Montag, 3. August 2015

ΟΙ ΚΑΦΕΤΕΡΙΕΣ ΚΑΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΔΙΟΣΥΓΚΡΑΣΙΑ.

Σε παλαιότερο κείμενο αναφεραμε πως καποια ΜΜΕ, εγχωρια και μη, αναφερονται στο γεγονος πως οι Ελληνες ολων των ηλικιων, κοινωνικων ταξεων και των δυο φυλων, ακομα και σε εποχες κρισης, περνουν τις ωρες τους στις καφετεριες (εικ. 2). (Υποτιθεται οτι) ολοι αυτοι δεν μπορουν να καταλαβουν γιατι συμβαινει αυτο, δεδομενου οτι η οικονομικη κατασταση της χωρας ειναι για τα κλαματα! Και ο γραφων μεχρι προτινος καπως ετσι το εβλεπε. Μεχρις που αποφασισε να το σκεφτει πιο σοβαρα...Αυτες του τις σκεψεις τις ξεδιπλωνει εδω...

1. Παραδοσιακο καφενειο ελληνικου χωριου, μεσα 20ου αι.

2. Ελληνικη καφετερια, τελη 20ου-αρχες 21ου αι.



 Οι καφετεριες (θα πρεπει να) λογιζονται ως χωροι συγκεντρωσης και ανταλλαγης αποψεων. Ως τετοιοι ειναι δε πιθανον να ελκουν την βαθυτερη καταγωγη τους απο την αρχαιοελληνικη Αγορα στο κεντρο του αστεως και την παραδοση των συμποσιων - σε ολα αυτα εξυπηρετουνταν ο ανωτερω σκοπος. Πιο αμεσα θα λεγαμε οτι η καταγωγη της καφετεριας προερχεται απο τους υστεροτερους καφενεδες της Οθωμανικης αυτοκρατοριας, η παραδοση των οποιων επιβιωσε και σε αλλες χωρες του αραβικου κοσμου (εικ. 3). Εκτος των ανωτερω, ο ενδιαφερομενος για το θεμα καλειται να μελετησει και να συγκρινει με τις παραδοσεις των κινεζικων οπιοπωλειων και κυριως με των βιεννεζικων καφενειων του 19ου αι. (εικ. 4).
3. Αραβικο καφενειο, τελη 20ου-αρχες 21ου αι.


 Στα καθ΄ημας, η μεταβαση απο τα παραδοσιακα καφενεια (εικ. 1) στις εκμοντερνισμενες εκδοχες των που ονομαστηκαν καφετεριες (εικ. 2) υπηρξε ομαλη και εντος κανονων της κοινωνιας. Εαν στα παραδοσιακα καφενεια Ελλαδας και Ανατολης (εικ. 1 και 3) οι θαμωνες ησαν αποκλειστικα ανδρες μεγαλης ηλικιας (οι νεοι ανδρες στην παραγωγικη ηλικια, καθως και οι γυναικες απουσιαζαν απο τους χρους αυτους), στις συγχρονες καφετεριες (εικ. 2) επιτρεπεται να συχναζουν και γυναικες.
4. Βιεννεζικο καφενειο, τελη 19ου αι.


 Το βεβαιο ειναι, οτι δεν προκειται για τεμπελια (ακουμε συχνα την φραση, οτι "οι νεοι καθονται ολημερις στις καφετεριες") αλλα για μια μακροχρονια, εξ Ανατολης συρρεουσα παραδοση, η οποια εχει προ πολλου υιοθετηθει και εκμοντερνηστει. Η ελληνικη ιδιοσυγκρασια εχει συμβαλλει με ιδιαιτερο τροπο σε αυτο. Φυσικα και υπαρχουν συνανθρωποι μας, οι οποιοι υπο το βαρος της ολης καταστασης (ανεργια, φοροι, ελλειψη χρηματων) καθονται απομονωμενοι στα σπιτια τους. Οι περισσοτεροι ομως Ελληνες, οπως και οι Τουρκοι, οι Αραβες, οι Ιταλοι, ειναι κοινωνικοι. Και ειδικα σε περιοδους κρισης, οπως η τωρινη, οι ανθρωποι με αυτα τα χαρακτηριστικα δεν θελουν να ειναι μονοι τους. Θελουν την συντροφια. Οπως και σε πολλες αραβικες χωρες (π.χ. Αιγυπτος, Τυνησια κ.α.) οπου οι ανθρωποι ειναι ακομα πιο φτωχοι, καθονται ομως πολλες ωρες στους καφενεδες με ενα μονο ροφημα - για την παρεα. Ετσι ειναι και στην Ελλαδα. 

 Εχοντας τα παραπανω υποψιν μας, δεν θα πρεπει πλεον να μας εκπλησσει το θεαμα των ασφυκτικα γεματων καφε στην (παρα τριχα) χρεωκοπημενη Ελλαδα...


Keine Kommentare: