Δεν προκειται στο παρον κειμενο να εισελθει ο γραφων σε εξαντλητικες αναλυσεις περι του βιογραφικου της τοσο ασυνηθιστης αυτης προσωπικοτητας. Εχουν γραφτει σελιδες επι σελιδων και τομοι ολοκληροι για τον Αλεξανδρο. Υπαρχει πληθωρα εργων που ειναι πολυ κατατοπιστικα. Να σημειωθει μονο εδω, οτι ο νεαρος στρατηλατης, που υπηρξε μαθητης του Αριστοτελη, που σκληραγωγουσε τον εαυτο του κοιμωμενος σε στρωσιδια απο την μια και κατεβαζε λιτρα κρασιου σε συμποσια απο την αλλη, ηταν ενας μικροσωμος αλλα γεροδεμενος ανδρας με πλουσια καστανοξανθα μαλλια, ροδαλο δερμα και ματια διαφορετικου χρωματος (ενα μαυρο, ενα γαλαζιο). Αυτος ο ανδρας, ηταν γιος του βασιλια Φιλιππου Β' της Μακεδονιας και της ηπειρωτισσας πριγκηπισσας και ιερειας του Διονυσου Ολυμπιαδας. Απο μικρος ανατραφηκε ετσι, ωστε να προοριζεται για ηγετης. Με τρεις μεγαλες μαχες εντος τριων ετων (Γρανικος, Ισσος, Γαυγαμηλα) εβγαλε νοκ αουτ την Περσικη Αυτοκρατορια επι ασιατικου εδαφους και αποκαλεσθηκε κυριαρχος του τοτε γνωστου κοσμου. Εναν κοσμο, τον οποιο κατεκτησε παρεα με τους παιδικους του φιλους και που εκτεινονταν απο την Ελλαδα ως την βορεια Ινδια, το Πακισταν και το Αφγανισταν.
Η εκθεση δινει μαλιστα ιδιαιτερη βαρυτητα σε αυτο το τελευταιο, οτι δηλαδη ο Αλεξανδρος συνεχισε να προωθει τον στρατο του στο εσωτερικο της Ασιας, αφοτου ειχε νικησει τους Περσες κατα κρατος και ειχε εισελθει στην Βαβυλωνα τροπαιουχος. Σε καθε περιοχη που κατακτουσε, ιδρυε Αλεξανδρειες και επαιρνε τους τοπαρχες με το μερος του. Λιγο πριν πεθανει, παντρεψε Ελληνες με ντοπιες πριγκηπισσες, πρεσβευοντας ετσι ενα ειδος πρωτο-παγκοσμιοποιησης. Μετα τον θανατο του, η αυτοκρατορια του μοιραστηκε στους στρατηγους του, οι οποιοι δημιουργησαν δυναστειες (Πτολεμαιοι, Σελευκειδες, Ατταλειδες, Αντιγονιδες) και ιδρυσαν πολεις (Αντιοχεια, Βερενικη, Σελευκεια).
Στην βορεια Ινδια δημιουργηθηκε ενα πολιτιστικο κραμα που ονομαζεται ελληνοινδικος η´ ελληνοβακτριανος πολιτισμος. Οι ελληνικης καταγωγης βασιλεις της Ελληνοβακτριας εκδωσαν νομισματα με τα πορτραιτα τους, ιδρυσαν πολεις, προηγαν το εμποριο και τις τεχνες. Υπο την επιρροη της ελληνικης τεχνης εμφανιστηκαν τα πρωτα αγαλματα που παριστανουν τον Βουδα φορωντας χιτωνα. Ειναι το λεγομενο στυλ της Γκανταρα, το οποιο αντιπροσωπευεται επαξια στην εκθεση του Μαννχαιμ, οπως ειχε γινει και στην προδρομικη εκθεση του Βερολινου για τον βουδισμο πριν απο λιγους μηνες.
Δυστυχως για αυτην την εκθεση δεν γινεται λογος στα Μ.Μ.Ε. Το εγχωριο κατεστημενο, θεωρει πως στο θεμα πολιτισμος, ειναι πιο σημαντικα τα νουμερα τηλεθεασης πρωινων εκπομπων και οι συνεντευξεις ανθρωπων που δεν εχουν κατι ουσιαστικο να πουν.
Η αναφορα για την εκθεση σχετικα με τον Μεγα Αλεξανδρο δινει εδω την αφορμη να γραφτουν εδω και λιγα λογια αναφορικα με το γνωστο πολιτικο ζητημα που κυριαρχει εδω και χρονια στην χωρα, γνωστο και ως Μακεδονικο. Και σε αυτην την περιπτωση, δεν προτιθεται ο γραφων να μακρηγορησει ατερμονως, καθως η ιστορια του ζητηματος ειναι γνωστη και εχει πλειστακις αναλυθει. Λιγα μονο σχολια επι του θεματος θα θιγουν.
Κατ' αρχας θα επιχειρηθει μια παρουσιαση των θεσεων των ελληνικων και των βορειων γειτονων μας: Υπαρχει λοιπον αυτο το κρατιδιο, το οποιο μετα την διασπαση της Γιουγκοσλαβιας εγινε ανεξαρτητο και θελει να αυτοπροσδιορισθει. Η πρωτευουσα του κρατους αυτου ειναι τα Σκοπια. Οι Ελληνες αποκαλουν τους κατοικους του κρατιδιου με το ονομα της πρωτευουσας τους, Σκοπιανους δηλαδη, κατι το οποιο οι τελευταιοι δεν θεωρουν σωστο. Αυτοι θελουν να ονομαζονται Μακεδονες. Πριν αρκετους μηνες, ψηφισαν καποιον Νικολα Γκρουεφσκι για πρωθυπουργο τους. Ενα παλικαρακι που εκανε τον μποξερ παλιοτερα και εχει μεταφερει αυτην την ψευτοτσαμπουκαλιδικη ατμοσφαιρα των Βαλκανιων σε αιθουσες συνεδριασεων και κοινοβουλια. Υπο την ηγεσια του, εχει αναπτυχθει ενα κυκλωμα και μια παραφιλολογια που υποστηριζει οτι οι κατοικοι αυτου του κρατιδιου καταγονται απο τον Μεγα Αλεξανδρο, οτι υπαρχει μειονοτητα στην Ελλαδα, της οποιας τα δικαιωματα καταπατουνται, οτι υπαρχει μακεδονικη γλωσσα κτλ. Ο αγωνας τους ειναι τοσο μεγαλος, που το κρατιδιο εχει αναγνωριστει διεθνως ως Former Yugoslavic Republic of Macedonia (F.Y.R.O.M.). Και πλεον, εχει φτασει το ζητημα σε τετοιο σημειο, ωστε ενω παλιοτερα ο Νομος Μακεδονιας στην Βορειο Ελλαδα ονομαζοταν Makedonia στην αγγλικη και Makedonien στην γερμανικη, ενω η Φυρομ αποκαλουνταν Macedonia και Mazedonien, τωρα πλεον, εχει αλλαξει και αυτος ο προσδιορισμος, με αποτελεσμα να υπαρχει συγχηση παντου, ειτε Makedonia, ειτε Macedonia, ειτε ακομα Mazedonia γραψει κανεις. Με αυτον τον τροπο δεν ειναι κατανοητο, εαν εννοειται ο βορειοελλαδιτικος Νομος η' η Φυρομ...
Επιπλεον στο διαδικτυο και κυριως στο www.youtube.com κυκλοφορουν εδω και καιρο χαρτες που απεικονιζουν το κρατιδιο αυτο να εχει στην κατοχη του εδαφη της βορειου Ελλαδος. Αλλοι χαρτες παρουσιαζουν τις βουλγαρικες διεκδικησεις που θελουν ολοκληρη την περιοχη της Θρακης, ενω Αλβανοι χακερς εχουν ανεβασει χαρτες που παρουσιαζουν την περιοχη της Σερβιας ως λιμνη και ολοκληρη την Ηπειρο ως μερος του κρατους τους. Φυσικα υπαρχουν και οι Τουρκοι γνωστες ηλεκτρονικων υπολογιστων, που ονειρευονται ενα ειδος αναβιωσης της οθωμανικης αυτοκρατοριας και εξαπλωσης τους στο Αιγαιο. Στην εν λογω ιστοσελιδα δεν κατεστει δυνατο να εντοπιστουν χαρτες Ελληνων κομπιουτεραδων που να διεκδικουν Βαλκανια, Μικρα Ασια και Κυπρο. Ισως αυτο να εχει να κανει με την εκπαιδευση που εχουν παρει οι Ελληνες, συμφωνα με την οποια ακολουθειται πιστα η πολιτικη προσταγη του δεν διεκδικουμε τιποτα. Φαινεται οτι οι γειτονικοι μας λαοι εχουν γαλουχηθει με αλλα ηθη...
Πολλοι πιστευουν οτι οι υστερικες προσπαθειες του Γκρουεφσκι περι αποδειξεως Μακεδονων αποσκοπουν στο να αποπροσανατολισουν την διεθνη και εγχωρια κοινη γνωμη απο τα προβληματα της Φυρομ. Το κρατιδιο αυτο εχει μια μεγαλη μειονοτητα Αλβανων που δεν συμφωνουν σε πολλα με την πολιτικη του Γκρουεφσκι. Επιπλεον, η Βουλγαρια δεν ειναι ευχαριστιμενη με τις θεσεις του. Προσφατα ο Γκρουεφσκι αφησε να εννοηθει οτι υπαρχει μακεδονικη μειονοτητα εντος βουλγαρικου εδαφους. Η Βουλγαρια απαντησε, καθως θεωρησε την δηλωση Γκρουεφσι ως ισοδυναμη με διεκδικηση βουλγαρικων περιοχων.
Η ελληνικη πλευρα δεν αντιδρα οπως θα επρεπε στο ζητημα της Φυρομ. Οσον αφορα το ονομα, επρεπε να ειχε αντιδρασει εδω και χρονια. Τωρα πλεον εχει γινει το λαθος, οπως αναφερθηκε παραπανω, σχετικα με την ορολογια. Οι ελληνικες θεσεις σε θεματα ιστοριας, πολιτισμου και γλωσσας της Φυρομ και της Μακεδονιας, θα μπορουσαν να συνοψιστουν ως εξης:
Οι κατοικοι της Φυρομ ισχυριζονται οτι ειναι απογονοι του Μεγαλου Αλεξανδρου. Οι αρχαιοι Μακεδονες ομως, ηταν ελληνικο φυλο. Η μακεδονικη ηταν δωρικη διαλεκτος. Οι κατοικοι της Φυρομ ομιλουν μια βουλγαρικη διαλεκτο. Ναι μεν θα μπορουσε καποιος να ισχυριστει οτι οι αρχαιοι Μακεδονες επηρρεαστηκαν απο τον ελληνικο πολιτισμο, αφου οι περισσοτερες επιγραφες ειναι του 4ου αι. π.Χ. και οτι η καταγωγη των μακεδονων βασιλεων απο το Αργος και τον Ηρακλη ειναι απλα ενα κατασκευασμα που αποσκοπουσε στην αποδοχη τους απο τους υπολοιπους Ελληνες. Κι ομως, ελληνικη παρουσια υπαρχει απο παλιοτερα στην βορεια Ελλαδα. Στην περιοχη Τουμπα, εξω απο την Θεσσαλονικη, ανεσκαφει μυκηναικος οικισμος. Βρεθηκαν εισαγωμενα μυκηναικα, αλλα και ντοπια κεραμεικα. Στην αρχαικη εποχη υπαρχουν επισης στοιχεια που πιστοποιουν οτι η περιοχη της Μακεδονιας ηταν ελληνικη. Το επιγραφικο υλικο αναφερει η Jeffery στο βιβλιο της The local scripts of archaic Greece. Η τεχνη της εποχης παρουσιαζεται στο βιβλιο της Κοντη-Κορτη, Ο ανατολιζων ρυθμος στην Μακεδονια. Επιπλεον υπαρχουν οι δημοσιευσεις της σειρας "το Αρχαιολογικο Εργο στην Μακεδονια και την Θρακη". Ναι μεν καποιοι επικαλουνται τον Αθηναιο ρητορα Δημοσθενη, ο οποιος στους λογους του αποκαλει τους Μακεδονες βαρβαρους, αλλα συμφωνα με τον Ηροδοτο, ο παππους του Μεγαλου Αλεξανδρου, ο Αλεξανδρος ο Α, πηρε μερος στους Ολυμπιακους Αγωνες - στους οποιους μονον Ελληνες επιτρεποταν να συμμετασχουν. Και βεβαια συμμετειχε στους Περσικους Πολεμους, με τους Μακεδονες του να πολεμουν διπλα στους υπολοιπους Ελληνες. Χρονια αργοτερα, οι ελληνικες πολεις κρατη ακολουθησαν τον Μεγα Αλεξανδρο στην εκστρατεια του στην Ασια.
Οι κατοικοι της Φυρομ ειναι σλαβικης καταγωγης. Ηρθαν στην περιοχη που κατοικουν τωρα αιωνες αργοτερα απο τον Αλεξανδρο. Φυσικα και αναμειχθησαν με τον ντοπιο πλυθυσμο. Την περιοχη της Φυρομ την ειχε κατακτησει ο Φιλιππος ο Β και την προσαρτησε στο βασιλειο του. Τοτε ονομαζοταν Παιονια. Το βασιλειο του Φιλιππου προσαρτηθηκε αργοτερα στην ρωμαικη αυτοκρατορια ως επαρχια της. Στη συνεχεια ως θεμα της βυζαντινης αυτοκρατοριας. Και ως κομματι της οθωμανικης αυτοκρατοριας.
Μετα απο ολα αυτα, το ερωτημα ειναι: Δικαιουνται οι κατοικοι της Φυρομ να ονομαζονται Μακεδονες και να ονομαζουν την γλωσσα τους μακεδονικη;
Θεωρητικα το δικαιουνται τοσο, οσο και οι Γαλλοι, οι Ισπανοι και οι Τυνισιοι εχουν καθε διακαιωμα να αυτοαποκαλουνται Ρωμαιοι πολιτες! Ακουγεται ισως γελοιο. Ισως να ειναι χαζο ως επιχειρημα. Ας σκεφτουμε ομως πως πριν απο αιωνες υπηρχε ρωμαικη αυτοκρατορια και οι σημερινες Γαλλια (Γαλατια), Ισπανια (Ιβηρια) και Τυνισια (Νουμιδια) ησαν επαρχιες της. Μονο που σημερα δεν υπαρχει ρωμαικη αυτοκρατορια και εαν καποιος πει οτι θεωρει εαυτον Ρωμαιο πολιτη, θα νομιστει οτι εννοει πως ειναι απο την πολη της Ρωμης - Ιταλος πρωτευουσανος δηλαδη. Ομοιως εχουν τα πραγματα και με την Μακεδονια. Ηταν στην αρχαιοτητα ενα βασιλειο, το οποιο επι Φιλιππου επεκταθηκε προς τα βορεια. Αυτο το status quo δεν υφισταται πλεον. Η περιοχη που περιλαμβανει τον Νομο Μακεδονιας ανηκει βασει Συνθηκων των αρχων του 20ου αι. στο ελληνικο κρατος. Καθε προσπαθεια αμφισβητησης αυτου θετει αυτοματως υπο αμφισβητηση την αξιοπιστια, οχι μονο του ελληνικου κρατους, αλλα και των τοτε Συμφωνιων. Η κατασταση ειναι σημερα τετοια, που δεν επιτρεπει αμφισβητηση. Η ελληνικη πολιτικη ηγεσια θα επρεπε κανονικα να ειναι περισσοτερο αμεμπτη οσον αφορα τετοιου ειδους θεματα. Προσοχη, δεν εχει να κανει με φοβο προς ενα μικρο κρατιδιο που αντιμετωπιζει εσωτερικα προβληματα. Το θεμα με το ονομα αφορα τις παρεξηγησεις που προκυπτουν απο αυτο, δεδομενου οτι προκειται για περιοχες που συνορευουν μεταξυ τους. Υπο αυτες τις προυποθεσεις, η Φυρομ δεν θα επρεπε καν να περιλαμβανει το ονομα και παραγωγα της λεξεως Μακεδονια στον τιτλο της, επισημο και μη. Εφοσον επιμενουν να αυτοαποκαλουνται οι κατοικοι του Μακεδονες, παει να πει οτι αποδεχονται ενα status quo, στο οποιο ειναι εντεταγμενοι στη Μακεδονια. Εαν οντως το επιθυμουν αυτο, τοτε θα πρεπει να ενωθουν με το ελληνικο κρατος. Εαν δεν τους αρεσει η ιδεα αυτη, τοτε ας σταματησουν να δημιουργουν προβληματα στους γειτονες τους και διεθνως με την ανωριμη συμπεριφορα τους και ας επιλεξουν για την χωρα τους το ονομα Παιονια, Δαρδανια η´Βαρδα.
Keine Kommentare:
Kommentar veröffentlichen