Samstag, 4. August 2012

ΓΙΟΡΤΗ ΣΤΟΥ ΠΑΠΑΔΑΚΗ.

 Στο προαυλιο του κεντρικου κτηριου του πανεπιστημιου Χουμπολτ στο Βερολινο, οταν ο καιρος ειναι καλος, μαζευονται καμποσοι με κουτες και στηνουν τους παγκους τους. Απο τις κουτες βγαζουν βιβλια και τα ακουμπανε στους παγκους. Τα βιβλια, επιστημονικα και λογοτεχνικα, ατλαντες και λευκωματα, ειναι ποιοτικα και σε προσιτες τιμες.

 Καποια απο εκεινες τις φωτεινες μερες λοιπον, κοντοσταθηκε ο Ταλας να χαζεψει τους τιτλους. Τα ματια του καρφωθηκαν σε ενα μικρο βιβλιαρακι, ενα μαλλον παιδικο βιβλιο: "Ein Fest bei Papadakis" (γιορτη στου Παπαδακη, σε ελευθερη μεταφραση), το οποιο με την σειρα του ηταν προσαρμογη καποιου θεατρικου εργου της ομαδας Grips, που φαινεται να ανεβηκε καποια στιγμη προς τα τελη της δεκαετιας του '70 στο τοτε δυτικο Βερολινο. Το βιβλιαρακι εκδοθηκε στα 1982. Δεν κοστιζε παραπανω απο 1 ευρω. Απο περιεργεια, ανεμιγμενη με ενδιαφερον, το αγορασε και το πηρε. 60 σελιδες ηταν ολο, μεσα σε λιγες ωριτσες το διαβασε.  
 Η ιστορια αναφερεται στην δεκαετια του '70 και τους μεταναστες που εμφανιστηκαν στη Γερμανια. Ο πρωταγωνιστης του θεατρικου και του βιβλιου ειναι ο μικρος Γιαννης Παπαδακης, ο οποιος προσπαθει να προσαρμοστει στη ζωη της Γερμανιας. Αν και δυσκολευεται με την γλωσσα, δινει προσπαθειες να την μαθει. Η συμμαθητρια του, η Βερα, του συμπαραστεκεται. Οταν τον βοηθαει να τα βγαλει περα με τον νταη της ταξης, της υποσχεται να συναντηθουν το επομενο Σαββατοκυριακο στο καμπινγκ που πηγαινει με τον πατερα και τον αδελφο της. Ο Γιαννης πηγαινει με τον πατερα του Βασιλη στο καμπινγκ και στηνουν το αντισκοινο τους κατω απο ενα δενδρο. Για κακη τους τυχη, το συγκεκριμενο μερος εχει επιλεξει και ο πατερας της Βερας, ο κυριος Μυλλερ, ο οποιος ειναι και συναδελφος του Βασιλη στην φαμπρικα. Ο κυριος Μυλλερ φριττει με το που βλεπει οτι αλλοι και μαλιστα, αλλοδαποι, του πιασαν το δεντρο του, κατω απο το οποιο εστηνε ανελληπως την σκηνη του. Προσπαθει να μηχανευτει διαφορους τροπους για να ξεφορτωθει τους Παπαδακηδες. Τα πραγματα ομως αγριευουν και οι δυο ανδρες ξεκινουν την λογομαχια. Ο Μυλλερ κατηγορει τους αλλοδαπους που παιρνουν τις δουλειες και τα σπιτια των Γερμανων. Ο Παπαδακης αντεπιτιθεται, λεγοντας οτι οι δουλειες και τα σπιτια που παιρνουν οι αλλοδαποι, δεν ειναι αρεστα στους Γερμανους. Επιπλεον δε, πληρωνονται λιγοτερο οι αλλοδαποι για την ιδια με τους Γερμανους εργασια. 

 Στην ιστορια παρεμβαινει και μια μικρη Τουρκαλα, η Αισε, η οποια δουλευει στο καμπινγκ για πενταροδεκαρες, αντι να πηγαινει στο σχολειο με τους συνομηλικους της Γιαννη και Βερα. Μεσα απο μια σειρα απο περιστατικα, οπως η υποχωρηση των Παπαδακηδων και η ανταλλαγη θεσεων στο δεντρο, για να μην στενοχωριεται ο κυριος Μυλλερ, η αποκαλυψη της εκμεταλλευσης της Αισε απο τον διευθυντη του καμπινγκ και το γεγονος οτι ο Βασιλης Παπαδακης δεν εκλεψε τιποτε απο κανεναν, αλλα αναγκαστηκε να ερθει στη Γερμανια, γιατι στην Ελλαδα δεν υπηρχαν δουλειες και γιατι οι γερμανικες αρχες ζητουσαν προσωπικο, οι δυο πατεραδες τα βρισκουν μεταξυ τους. Στο τελος, Παπαδακης και Μυλλερ μοιραζονται την ρετσινα του πρωτου, τα παιδια παιζουν και η ιστορια τελειωνει με την παρατηρηση του Βασιλη Παπαδακη, πως τοσο εκεινος, οσο και ο κυριος Μυλλερ, ειναι απλοι εργατες. Και οι εργατες δεν θα επρεπε να μαλλωνεουν μεταξυ τους, αλλα να μαχονται εναντιον της αδικιας και των εκβιασμων του κεφαλαιου.

 Σε γενικες γραμμες δηλαδη, το εργο αυτο αναφερεται στα στερεοτυπα που επικρατουσαν στη Γερμανια εναντι των αλλοδαπων εργατων της δεκαετιας του '70 και ληγει με μια κομμουνιστικου τυπου δηλωση. Ο Ταλας πιστευει, οτι θα ηταν πολυ ενδιαφερον, εαν επανακυκλοφορουσε μια εκμοντερνισμενη εκδοχη του εργου αυτου σημερα στη Γερμανια, μιας και οι βασικοι πρωταγωνιστες ειναι Ελληνες. Και ειναι γνωστο, πως αντιμετωπιζονται πλεον λογω οικονομικης κρισης  ... Πολυ περισσοτερο δε, θα ηταν ενδιαφερον, εαν το θεατρικο αυτο παρουσιαζοταν στην Ελλαδα, με αλλαγες στους ρολους. Ο κυριος Μυλλερ π.χ. θα ηταν αυτη τη φορα Ελληνας και ο κυριος Παπαδακης Αλβανος ...
 


Keine Kommentare: