Mittwoch, 24. September 2014

ΑΓΑΠΟΥΛΕΣ.

Και ξαφνικα, εδω και εναν μηνα περιπου, η επιστημη της αρχαιολογιας και οι φορεις της (οι αρχαιολογοι) γιναν αγαπητοι απο τον κοσμο: Η ανακαλυψη του μνημείου στον τυμβο Καστα της Αμφιπολης Σερρων απο τα ΜΜΕ συνεβαλε κατα κορον σε αυτο. Ολοι αυτοι απο το οικογενειακο μας περιβαλλον και τον ευρυτερο κυκλο γνωστων που καποτε μας κοροιδεύαν και μας ειρωνευόνταν, που μας αποκαλουσαν ψωνια και φύτουλες, οτι παριστανουμε τον "Ιντιανα Τζοουνς" και τα λοιπα, ολοι οι της ατακας "δεν εχω καταλαβει τι ακριβως κανεις", αυτοι που απαξιώναν εμας και την επιστημη μας, τωρα ενδιαφερονται για αυτην και αποζητουν την γνωμη μας ως προς την ταυτοτητα του μνημειου: Εαν ειναι ταφος ενος ή πολυανδριο, εαν ειναι του Μεγαλεξανδρου, του Ηφαιστιωνα, του Νεαρχου, του Κασσανδρου ή της Ολυμπιαδας, εαν ειναι ελληνιστικης ή ρωμαικης εποχης, εαν ειναι συλημενος ή οχι, εαν θα υπαρχει ή οχι χρυσαφι μεσα στην περιπτωση που ο ταφος ειναι ασυλητος... Ξαφνικα βλεπεις κοσμο που ουτε απ΄εξω απο αρχαιολογικα μουσεια δεν περνουσε να δηλωνει πατριωτης και αρχαιολατρης και να μιλαει για Μακεδονιες και Μεγαλεξανδρους, για Αρχαιους Υπερ-Ελληνες που χτιζανε Παρθενωνες και Αμφιπολεις την εποχη που οι Ευρωπαιοι ζουσαν στα δεντρα.

 Τι αγαπες ειναι αυτες; Τι ερωτες; Ωρες ωρες δυσκολευομαι να το (τους) καταλαβω. Μηπως οφειλετε - εστω και εν μερει - επισης και στο γεγονος οτι οι περισσοτεροι εξ αυτων ειναι και αυτοι ανεργοι; Αισθανομαι ωστοσο οτι καποια στιγμη το επικοινωνιακο αυτο τρικ θα καταρρευσει. Πολλους τους εχει κουρασει ολη αυτη η συνεχης, ασταματητη πληθωρα σε πληροφοριες. Κυριως ομως η διχονοια μεταξυ των αρχαιολογων - των ανασκαφεων/ υπαλληλων ΕΠΚΑ και των πανεπιστημιακων ως προς την χρονολογηση, χρηση και συληση ή μη του μνημειου. Ηδη καποια εκ των ΜΜΕ εχουν αρχισει να συγκρινουν τους αρχαιολογους των δυο ομαδων με τους σεισμολογους των '90ς. Και τοτε ειχαμε δυο πολους, εις εκ των οποιων ειχε το σωστο κατα την γνωμη του συστημα για να προβλεπει σεισμους.

 Για την φαγωμαρα στον κλαδο εχω γραψει και παλιοτερα στο ιστολογιο, οπως και για την απουσια σχετικων ενημερωτικων εκπομπων/ ντοκυμαντερ και την χρηση των ΜΜΕ - ειδικα της τηλεορασης και του διαδικτυου -  απο τους γνωστους/αγνωστους "φωστηρες" που λυμαινονται τους χωρους αυτους προσπαθωντας να πουλησουν την φαντασιοπληκτη πραματεια τους. Επισης, μολονοτι υπαγονται στο ιδιο υπουργειο, οι αρχαιολογοι σχεδον ποτε δεν εχουν συμπαρασταση απο τους καλλιτεχνες. Καμια Αλεξιου και κανενας Νταλαρας δεν εδωσαν ποτε συναυλια συμπαραστασης σε απολυμενους συμβασιουχους (εκτακτους, ωρομισθιους, αοριστου χρονου) αρχαιολογους, οπως κανουν για αλλες κατηγοριες παθουντων συμπολιτων μας. Γνωστα ειναι ακομη τα προβληματα με εκδηλωσεις (θεατρικες παραστασεις, μουσικες συναυλιες, κινηματογραφησεις) που λαμβανουν χωρα σε αρχαιολογικους χωρους, για τις οποιες εκδηλωσεις απαιτουνται ειδικες αδειες. Και συχνα πυκνα αυτες δεν δινονται απο τους αρχαιολογους για αστειες δικαιολογιες (π.χ. τα σκηνικα δεν συναδουν με το πνευμα του ταδε χωρου κτλ.).

 Η Ελληνικη Αρχαιολογια δεν τρωγεται μονο μεταξυ της λοιπον. Τρωγεται και με τους λοιπους "ενοικους" της "πολυκατοικιας" του ΥΠΠΟΑ. Τρωγεται με τον κοσμο. Τρωγεται με τα ΜΜΕ. Αναμφιβολα εχουν γινει λαθη στην επικοινωνιακη πολιτικη του θεματος "Αμφιπολη". Αλλα μπορουμε να μαθουμε απο αυτα. Θελω να ελπιζω οτι η δημοσιοτητα του μνημειου στον λοφο Καστα θα γινει η αφετηρια ωστε να στραφει επιτελους η εγχωρια αρχαιολογια στα ΜΜΕ (ειδικα στην τηλεοραση και τον ηλ/κο Τυπο) προς ενημερωση του κοινου. Θελω να ελπιζω οτι η δημοσιοτητα αυτη με ολα τα θετικα και τα αρνητικα της σημεια θα αποτελεσει μια υποδειγματικη εμπειρια, απο την οποια θα προκυψει μια ζυγιασμενη χρηση των ΜΜΕ ως προς την αρχαιολογικη ενημερωση του απλου κοσμου. Θελω να πιστευω οτι η ενημερωση αυτη θα στρεψει τον κοσμο στις βιβλιοθηκες και τα βιβλιοπωλεια, στις διαλεξεις και στις εκθεσεις των μουσειων. Για να δουμε: Θα πραγματοποιηθει η ελπιδα μου;

 Οσο για το ιδιο το μνημειο της Αμφιπολης, στην παρουσα φαση τουλαχιστον, δεν με ενδιαφερει εαν ειναι του Μεγαλεξανδρου ή καποιοι αλλου, εαν ειναι του 4ου ή του 1ου αι. π.Χ., αν ειναι συλημενο ή οχι. Και αδειος να ειναι ο ταφος, αποτελει απο μονος του αντικειμενο μελετης. Βλ. το διτομο εργο του Hans v. Mangoldt, Makedonische Grabarchitektur. Die makedonischen Kammergräber und ihre Vorläufer (Tübingen/ Berlin 2012), καθως και J. Fedak, Monumental Tombs of the Hellenistic Age (1990). Αλλωστε δεν ζουμε πλεον στον 19 αιωνα, ουτε οι αρχαιολογοι ειναι θησαυροθηρες, οπως τοτε...
 

Keine Kommentare: