράμπ, υπέγραψε την περασμένη εβδομάδα στις Βερσαλλίες μια συμφωνία για κατάπαυση του πυρός στο Ιράν και διάνοιξη των Στενών του Ορμούζ. Ειδικά ο χώρος στον οποίο έλαβε χώρα το γεγονός, αποτέλεσε αντικείμενο πληθώρας ερμηνειών από δημοσιογράφους.

(3) Ο πρωθυπουργός της Βρετανίας Κιρ Στάρμερ ανακοίνωσε στις 22.06.2026 (σήμερα δηλ.) την παραίτησή του. Η αναχώρησή του από τα καθήκοντά του και την Ντάουνινγκ Στρήτ θα ξεκινήσει στις 9 Ιουλίου.

(4) Η ψήφιση του νομοσχεδίου για την "γαλάζια πατρίδα" (Mavi Vatan - βλ. κείμενο Μαϊου 2026 εντ.) από την τουρκική βουλή, παραπέμπεται για τον Οκτώβριο του 2026, με αρκετούς αναλυτές να βλέπουν σχέση με την σύσκεψη του ΝΑΤΟ στην Άγκυρα στις 8 και 9 Ιουλίου 2026...

 

Samstag, 23. Mai 2026

Christopher Nolan´s Odyssey, ΤΟΥΤΕΣΤΙΝ: ΑΚΟΜΑ ΔΕΝ ΤΟΝ ΕΙΔΑΜΕ, ΓΙΑΝΝΗ ΤΟΝ ΕΒΑΦΤΙΣΑΜΕ.

 Παραθέτουμε λίγες σκέψεις εδώ πέρα αναφορικά με την πολυαναμενόμενη ταινία του Christopher Nolan (θα προβληθεί στους κιν/φους μετά τα μέσα Ιουλίου του τρέχοντος έτους), επειδή εδώ και καιρό γίνεται χαμός σε διάφορα διαδικτυακά φόρα, και ειδικά από άσχετους επί φιλολογικών, ιστορικών, αρχαιολογικών ζητημάτων που μας τα έχουν πρήξει κυριολεκτικά και μάλιστα για πολλαστή φορά:

1) Εξυπακούεται οτι δεν πρόκειται για ντοκυμαντέρ, αλλά για μυθοπλασία - και ως μυθοπλασία θα πρέπει να αντιμετωπίζεται.

2) Βασίζεται και εμπνέεται από το ομώνυμο ομηρικό έπος - δεν γνωρίζουμε (ακόμα) πόσο πιστά θα το ακολουθήσει.

 3) Ταινίες του είδους, π.χ. παλιότερες βερσιόν της Οδύσσειας και του Τρωϊκού πολέμου, δεν αποτελούν πιστές αντιγραφές των επών, αλλά διασκευές, για αυτό και θα ήταν ορθότερο να αποκαλούνται ψευδο-μυθολογικές. Ομοίως και για ιστορικές ταινίες, όπως ο "Μονομάχος" (Rindley Scott, 1999) και "300" (Zack Snyder, 2007). Τέτοιες ταινίες θα πρέπει να αποκαλούνται ψευδο-ιστορικές, μιας και εμβρύθουν λαθών, εσκεμμένων ή μή (π.χ. λόγω budget;), όπως π.χ. στις πανοπλίες, τις ενδυμασίες, τις κομμώσεις.

4) Για την ταινία του Nolan ειπώθηκε οτι υπάρχει πλέον ρήτρα στο Χόλλυγουντ, σύμφωνα με την οποία επιβάλλεται να αντιπροσωπεύονται ως ενα συγκεκριμένο ποσοστό διάφορες μειονότητες. Δηλαδή, ηθοποιοί αφρικανικής, ασιατικής, λατινοαμερικάνικης καταγωγής. 

5) Ως ταινία θεωρείται έργο τέχνης και οι συμβαλλόμενοι (σκηνοθέτης, σεναριογράφοι, κάμεραμεν, μοντέρ, ηθοποιοί, παραγωγοί, σκηνογράφοι) έχουν το δικαίωμα να κάνουν οτι τους κατεβάσει η κούτρα τους. Ομοίως και στο θέατρο. Οι θεατές είναι στην απέξω και για αυτούς ισχύει το: take it, or leave it. Πρόκειται, όπως αναφέρθηκε στο (3), για διασκευή, για ερμηνεία των εκάστοτε συντελεστών. Αυτοί αποφάσισαν για το κάστινγκ, τα σκηνικά, τα κοστούμια, το σενάριο, αυτοί και μόνο έχουν την δύναμη να αλλάξουν ή να διατηρήσουν κάτι.

6) Και μεις προσωπικά δεν είμαστε ευχαριστημένοι με αρκετά, διαφωνούμε σε πολλά, αλλά δεν μπορούμε να επέμβουμε, επειδή κάποιοι αποφασίσαν λ.χ. να υποδυθεί Αφρικανή ηθοποιός τις Ελένη και Κλυταιμνήστρα, ο Αγαμέμνων να θυμίζει "Σκοτεινό Ιππότη" και οι Λαιστρυγόνες να είναι γίγαντες με μεσαιωνικές πανοπλίες σε κωνοφόρα δάση. Παρόμοια κατακραυγή υπήρξε και για την ψευδο-μυθολογική ταινία "Gods of Egypt" του 2016 (βλ. τα αντίστοιχα σχόλια στην ιστοσελίδα www.tainio-mania.online.com - εαν αυτό δεν είναι εφικτό, τότε διαβάστε τις 2 τελευταίες παραγράφους αυτού εδώ του κειμένου), αλλά και για την πιο πρόσφατη διασκευή του μυθιστορήματος "Ανεμοδαρμένα Ύψη".

7) Σε όποιον και όποια δεν αρέσει το δημιούργημα του Nolan, no problem: μην την δει. Ας πάει να φτιάξει την δική του βερσιόν με ΑΙ πρόγραμμα. Μόνο να μην μας ζαλίζει με τις φλυαρίες του/ της.

8) Και μην ξεχνάμε τα εξής: τα ομηρικά έπη - όπως και η ελληνική, αιγυπτιακή κτλ. μυθολογία -  θεωρούνται πλέον οικουμενικά έργα. Δεν διαθέτουν πνευματικά δικαιώματα και copyright. Ο οποιοσδήποτε επιτρέπεται να κάνει ταινία, τηλεοπτική σειρά, θεατρικό, να γράψει διήγημα ή μυθιστόρημα πάνω σε αυτό το υλικό.

9) Λίγο πιο αναλυτικά αναφέρονται κάποια σχετικά με το ζήτημα πράγματα στο ακόλουθο σεμινάριο (στο 3ο μέρος του): Οι Σκοτεινές Πτυχές της Αρχαιολογίας

Freitag, 22. Mai 2026

ΑΤΑΚΤΩΣ ΕΡΙΜΜΕΝΑ 49.

 Τον περασμένο μήνα έλαβαν χώρα εκλογές σε Βουλγαρία και Ουγγαρία. Στην δεύτερη ειδικά επήλθε ριζική αλλαγή του κυβερνητικού καθεστώτος, αφού ο μέχρι πρότινος πρώτος άνδρας της χώρας, ο πολύς Ορμπάν, έχασε. Ο διάδοχός του αναμένεται να ακολουθήσει ευνοϊκή προς την ΕΕ πολιτική, κάτι που ο προκάτοχός του δεν έκανε, με αποτέλεσμα να θεωρείται αγκάθι, κάθε φορά που τα αρμόδια όργανα συνεδριάζαν και επιχειρούσαν να περάσουν νομοθεσίες (π.χ. υπέρ της χρηματοδότητης της Ουκρανίας με πολλά δις ευρώ, υπέρ των μειονοτήτων και του μεταναστευτικού κτλ.).


 Την Πρωτομαγιά ο Τσίπρας παρουσίασε το μανιφέστο του. Το νέο του κόμμα θα το παρουσιάσει στις 2 Μαϊου. Στις 21 Μαϊου, η Καρυστιανού παρουσίασε το δικό της κόμμα, ονόματι "Ελπίδα Δημοκρατίας" στην Θεσσαλονίκη. 


 Μαθεύτηκε οτι εις εκ των πρωτεργατών της 17Ν, ο Αλέξανδρος Γιωτόπουλος (γνωστός επίσης ως "Λάμπρος" ή "Μιχάλης Οικονόμου" ή "Μισέλ") - ο οποίος συνεχίζει να αρνείται την εμπλοκή του στην τρομοκρατική αυτή οργάνωση - αναμένεται να αποφυλακιστεί. Βασικά αποφυλακίστηκε ήδη, κυκλοφορεί έξω εδώ και λίγα 24ωρα. Απλά κάποια εισαγγελία επανεξετάζει τα δεδομένα, εαν όντως δικαιούνται να είναι έξω. Οι "συντρόφοι" του πάντως είναι ακόμη μέσα. Ο Γιωτόπουλος καταδικάστηκε 17 φορές σε ισόβια ως ηθικός αυτουργός για 17 δολοφονίες και έμεινε έγκλειστος 24 χρόνια στην φυλακή. Κατά την διάρκεια του εγκλεισμού του κατάφερε να παίρνει και άδειες, και να κάνει μεταπτυχιακό και διδακτορικό. Όμορφα πράγματα δηλαδή.

Στις 19 Μαϊου τιμήθηκε - όπως κάθε χρόνο τέτοια εποχή - η επέτειος της γενοκτονίας του ποντιακού ελληνισμού. Την ίδια μέρα, τα "γειτονάκια μας" τιμούσαν τον Κεμάλ τους. Και μας ενημερώσαν οτι θα φέρουν προς ψήφιση στην τουρκική βουλή νομοσχέδιο για την "Γαλάζια (τους) Πατρίδα" στις 31 Μαϊου. Στο νομοσχέδιό τους θα αναφέρονται τα γνωστά, τουτέστιν: οτι δεν αναγνωρίζουν την συνθήκη της Λωζάνης, οτι θέλουν να επεκτείνουν τα σύνορά τους, αλλά η Ελλάδα απαγορεύεται να επεκτείνει τα δικά της, αλλιώς απειλείται με casus belli. Και τι κάνουν "οι δικοί μας"; Βγαίνουν στα ΜΜΕ τους και μας λένε να μην ανησυχούμε, διότι όλα αυτά που κάνουν τα γειτονόπουλα είναι για εσωτερική κατανάλωση, δεν τους παίρνει κανείς στα σοβαρά κτλ. Μετά όμως μαθαίνουμε οτι αποσύρουν πυραύλους "Patriot" από την Κάρπαθο, δημιουργώντας κενά στην άμυνα της χώρας! Από την επόμενη μέρα, επικρατεί σιωπή για το θέμα αυτό στα εγχώρια ΜΜΕ! Μόνο για Γιουροβίζιον, Final 4 και Καρυστιανού αναφέρουν. Εν τω μεταξύ, Γερμανοί ανώτατοι αξιωματούχοι (π.χ. ο υπουργός εξωτερικών) εκθειάζουν την Τουρκία ως πολύτιμο σύμμαχο και εταίρο που θα πρέπει να ενταχθεί στην ΕΕ κτλ. Άλλα λόγια να αγαπιώμαστε δηλαδή...