Sonntag, 17. Januar 2010

ΑΝΘΡΩΠΟΙ ΧΩΡΙΣ ΠΑΤΡΙΔΑ.

"Ελληνας γεννιεσαι, δεν γινεσαι" (Παναγιωτης Ψωμιαδης και διαφοροι αλλοι πολιτικοι της ακροδεξιας παραταξης κυριως )
"Στην Ελλαδα εισαι οτι δηλωσεις" (Γιαννης Τσαρουχης)



................................................................................
31 Δεκεμβριου 2009. Παραμονη Πρωτοχρονιας στην Αθηνα. Ο Ταλας βρισκεται γυρω στις 10 το βραδυ στην Πανεπιστημιου μαζι με τον Μαρκους, εναν γερμανο φιλο που ηθελε να περασει 5 μερες στην Αθηνα. Οι δυο τους κατηφοριζουν προς την πλατεια Ομονοιας. Μια δυνατοτητα να μαθει ο Μαρκους τους κεντρικους δρομους της πολης. Μπροστα τους πληθος πολυ, που κινειται στην αντιθετη απο αυτους κατευθυνση. Το πληθος αποτελειται αποκλειστικα σχεδον απο ανδρες νεας και μεσης ηλικιας. Δεν μιλουν ελληνικα. Καποιοι απο αυτους ειναι Αφρικανοι, καποιοι προερχονται απο Ασιατικες χωρες. Ειναι απλα ντυμενοι. Πολυ απο αυτους κρατουν μοντερνες συσκευες κινητων τηλεφωνων στα χερια. Παντα παραμονες Πρωτοχρονιας αλλα και το Μεγαλο Σαββατο, εγκαταλειπουν το μονιμο στεκι τους, την πλατεια Ομονοιας και τα περιξ, μετακομιζοντας προς την πλατεια Συνταγματος, προκειμενου να παρακολουθησουν το νταβαντουρι. Αυτο τα τελευταια χρονια εχει γινει θεσμος. Οι Αθηναιοι ειχαν θεσπισει αλλα εθιμα για εκεινες τις ωρες. Περνουν τα βραδια της παραμονης στα σπιτια τους με τους δικους τους. Με την αλλαγη του χρονου, κανονιζουν να κανουν ρεβεγιον με τις παρεες τους σε νυχτερινα κεντρα, οπου πανε με τα αυτοκινητα τους.
Ο Μαρκους και ο Ταλας εκαναν μεταβολη και κατευθυνθηκαν ομοιως προς την πλατεια Συνταγματος. Μπλεχτηκαν με το πληθος, ξενοι και αυτοι αναμεσα σε αλλους ξενους. Η πλατεια ηταν φωταγωγημενη. Επικρατουσε το αδιαχωρητο. Φωνες ανθρωπων μπλεκονταν με τους ηχους της μουσικης που μεταδιδοταν απο τα μεγαφωνα. Στο πανω μερος της πλατειας ειχε στηθει εξεδρα με προβολεις. Μουσικοι αυτοσχεδιαζαν. Λιγο πριν τα μεσανυχτα, ο δημαρχος της πολης θα απυηθηνε χαιρετισμο και θα γινοταν η αντιστροφη μετρηση. Προς τα κατω, η Ερμου εμοιαζε με ποταμι φουσκωμενο. Μονο που αντις νερου, αποτελουνταν απο ανθρωπινα κορμια.
Αυτες οι εικονες, με τους ξενους να ανηφοριζουν την Πανεπιστημιου σε μπουλουκια, τις φερνει και παλι στο μυαλο του ο Ταλας τωρα, που οι γιορτες και τα γλεντια τελειωσαν. Τωρα, που στην ελληνικη επικαιροτητα, μαζι με τα πασης φυσεως οικονομικα προβληματα, κυριαρχει και το θεμα με το πολυκροτο νομοσχεδιο για την ελληνικη ιθαγενεια. Σαφεστατα κατι οχι τοσο απλο, ωστε να αναλυθει και να συζητηθει λεπτομερειακως εδω. Αλλα καποιοι προβληματισμοι που υπαρχουν, θα παρουσιαστουν. Στο "Βημα της Κυριακης" (17.01.10) αναφερεται, οτι το νεο νομοσχεδιο, που θα ψηφιστει την μεθεπομενη εβδομαδα στη Βουλη, δινει το προβαδισμα στο αμερικανικο μοντελο του "δικαιου του εδαφους" εναντι του "πατροπαραδοτου" "δικαιου του αιματος". Ισως θα επρεπε οι εμπνευστες του νομοσχεδιου, αλλα και ολοι εμεις οι υπολοιποι, να αναλογιστουμε καλυτερα τα πλεονεκτηματα και τα μειονεκτηματα τοσο του ενος, οσο και του αλλου μοντελου. Ισως θα επρεπε να σκεφτουμε καλυτερα τι σημαινει ιθαγενεια, τι υπηκοοτητα, να αναλυσουμε τους ορισμους, μην τυχον και οδηγηθουμε σε δρομους οι οποιοι οδηγουν στο πουθενα, δρομους απο τους οποιος δεν υπαρχει γυρισμος.
Συζητωντας και για αυτο το θεμα με τον Μαρκους, κατα την διαρκεια της ολιγοημερης παραμονης του, ελαβε ο Ταλας ενα δειγμα για το πως εχουν τα πραγματα σε αναλογες περιπτωσεις σε ενα κρατος μελος της Ευρωπαικης Ενωσης: Στη Γερμανια μπορει ο αλλοδαπος να κανει αιτηση, εφοσον το επιθυμει, για να του χορηγηθει η γερμανικη υπηκοοτητα (Staatsangehörigkeit/ Citizenship). [Ωστοσο, στις περισσοτερες χωρες της Ε.Ε. φαινεται να επικρατει συγχυση μεταξυ των εννοιων "υπηκοοτητα" και "ιθαγενεια". Οι Γαλλοι π.χ. χρησιμοποιουν τον ορο Nationalité (Nationality) για να εκφρασουν και τα δυο, μολονοτι ο ορος που χρησιμοπουουν δηλωνει κυριως την εθνικοτητα.] Στην περιπτωση της Γερμανιας, ο αλλοδαπος που επιθυμει την γερμανικη υπηκοοτητα, θα πρεπει μαζι με την αιτηση του να αποδεικνυει οτι διαμενει 8 χρονια στην χωρα, ειναι νομιμος, εχει κατοικια και ασφαλιση, λευκο ποινικο μητρωο και αριστη γνωση της γερμανικης γλωσσας. Και να εξηγει τους λογους, για τους οποιους επιθυμει να αποκτησει την υπηκοοτητα της χωρας, στην οποια διαμενει. Ο αλλοδαπος προερχομενος απο χωρα εκτος της Ε. Ε. θα πρεπει να δωσει γραπτες εξετασεις πανω στην ιστορια και το Συνταγμα της Γερμανιας, εξετασεις που ουτε γηγενεις Γερμανοι, οπως ο φιλος Μαρκους, ο οποιος ειναι και διδακτωρ του παν/μιου της Χαιδελβεργης, δεν ειναι σιγουροι οτι μπορουν να τις περασουν!
Το νομοσχεδιο για την χορηγηση της ελληνικης ιθαγενειας σε αλλοδαπους (www.opengov.gr/ypes) φαινεται μεν εν μερει ελκυστικο, σε ορισμενα σημεια ομως ειναι καπως δυσνοητο και οχι ιδιαιτερα ευελικτο η' απαιτητικο και προσεγμενο, οπως λ.χ. το αντιστοιχο γερμανικο. Το μεγαλυτερο ισως προβλημα ειναι στο οτι αναφερεται στην αυτοματη χορηγηση ιθαγενειας σε αλλοδαπους, οι οποιοι γεννηθηκαν η' μεγαλωσαν στην Ελλαδα. Εξ αυτου ορμωμενοι, καποιοι κυκλοι ζητουν να γινει δημοψηφισμα. Ο ιδιος ο ελληνικος λαος πρεπει, λενε, να αποφασισει για το αν επιθυμει να δωθει η ελληνικη ιθαγενεια σε αλλοδαπους. Οι υποστηρικτες του δημοψηφισματος πιστευουν, οτι το ολο θεμα στηθηκε για καθαρα κομματικους λογους. Στοχος ειναι η αλλοιωση του εκλογικου σωματος. Και η διαλυση του ιστου της ελληνικης κοινωνιας. Οτι θελουν να νομιμοποιησουν τους μεταναστες. Και οτι δεν θα επρεπε να γινεται συγκριση με την Αμερικη, μια χωρα η οποια αποτελειται απο απογονους αποικων και μεταναστων, σε αντιθεση με την Ευρωπη, τα κρατη της οποιας δημιουργηθηκαν βασει εθνικων δομων. Οι πολεμιοι του δημοψηφισματος θεωρουν οτι το παραδοσιακο μοντελο του κρατους εθνους εχει παρελθει και οτι ζουμε στην εποχη των πολυπολιτισμικων κοινωνιων. Και θα πρεπει να δωθει επιτελους μια ταυτοτητα στα παιδια αυτα των μεταναστων που γεννηθηκαν στην Ελλαδα, μεγαλωσαν στην Ελλαδα, πηγαινουν στα ελληνικα σχολεια, μαθαινουν την ελληνικη γλωσσα και τον πολιτισμο.
Η σκεψη του Ταλα ξαναερχεται σε ολους αυτους τους ανθρωπους που ειδε το βραδυ της παραμονης να ανηφοριζουν για Συνταγμα. Πως ηρθαν στην Ελλαδα; Γιατι ηρθαν εδω; Δεν εχουν χαρτια που να πιστοποιουν ποιοι ειναι. Δεν εχουν οικογενειες εδω, κανουν παρε με τους ομοεθνεις τους και βγαζουν τα προς το ζην, ειτε ζητιανευοντας, ειτε πλενοντας τζαμια αυτοκινητων στα φαναρια, ειτε πουλωντας αγνωστους προελευσεως τσαντες και ρουχα στον πεζοδρομο της Πανεπιστημιου την μερα. Τι θα γινει με αυτους τους ανθρωπους; Ασφαλως και δεν ειναι λυση οι επιχειρησεις σκουπα στο κεντρο της πολης, ουτε και το μπαγλαρωμα τους σε φυλακες. Οι ανθρωποι αυτοι ομως ερχονται λαθραια στη χωρα, χωρις χαρτια που να πιστοποιουν τον τοπο προελευσης τους, δεν γνωριζουν την ελληνικη γλωσσα, ειναι σε ηλικιες, στις οποιες δεν ειναι τοσο ευκολο να αφομοιωθουν απο το ελληνικο στοιχειο και, ακομα και να υπηρχε η ζητηση τους για εργασια, αυτη ειναι συνηθως για μικρο χρονικο διαστημα. Ο Μαρκους παρατηρησε, οτι αυτοι οι ανθρωποι, οταν δεν πωλουν την πραματεια τους, γυροφερνουν εδω και εκει με τους ομοεθνεις τους. Και αυτο το συνεδεσε, οπως και τοσοι Ελληνες, με τα συνεχως αυξανομενα κρουσματα κλοπης, βιασμων, δολοφνιων, συγκρουσεων μεταξυ διαφορετικων εθνοτικων ομαδων των τελευταιων ετων. Ο πρωτος και κυριος υπαιτιος ωστοσο θεωρειται το ιδιο το ελληνικο κρατος, το οποιο δεν ενεργοποιει εγκαιρως τους καταλληλους μηχανισμους, ωστε η ελευση μεταναστων στη χωρα να γινεται νομιμα, συστηματικα και ελεγχομενα. Ας αναγνωριστουν τα παιδια μεταναστων που γεννηθηκαν και μεγαλωσαν εδω, που εχουν λαβει ελληνικη μορφωση. Αλλα ας μπει ενα μετρο στην αλογη εισροη ανθρωπων που, ετσι κι αλλιως ουτε να προσφερουν κατι σε αυτην την χωρα δυνανται, ουτε τους εαυτους τους βοηθουν.
...............................................................
Διαβαστε μεταξυ αλλων: Kατα του δημοψηφισματος: www.gazikapllani.blogspot.com, www.g700.blogspot.com, www.protagon.gr
Υπερ του δημοψηφισματος : www.dhmopshfisma.blogspot.com, www.deltio11.blogspot.com
Περι ορισμων και αναλυσης του θεματος απο νομικης πλευρας τα κειμενα του Αθ. Αναγνωστοπουλου στο www.anamorfosis.net/blog


Keine Kommentare: