Samstag, 17. Oktober 2009

ΜΕ ΤΟ "ΣΕΙΣ" ΚΑΙ ΜΕ ΤΟ "ΣΑΣ".

Ολοι, λιγο εως πολυ, εχουμε ζησει παρομοιες καταστασεις: Σε γραφεια, στα τηλεφωνα, στο δρομο, στο λεοφορειο, στα εστιατορια. Μιλαμε με ανθρωπους που δεν γνωριζουμε και δεν μας γνωριζουν στον λεγομενο πλυθυντικο ευγενειας. Στις συναλλαγες μας με τους συνθρωπους μας ακουγονται συχνα κλασσικες πλεον φρασεις οπως: "Καλημερα σας, ο κυριος διευθυντης μπορει να σας δεχτει τωρα", "μηπως μπορειτε να προχωρησετε λιγο πιο μεσα" κ.τ.λ. Και ομως, η χρηση του πλυθυντικου ευγενειας ξενιζει, μολονοτι ισως δεν θα επρεπε. Για τον γραφοντα, η χρηση του α και β πλυθυντικου ευγενειας εχει κατι το επιτιδευμενο, το υποκριτικο. Δεν ειμαστε πραγματικα ευγενικοι με τους αλλους, αλλα χρησιμοποιουμε τον πλυθυντικο ευγενειας για αυτον ακριβως τον λογο, για να δειξουμε οτι ειμαστε ευγενικοι. Στην ουσια παιζουμε θεατρο.
Ρωτωντας φιλους φιλολογους πληροφορηθηκε ο γραφων, οτι πραγματικα ο πλυθυντικος ευγενειας ειναι ενα ξενοφερτο κατασκευασμα που εισαχθηκε και εν τελει αφομοιωθηκε απο την νεοελληνικη γλωσσα στα πλαισια του εξευγενισμου του εθνους. Στην αρχαιοτητα, αλλα και μεχρι την εποχη του Καραισκακη και του Κωλοκοτρωνη, οι ανθρωποι απευθυνονταν στον ενικο ο ενας στον αλλο, χωρις αυτο να δειχνει οτι ο αλληλοσεβασμος εξελειπε. Τουναντιον μαλιστα, σεβονταν ο ενας τον αλλον. Η σημερινη κατασταση, τοσο με την χρηση του πλυθυντικου ευγενειας, οσο και με την υπαρξη σε καθε προταση σχεδον, της προσωπικης αντωνυμιας "εγω" (τι απαισια και αισχρη λεξη, ειδικα στην ελληνικη γλωσσα, που υπερτονιζει τον εγω ισμο του προσωπου που την χρησιμοποιει!), απλως δειχνει την πραγματικοτητα της νεοελληνικης κοινωνιας. Οι σχεσεις μεταξυ των ανθρωπων ειναι απλα τυπικες. Ο σεβασμος δεν υφισταται στην πραγματικοτητα, αλλα ειναι ψευτικος, υποκριτικος. Εν κατακλειδι, επαναλαμβανεται εδω οτι ο πλυθυντικος ευγενειας με τα σεις και με τα σας του, δεν εκφραζει τιποτε αλλο, παρα μια επιτιδευμενη ψευτοευγενεια. Μονο στην ελληνικη γλωσσα ακουγεται τοσο γελοιος και θεατρινιστικος ο λογος ο φουσκωμενος με τετοιου ειδους φαινομενα.
Δεν εχει νοημα να γραφει κατι περισσοτερο για αυτο το θεμα. Κατι τετοιο θα ηταν ανουσιος και βαρετος πλουραλισμος. Στον αναγνωστη που ενδιαφερεται να μαθει περισσοτερα συνιστονται οι ιστοσελιδες www.anamorfosis.net/blog/?p=631 (με επιχειρηματα κατα του πλυθυντικου ευγενειας), www.anamorfosis.net/blog/?p=893 και www.anamorfosis.net/blog/?p=1135 (με επιχειρηματα υπερ του πλυθυντικου ευγενειας).

Keine Kommentare: