Sonntag, 14. Februar 2010

Numerus clausus.

"Numerus clausus" σημαινει "περιορισμενος αριθμος εισακτεων". Στα γερμανικα πανεπιστημια στην κατηγορια αυτη συγκαταλεγονται κυριως τα τμηματα ιατρικης. Η Σχολη οριζει τον αριθμο των εισακτεων καθως και τις προυποθεσεις υπο τις οποιες θα δεχτει τον αριθμο αυτον.
Τα ετη 1997 μεχρι 1999 - ισως συνεχιζεται η κατασταση αυτη, ισως και να ειναι παλαιοτερη - το τμημα Εθνολογιας (Völkerkunde) του Albert-Ludwigs-Universität Freiburg im Breisgau ανηκε στις Σχολες εκεινες, οι οποιες ειχαν το προαναφερομενο στατους και επρεπε να εισαγουν εναν σχετικο αριθμο φοιτητων μια φορα τον χρονο (συνηθως στις αρχες του χειμερινου εξαμηνου). Πολυ περιεργο πραγματι, διοτι η επιστημη της Εθνολογιας προσφερει, οπως και οι σχετικα συγγενικες της Ανθρωπολογια η' Αρχαιολογια, περιπλοκη και προβληματικη επαγγελματικη αποκατασταση.
Αν ειναι επιτρεπτο να δωθει ενας ορισμος που να την χαρακτηριζει, τοτε θα μπορουσε να ειπωθει οτι η Εθνολογια ειναι η Λαογραφια του αλλου, του ξενου (Volkskunde des anderen, des fremden). Ομοιως η Λαογραφια ειναι η Εθνολογια του ιδιου, του δικου μας (Völkerkunde des eigenen, des indigenen). Μπερδευτηκατε; Εθνολογια ειναι η επιστημη που μελετα εθιμα, παραδοσεις, τροπο ζωης ξενων κοινωνιων και λαων του παροντος. Το εξωτικο της στοιχειο εγκειται στο οτι ο Εθνολογος καταπιανεται κυριως με λαους του λεγομενου τριτου κοσμου. Ο Εθνολογος π.χ. θα μελετησει πως ζουν οι Παπουα στη Νεα Γουινεα, οι Αβοριγινες στην Αυστραλια, οι Εσκιμωμοι στην Αρκτικη, οι Μασαι στην Κενυα, οι Γιανομαμι στην Αμαζονια, οι Τουαρεγκ στην Σαχαρα, παντα σε συναρτηση με το περιβαλλον τους. Η δουλεια του Εθνολογου προυποθετει ερευνα σε αρχεια και βιβλιοθηκες, μελετη ημερολογιων παλιοτερων ταξιδιωτων, αλλα και ερευνα επιτοπου, σε αντιξοες συχνα συνθηκες. Αναλογα την πορεια της δουλειας του, ο Εθνολογος ειτε μπορει να κρατησει τις αποστασεις, ειτε να πλησιασει το αντικειμενο μελετης του, εφοσον θεωρηθει οτι γινεται αποδεκτος απο αυτο. Σε αυτην την περιπτωση, εχει καλυτερη προσβαση γιατι μπορει να συμμετεχει σε διαφορα δρωμενα της κοινωνιας η' πολιτιστικης ομαδας που μελετα, οπως λ.χ. γαμηλιες και νεκρικες τελετες, στεψεις, κυνηγι, κατασκευη κατοικιας κτλ.
Προφανως και ειναι το εξωτικο αυτο στοιχειο που κανει την φαντασια των νεων να οργιαζει, ποσο ειδικα των Γερμανων που λατρευουν τα ταξιδια, τα σπορ και την περιπετεια! Αυτο απο μονο του ειναι κατανοητο και αποτελει εναν βασικο λογο, γιατι τοσοι πολλοι νεοι επιλεγουν αυτο το συγκεκριμενο αντικειμενο. Το οτι για χρονια ομως το τμημα Εθνολογιας του Φραιμπουργκ δεχεται μονο ορισμενους, διοτι η προσφορα ειναι μικροτερη της ζητησης, ξενιζει! Γιατι ενδιαφερονται τοσο πολλοι νεοι να σπουδασουν κατι, το οποιο ουτε χρημα τους αποφερει, ουτε τους εγγυατε οτι θα εργαστουν στο μελλον ως Εθνολογοι; Τα ταξιδια σε χωρες εξωτικες κοστιζουν πολλα χρηματα και δεν υπαρχουν αντιστοιχα παρα πολλα ερευνητικα προγραμματα για να τους τακτοποιησουν ολους. Τι αλλες προοπτικες εχει καποιος με πτυχιο Εθνολογιας; Που αλλου θα μπορουσε να εργαστει; Οι επαγγελματικοι του δρομοι ειναι ακομα πιο μικροι, πιο στενοι, πιο σκοτεινοι, πιο κοντοι και απο τους αντιστοιχους των επιστημων της Αρχαιολογιας, της Ψυχολογιας, της Κοινωνιολογιας.
Δεν αποκλειεται το γεγονος οτι πολλοι απο τους φερελπιδες σπουδαστες Εθνολογιας ειχαν λαθος πληροφοριες οταν επελεγαν Σχολη. Δεν αποκλειεται να υπαρχουν καποιοι, οι οποιοι μετα απο μερικα εξαμηνα, ειτε συνειδητοποιουν οτι εκαναν λαθος επιλογη, ειτε απογοητευονται απο τις μηδαμινες επαγγελματικες προοπτικες και φευγουν. Παρα ταυτα, το Numerus clausus παραμενει, αφου πολλοι ακομα επιθυμουν να σπουδσουν το αντικειμενο.
Υπαρχει η υπονοια, οτι ειναι και θεμα νοοτροπιας, αγωγης, παιδειας. Οπως και στην Αρχαιολογια η' την Παλαιοντολογια, ετσι και στην Εθνολογια, οι νεοι που σπουδαζουν, το κανουν για την χαρα της γνωσης. Γιατι εχουν παρει ως εφοδιο απο το σπιτι τους, οτι η γνωση ειναι σημαντικη. Η γνωση ειναι απολαυση. Η πιο μεγαλη απολαυση ισως ειναι να ασχολουνται με πραγματα που αγαπουν. Ο φοιτητης Εθνολογιας, οπως και ο συμφοιτητης του των παραπλησιων και προαναφερομενων εξωτικων μαθηματων, σπουδαζει αυτο το αντικειμενο με ευχαριστηση, γιατι το γουσταρει. Αρκετοι ειναι αυτοι, οι οποιοι δεν προερχονται απο πλουσιες οικογενειες και δεν τα βρηκαν ολα ετοιμα. Αρκετοι σιγουρα ειναι συνειδητοποιημενοι οσον αφορα τις μελλοντικες επαγγελματικες προοπτικες που τους ανοιγονται. Αλλα συνεχιζουν, γιατι γουσταρουν να μαθαινουν. Και μολονοτι το επαγγελματικο τους μελλον διαγραφεται δυσοιωνο, μολονοτι οι περισσοτεροι θα εργαστουν σε κατι αλλο απο αυτο που σπουδασαν, εν τουτοις δικαιουνται να ειναι υπερηφανοι για αυτο που εκαναν, αψηφωντας τα ειρωνικα σχολια φοιτητων Πληροφορικης η' Οικονομικων, οι οποιοι μεγαλωσαν με την νοοτροπια του "κανω οτι κανω προκειμενου να μου αποφερει κονομα, αμαξαρα, βιλαρα, γκομεναρα (σημασια εχουν τα λεφτα/ετσι μου' πε ο μπαμπας κτλ.)". Οι γνωσεις και οι εμπειριες που αποκομιζει ο φοιτητης Εθνολογιας και των συναφων "επιστημων-ορχιδεων" δεν συγκρινονται με τιποτε με οτι κανουν οι κομπιουτεραδες και οι οικονομολογοι!
Υ. Γ.: Τα τελευταια χρονια παντως, κριση υπαρχει και στα διαφημιζομενα ως επικερδη τμηματα, οπως της Πληροφορικης, των Οικονομικων, της Ιατρικης, των Παιδαγωγικων, της Νομικης, των Αστυνομικων και Στρατιωτικων Σχολων. Ανεργια, συμβασεις, χαμηλοι μισθοι. Κριμα στον κοπο οσων νομιζαν οτι, εαν ακολουθουσαν τις υποδειξεις των Μ.Μ.Ε. επιλεγοντας τις ανωτερω Σχολες, θα εβγαιναν και κερδισμενοι...

Keine Kommentare: