Παλι εφ' αφορμης της νεας ταινιας με τον Σουπερμαν θα ασχοληθουμε με τους υπερηρωες των αμερικανικων κομικς. Το κεντρο βαρους στο σημερινο κειμενο πεφτει στο πως εμφανιζονται οι στολες των υπερηρωων στον κιν/φο και ποιες αλλαγες εχουν γινει, ωστε να φαινονται ποιο πειστικες και λιγοτερο αστειες απο οτι στα κομικς. Μην ξεχναμε οτι προκειται για δυο διαφορετικα μεσα. Τα κομικς, η 9η τεχνη δηλαδη, ειναι δισδιαστατα. Ο καλλιτεχνης δεν εχει το περιθωριο να αποδοσει πολλες λεπτομερειες στον ηρωα που σχεδιαζει. Και εαν στα κομικς δεν φαινεται παραξενο το πως διαγραφονται οι μυες κατω απο το κοστουμι του υπερηρωα, στην 7η τεχνη, τον κιν/φο δηλαδη, αυτο ειναι προβλημα. Ναι μεν επισης δισδιαστατος και ο κιν/φος, ναι μεν τα τελευταια χρονια εχει περαση η τεχνολογια 3D, αλλα ο ρεαλισμος της τεχνης αυτης συνισταται στο να βλεπεις ανθρωπους ζωντανους. Αφηνουμε εκτος τα καρτουν, δεν ειναι αυτο το θεμα. Πως θα αποδοθει με πειστικοτητα το κοστουμι του υπερηρωα των κομικς σε μια ταινια με ζωντανους ανθρωπους; Επισης, η επιλογη των χρωματων και των υλικων της εκαστοτε στολης πρεπει να ειναι τετοια, ωστε να μην γελοιοποιειται ο χαρακτηρας που το φοραει.
Παρακατω παρατιθενται διαφορα παραδειγματα. Η συγκριση περιοριζεται στους κιν/κους υπερηρωες της Μαρβελ και της DC κομικς. Ξεκιναμε με τους ηρωες της δευτερης εταιρειας πρωτα και φυσικα απο τον Σουπερμαν, που ειναι και ο πιο προσφατος κιν/κος ηρωας.
Στην νεα του ταινια, το κοστουμι του Σουπερμαν φαινεται να ειναι φτιαγμενο απο ενα ειδικο υλικο τυπου κεβλαρ. Το σκουρο μπλε υλικο πρεπει να ειναι το ιδιο, το οποιο χρησιμοποιηθηκε και στο μπλε κομματι της στολης του Σπαιντερμαν της περασμενης χρονιας, οπως θα δουμε παρακατω. Το υλικο αυτο φαινεται να ειναι ευπλαστο και αποδιδει καλυτερα την μυικη αναπτυξη του ηρωα. Το πιο σκοτεινο χρωμα, σε συγκριση με το φωτεινο γαλαζιο των παλαιοτερων ταινιων, ταιριαζει ακομα περισσοτερο και δεν κανει τον ηρωα να φαινεται γελοιος. Το ιδιο ισχυει και για μικρολεπτομερειες της στολης που την κολακευουν, οπως τα λεπια της στολης, τα περικαρπια στα μανικια και οι γραμμες/ σκιασεις στα πλευρα. Οι δημιουργοι του κοστουμιου πηραν την αποφαση να αφησουν εκτος το χαρακτηριστικο κοκκινο εσωρουχο, κατι που ακολουθησε και η νεα σειρα των κομικς του Σουπερμαν. Μονη παραφωνια κατ' εμας η ελλειψη ζωνης στην μεση. Αλλα κατανοουμε, οτι οι δημιουργοι του κοστουμιου ηθελαν να του προσδωσουν εξωγηινα στοιχεια. Στις παλιοτερες ταινιες, χρησιμοποιηθηκε ως υλικο για το κοστουμι κατι που μοιαζει με κολαν, αλλα τοτε, τελη δεκαετιας του '70, ηταν αλλες εποχες και η επιρροη απο το αντιστοιχο κομικ ηταν αμεση. Την παραδοση αυτη ακολουθησε η ταινια του 2006, ωστοσο δεν εχουμε υποψιν μας διαμαρτυριες θαυμαστων εναντιον του κοστουμιου.
Στα κομικς, το κοστουμι του Μπατμαν ηταν γκριζο, ενω η μασκα, ο μανδυας, τα γαντια και οι μποτες του ησαν μπλε. Η δε ζωνη και το σημα του στο στηθος ησαν κιτρινα. Στην τηλεοπτικη σειρα της δεκαετιας του '60 κρατηθηκαν αυτα τα στοιχεια. Η σειρα ταινιων της δεκαετιας του '90 θελησε να προσδωσει πιο ρεαλιστικο προφιλ στον ηρωα. Ο Μπατμαν ειναι ενας ηρωας της νυχτας που προκαλει φοβο στους κακοποιους. Ετσι, η νεα του στολη θα γινοταν για τις κιν/κες αναγκες μαυρη. Το υλικο επιλογης μοιαζει με πλαστικο η' καουτσουκ. Οι μυες πλαστηκαν επανω του, εχοντας ως προτυπο αρχαια ελληνικα αγαλματα, καθοτι οι ηθοποιοι που φορεσαν το κοστουμι, δεν ειχαν τοσο μεγαλη μυικη αναπτυξη. Με την παροδο των ετων και των ταινιων, το κοστουμι κατεληξε καπως γελοιο και λογω υλικου κατασκευης εμοιαζε περισσοτερο με σαδομαζοχιστικο ενδυμα, παρα με κοστουμι υπερηρωα! Μεχρι και θυλες στο στηθος εφτιαξαν. Στην νεα βερσιον του Μπατμαν, απο το 2005 και επειτα, το χρωμα ηταν μεν το μαυρο, το υλικο ομως κατασκευης ηταν το κεβλαρ. Τα νεα κοστουμια ειχαν διαφορες λεπτομερειες, οπως σκαλισματα και αναγλυφα, ωστε να δινεται η εντυπωση πως προκειται περισσοτερο για αρματωσια/ πανοπλια, παρα για κολλητο κοσοτυμι τυπου λατεξ, που φυσικα δεν ειναι. Το κιτρινο της ζωνης δυστυχως διατηρηθηκε, μολονοτι πιο σκουρο. Η μασκα καλυπτει πλεον περισσοτερη επιφανεια προσωπου, αφηνοντας μονο το στομα ακαλυπτο και τα αυτια της μασκας εχουν κοντυνει.
Σε αυτο το σημειο θα πρεπει να επαινεθει η δουλεια των κατασκευαστων κοστουμιου για την τηλεοπτικη σειρα Φλας των αρχων/μεσων της δεκαετιας του '90. Αρκετα πειστικη σε σχεση με το προτυπο της απο τα κομικς η τηελοπτικη βερσιον της στολης. Οι σκαλιστοι πανω στο κοστουμι μυες εχουν αποδοθει ωραια, το σκουρο, ρουμπινενιο κοκκινο χρωμα της ειναι ζεστο και ιδανινο για τον υπερηρωα που τρεχει με ταχυτητα αστραπης. Η δε ζωνη διαγραφεται ωραια και ισως σε αυτο το στυλ θα μπορουσε να ειναι η ζωνη για την στολη του νεου Σουπερμαν.
Παμε τωρα και στους υερηρωες της Μαρβελ κομικς. Ας ξεκινησουμε πρωτα απο τον Ανθρωπο Αραχνη, τον Σπαιντερμαν. Στις 3 ταινιες της πρωτης δεκαετιας του 21ου αιωνα, το κιν/κο κοστουμι του ηρωα εμοιαζε να ειναι μια απευθειας αποδοση του αντιστοιχου κοστουμιου, οπως το ξερουμε απο τα κομικς. Απλα στις κιν/κες βερσιον εχουν προστεθει περισσοτερες λεπτομερειες, οπως οι εντονες μαυρες γραμμες/ ιστοι επανω στα κοκκινα τμηματα της στολης. Το κοκκινο του κοστουμιου ειναι εντονο, φωτεινο και ζωηρο. Το μπλε με τα λεπια ομοιαζει με το υλικο κεβλαρ που προαναφεραμε. Αυτο κρατηθηκε για να χρησιμοποιηθει στο κοστουμι του Σπαιντερμαν της περσινης χρονιας. Το κοκκινο της νεας ταινιας ειναι πιο σκοτεινο, οι δε μαυρες γραμμες οχι τοσο εντονες, αλλα περισσοτερο οξειες, οπως και τα ποδια της αραχνης, του συμβολου πανω στο στηθος του ηρωα. Η νεα στολη φερει επισης καινοτομες λεπτομερειες που θυμιζουν τις λεπτομερειες της στολης του φετινου Σουπερμαν. Σε αυτες συγκαταλεγεται το γεγονος οτι δεν υπαρχει ζωνη που να καλυπτει την μεση του Σπαιντερμαν, αλλα κοκκινες ταινιες στα πλευρα του. Συν τοις αλλοις, ο σωματοτυπος του ηθοποιου Αντριου Γκαρφιλντ ειναι εντελως διαφορετικος απο εκεινον του Τομπυ Μαγκουαηρ. Ο πρωτος ειναι ψιλολιγνος, ο δευτερος βραχυσωμος. Επομενως το νεο κοστουμι, μολονοτι εδω μοιαζει λιγο με λατεξ, κολακευει περισσοτερο τον σωματοτυπο του πρωταγωνιστη και συναδει με την μοδα που ξεκινησε ο Τ. Μαφαρλεην στο κομικς του Σπαιντερμαν προς το τελος της δεκαετιας του'80, σχεδιαζοντας τον ομωνυμο ηρωα πολυ αδυνατο και με μεγαλα ακρα. Σαν μια ανθρωπινη αραχνη δηλαδη...
Ο Αιρον Μαν στα κομικς εχει αποδοθει με μια πανοπλια η οποια κολλαει επανω του και διαγραφει τους μυς του αλτερ εγκο Τονυ Σταρκ σαν λατεξ. Αυτα στο ομωνυμο κομικ των δεκαετιων '70 και '80 σε αποδοση Μπ. Λειτον. Οι συγχρονες αποδοσεις στο κομικ προσπαθουν να ειναι πιο ρεαλιστικες. Το ιδιο και οι μεχρι τωρα ταινιες. Το χαρακτηριστικο προσωπειο εχει κρατηθει, οπως και τα χρωματα και ο κυκλος στο στηθος. Κατα τα αλλα, οι αρμοδιοι κατασκευασαν μια πανοπλια η οποια απο την μια διεπεται απο μια απαλη αισθητικη, απο την αλλη δε πληρει τα συγχρονα προτυπα για το πως θα μπορουσε να ειναι μια αρματωσια του εν λογω ηρωα, με πιο πειστικα τα μοντελα Μαρκ ΙΙΙ, ΙV, VI, VII. Ακομα και ενω πεταει, ο ηρωας ακολουθει τους κανονες της αεροδυναμικης, συντονιζοντας απογειωση, πτηση και προσγειωση οχι μονο απο της μποτες του, αλλα και απο τους απωθητηρες στα γαντια του. Αυτο δεν υπηρχε στα κομικς.
Η αποδοση της στολης του Καπταιν Αμερικα στον κιν/φο πρεπει να υπηρξε πολυ προβληματικη. Και αυτο γιατι ενω στο κομικ ο υπερηρωας φοραει μια στολη που τον κολακευει, στον κιν/φο αυτη η στολη ειναι δυσκολο να αποδοθει χωρις να γελοιοποιει τον ηρωα. Η κιν/κη βερσιον του '90 τον παρουσιαζε με την στολη των κομιξ φτιαγμενη απο λαστιχο που ηταν φυσικα ανοητη. Στην πρωτη ταινια του Καπταιν Αμερικα του ετους 2011, σωστα επελεξαν οι κατασκευαστες να εμπνευστουν απο τις στολες των αλεξιπτωτιστων του Β' ΠΠ. Η δε μασκα του ηρωα ειναι στην ουσια μια επεκταση κρανους που φερει και προστατευτικο περιγναθιο και κολακευει ετσι το προσωπο. Τα φτερα ειναι ζωγραφισμενα στα πλαγια. Οι δε κοκκινες λωριδες στο πανω μερος τους γινονται γκρι τιραντες. Οι λεπτομερειες ειναι ωραιες και ουσιωδεις, ισως ομως θα επρεπε η στολη εκεινη να ηταν λιγοτερο φαρδια. Το γαλαζιο της χρωμα ταιριαζει λιγο με την αποδοση στα κομικς, η αμερικανικη σημαια ομως φερει σκουρο μπλε που θα ταιριαζε και στο ολο χρωμα της ταινιας, η οποια διαδραματιζεται στην χειμωνιατικη βορειο Ευρωπη.
Στην δευτερη εμφανιση του Καπταιν Αμερικα, στην ταινια με τους Εκδικητες του 2012, ορθως επελεγει το σκουρο μπλε. Το προβλημα ομως ηταν, οτι το μπλε επικρατουσε στη στολη, ακομα και σε σημεια που δεν χρειαζοταν, οπως λ.χ. στα μανικια. Το κρανος δεν εχει αλλαζει πολυ, το προστατευτικο της γναθου λειπει και τα αυτια ειναι δυστυχως καλυμενα. Επισης το προσωπο του ηθοποιου δεν συναδει αρμονικα με το καλυμμα του λαιμου και τα καλυμμενα αυτια και αυτο φαινεται τωρα που λειπει το προστατευτικο του σαγονιου. Τα γαντια και οι μποτες εχουν εκμοντερνιστει και μοιαζουν περισσοτερο με τα αντιστοιχα του Αιρον Μαν. Το δε πανω μερος της στολης εφτιαχτηκε σταν μπουφαν που κλεινει στα πλαγια. Πολυ καλη η ιδεα να προστεθει και μεσαια κοκκινη λωριδα. Το νεο κοστουμι δεν ικανοποιησε τους θαυμαστες του ηρωα. Προβλεπεται λοιπον πως θα γινουν αλλαγες στην στολη για την νεα ταινια του Καπταιν Αμερικα που γυριζεται τωρα και θα προβληθει την ανοιξη του 2014 στους κιν/φους. Και μεχρι τους Εκδικητες 2 του 2015 υπαρχει απλετος χρονος για αλλαγες και επιδιορθωσεις...
Οσον αφορα τον Θωρ του 2011, οι δημιουργοι πηραν στοιχεια απο την εμφανιση του στα κομικς, αλλα εμπνευστηκαν και απο την σκανδιναυικη μυθολογια. Ο ξανθος Θωρ στα κομικς φοραει ασημενιο κρανος με φτερα, κοκκινο μανδυα και θωρακα με τρεις στρογγυλες πλακες. Οι μποτς του ειναι με περικνημιδες και η ολη στολη του δεν εχει μανικια, αφηνοντας γυμνους τους βραχιονες του. Στις ως τωρα κιν/κες βερσιον ακολουθηθηκε η μοντερνα βερσιον που υπαρχει στα κομικς εδω και 4 με 5 χρονια περιπου. Για τις αναγκες της ταινιας το κρανος παραμεριστηκε και τα μανικια του θωρακα φερουν στοιχεια αλυσιδωτης πανοπλιας του Μεσαιωνα. Στο πρωτο μερος των Εκδικητων του 2012 ο Θωρ φοραει τον κλασικο θωρακα χωρις μανικια, οπως στα παλια κομικς, αφηνοντας τον χαρακτηρα να δειξει τους ανεπτυγμενους του βραχιονες. Στο δευτερο μισο, με την μαχη στην Νεα Υορκη, ο Θωρ φοραει την βερσιον απο την ταινια του 2011, με τα μανικια δουλεμενα ετσι ωστε να φαινονται οι σμιλεμενοι μυες. Την βερσιον αυτη θα δουμε, σε πιο σκοτεινη εκδοχη και με περισσοτερα στοιχεια απο την μεσαιωνικη εποχη, και στο Θωρ 2 που θα προβληθει το φετινο φθινοπωρο στους κιν/φους. Κατα τα αλλα, ορθως επιλεγει να αφησει γενι ο κιν/κος Θωρ και ορθως το γενι, τα μαλλια και τα φρυδια απο εντονα ξανθα που ησαν στην πρωτη ταινια, του 2011, σκουρηναν στην αμεσως επομενη. Δεν εδειχνε τοσο ρεαλιστικος ο πρωταγωνιστης με βαμμενα ξανθα φρυδια...
Αλλο υπερηρωες, οπως ο Γουλβεριν, ορθως επισης δεν φορανε την στολη τους που ξερουμε απο τα κομικς. Η παρουσιαση της κρινεται υπερβολικη ακομα και απο τους πιο σκληροπυρηνικους θαυμαστες του ηρωα. Η αποδοση της θα ηταν προβληματικη.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen