Εχουν περασει 6 μηνες κιολας, απο την τελευταια φορα που πηγε ο Ταλας σε κινηματογραφο. Μολις πριν απο λιγες μερες εισηλθε σε μικρη κινηματογραφικη αιθουσα για να δει την - τουλαχιστον στην Ελλαδα - πολυδιαφημισμενη ταινια της Νιας Βαρδαλος. Στην Γερμανια ειχαν καθυστερησει πολυ να την φερουν. Στην Ελλαδα παιχτηκε πριν απο ενα μηνα. Αυτη ειναι η 2η βδομαδα προβολης της στη Γερμανια, κι ομως η ταινια παιζεται σε ελαχιστους κιν/φους και συχνα σε μια προβολη.
Ο Ταλας ηξερε, λιγο ως πολυ, τι τον περιμενε. Ουτε υπερενθουσιασμενος ηταν, ουτε απογοητευμενος εμεινε. Και ευτυχως, το εισιτηριο δεν ηταν ακριβο.
Η ελληνοκαναδεζα πρωταγωνιστρια της ταινιας εγινε γνωστη πριν απο λιγα χρονια με την "clash of cultures"- ταινια της, "my big fat greek wedding". Σε αυτην υποδυοταν μια μεγαλοκοπελα απο την ελληνικη παροικια του Σικαγο, την οποια οι ομογενεις συγγενεις της θελαν να παντρεψουν σωνει και καλα με Ελληνα. Αυτη ομως ειναι ερωτευμενη με Αμερικανο δασκαλο! Η ταινια αυτη ειχε μεγαλη επιτυχια και ηταν πολυ αστεια, μιας που περιελαμβανε πολλα κλισε για τους συμπατριωτες...
Προφανως οι παραγωγοι της ταινιας ειδαν την καινουργια τους δουλεια και τον χαρακτηρα που υποδυοταν η Βαρδαλος στην προηγουμενη ταινια της ως sequel και για αυτο προφανως η ταινια κυκλοφορησε με τον τιτλο "my big fat greek summer"... Ο αρχικος τιτλος ηταν "my life in ruins" (ενας τετοιος τιτλος ταιριαζει οπωσδηποτε στην αυτοβιογραφια μεγαλων αρχαιολογων!), αλλα μαλλον να θεωρησαν οτι ο θεατης δεν θα καταλαβαινε το στορυ. Διοτι, ναι μεν η πρωταγωνιστρια υποδυεται μια Ελληνοαμερικανιδα ιστορικο, η οποια εργαζεται ως ξεναγος σε τουριστικο γραφειο της Αθηνας, περιμενοντας να γινει αποδεκτη η αιτηση προσληψης της ως καθηγητριας σε πανεπιστημιο των Η.Π.Α., αλλα δεν ειναι κατανοητο το τι προβληματα εχει στη ζωη της και γιατι θα πρεπει να θεωρηθει οτι τα προβληματα της ειναι τετοιας φυσεως, ωστε να αντικατοπτριζεται ο ψυχικος της κοσμος στον τιτλο "my life in ruins";
Πραγματικα, η ταινια στο σημειο αυτο χωλαινει. Η Βαρδαλος, πιο ομορφη και εντυπωσιακα αδυνατισμενη εδω, ειναι μια γυναικα, η οποια ζει μονη της και αφιερωνει πολυ χρονο στη δουλεια της. Αυτα ειναι γνωστα, τετριμμενα πλεον πραγματα και εχουν παρουσιαστει με καλυτερο και ουσιαστικοτερο τροπο σε αλλες ταινιες. Δυστυχως δεν προσφερεται κατι περισσοτερο στο σημειο αυτο.
Η Βαρδαλος δεν αποφευγει τα κλισε και σε αυτη την ταινια. Μιας που το σεναριο την θελει σε ρολο ξεναγου που δειχνει σε ξενους τουριστες τις ομορφιες της Ελλαδος, φυσιολογικα υπαρχει πολυς χωρος, ωστε να εκμεταλλευτει η ταινια το σκηνικο αυτο και να το αξιοποιησει καταλληλα. Πραγματικα η ταινια εκει παταει. Στα γκαγκς, στα αστεια που βγαινουν απο αυτα τα κλισε. Εν μερει πραγματικες καταστασεις, που για χαρη του σεναριου, των παραγωγων, του σκηνοθετη, παραμορφωνονται και μεγενθυνονται μπροστα στην καμερα και πανω στην κινηματογραφικη οθονη. Σταχυολογοντας λιγα παραδειγματα επ' αυτου: Οι μπυροβιοι Αυστραλοι, το στρουμπουλο αμερικανακι που νομιζει οτι η Ελλαδα ειναι πολη, οι συνταξιουχοι που περπατανε με πατεριτσες, ο γιαπης, οι ξεμπαρκες γκομενες που ψαχνονται για greek kamaki, η στριμμενη νεοπλουτη, ο καλαμπουριτζης του γκρουπ, ο τυπικος Αγγλοσαξωνας η´ Γερμανος που ειναι με το ρολοι στο χερι, η γραμματεας που ψαχουλευει ξενη αλληλογραφια, το λαμογιο που μπουκοταρει το γκρουπ, o cool οδηγος, ο εμπορας που πουλαει φτηνα τουριστικα ως δηθεν αντικες σε υψηλες τιμες, ο ξενοδοχος που θελει λαδωμα για οτιδηποτε συνθετουν το μωσαικο των προσωπων που εμφανιζονται στην ταινια. Παρομοια προσωπα και καταστασεις (π.χ. χαλασμενο κλιματιστικο, προβληματικο ξενοδοχειο, πουλμαν σαραβαλιασμενο κ.α.) υπαρχουν και στην πραγματικοτητα, αλλα οχι τοσο διαστρεβλωμενα, οπως αναφερθηκε ηδη, οπως στην ταινια. Αλλωστε, οσοι εχουν ταξιδεψει καπου με γκρουπ, εχουν βιωσει παρομοιες καταστασεις: Υπαρχει π.χ. ο καλαμπουριτζης, ο ταξιδιωτης που ειναι μονος του, οι συνταξιουχοι, οι οικογενειες, τα ζευγαρακια. Παντα σχεδον, λιγο ως πολυ, θα βγει ο/η ξεναγος απο το προγραμμα του, ειτε γιατι εκει που θελει να παει το γκρουπ του ειναι αλλοι, ειτε γιατι καποιος απο το γκρουπ του εμεινε πολυ ωρα στο ταδε μουσειο και καθυστερησε. Και ομως, ολοι αυτοι οι ανομοιοι ανθρωποι δενονται μαζι, σαν μια οικογενεια, εστω και για αυτες τις λιγες μερες που κραταει μια ξεναγηση. Αυτο τουλαχιστον, βγαινει στην ταινια.
Στην καινουργια δουλεια της Βαρδαλος, τα κλισε βαραινουν προς την πλευρα των ξενων τουριστων κυριως, οχι τοσο των Ελληνων. Η πρωταγωνιστρια φαινεται να διασκεδαζει με την μορφολογια ολων αυτων των χαρακτηρων και τους λογους, για τους οποιους ταξιδευουν στην χωρα της. Βεβαια αξιοποιειται εδω το μεγαλο κλισε, οτι η ξεναγος της Βαρδαλος ειναι μια σοβαρη επιστημων η οποια θελει να κανει μαθημα αρχαιογνωσιας σε αλλοδαπους τουριστες, οι οποιοι θα προτιμουσαν να πανε στην παραλια για μπανιο (: τοτε γιατι συμμετεχουν στο γκρουπ, εφοσον ειναι γνωστο, οτι τα γκρουπς με ξεναγους στην Ελλαδα δειχνουν αρχαιοτητες;). Επισης δεν ειναι γοητευμενη απο ολη αυτην την ελληνικη χαλαροτητα των ρυθμων. Στη διαρκεια της ταινιας συμβιβαζεται ομως με τα ηθη και τα εθιμα της χωρας της. Και ισως αυτο να ειναι το μεγαλυτερο ατου της ταινιας: Οτι η Ελληνοαμερικανιδα πρωταγωνιστρια που ειναι τυπικη σε ολα, συμβιβαζεται με την ελληνικη της πλευρα, οπως ακριβως και οι τουριστες στο γκρουπ της, που θελουν να περασουν καλα και δεν τους πειραζει εαν π.χ. υπαρχει αργοπορια στις συγκοινωνιες η' εαν καποιο προιον ειναι καπως πιο ακριβο απο οτι στην χωρα τους.
Κατα τα αλλα, η ταινια χωλαινει, οπως αναφερθηκε ηδη, και οπως εχουν επισημανει αρκετοι αλλοι που την εχουν δει. Στην μεση κιολας εξαντλουνται τα ευρηματα και τα αστεια. Σεναριακο λαθος, κατα τη γνωμη του Ταλα, να βγαλουν τον χαρακτηρα που υποδυεται ο Ριτσαρντ Ντρευφους εκτος, με το να τον βαζουν να εχει προβλημα υγειας και να καταληγει στο νοσοκομειο. Η σκηνη επισης που ο Ντρευφους στους Δελφους παριστανει την...Πυθια ειναι σαχλη και δεν χρειαζοταν να υπαρχει.
Στα θετικα της ταινιας συμπεριλαμβανονται οι σκηνες με τον ανταγωνιστη ξεναγο Νικο. Η εκτακτη εμφανιση του δικου "μας" Τακη Παπαματθαιου ως εμπορου τουριστικων ειδων στην Πλακα δινει, εστω και για τα λιγα λεπτα της παρουσιας του, πνοη στην ταινια. Και φυσικα οι αρχαιολογικοι χωροι των Δελφων, της Ολυμπιας, ο ναος του Ηφαιστου και ο Παρθενωνας της Αθηνας που...παιζουν καλυτερα απο ολους! Για αυτους και μονο αξιζει να δει καποιος αυτην την ταινια σε μεγαλη κινηματογραφικη οθονη!
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen