Montag, 23. Juni 2014

ΠΕΣ ΠΕΣ, ΚΑΤΙ ΘΑ ΜΕΙΝΕΙ.

 Οι καρδιναλιοι Ρισελιε και Μαζαριν παρουσιαζονται στην εργογραφια του Αλεξανδρου Δουμα, την σχετιζομενη με τους "τρεις Σωματοφυλακες" και τα sequels τους, αλλα και σε ολες τις ως σημερα κινηματογραφικες εκδοχες τους, ως υπερφιλοδοξα, εγωπαθη οντα που κινουνται με γνωμονα το προσωπικο τους συμφερον. Η εικονα αυτη εχει στοιχειωσει τα μυαλα των νεαρων αναγνωστων και θεατων, με αποτελεσμα να πιστευετε ακομα και σημερα, μετα απο τοσους αιωνες, οτι οι εν λογω χαρακτηρες ησαν κακοι ανθρωποι και συμφεροντολογοι! Μονο ομως η μελετη της σχετικης ιστορικης βιβλιογραφιας, βασιζομενη σε αντικειμενικες πηγες, οπως εγγραφα και αρχεια, αποδεικνυει, οτι οι δυο καρδιναλιοι υπηρξαν μαικυνες των Τεχνων και των Γραμματων και θερμοι πατριωτες που με τις ενεργειες τους εκαναν ισχυρη την Γαλλια του Λουδοβικου ΙΓ΄και ανοιξαν ετσι τον δρομο για την συγκεντρωτικη, απολυτη μοναρχια του διαδοχου του, Λουδοβικου ΙΔ΄, του Βασιλια-Ηλιου. Δεν χωραει αμφιβολια και απο τους μελετητες του εργου του Αλ. Δουμα και τους βιογραφους του, οτι ο γνωστος συγγραφεας υπηρξε ενθερμος θιασωτης και οπαδος της μοναρχιας. Ετσι στους Σωματοφυλακες του προτιμαει να συκοφαντησει τους καρδιναλιους, ωστε να εξυψωσει τους βασιλεις.

 Αναλογα περιστατικα συνεβησαν και στην ιστορια της νεωτερης Ελλαδος - της προτελευταιας δεκαετιας του 20ου αιωνα λογου χαριν. Οι συνθηκες, οι αιτιες και οι αφορμες ειναι βεβαια διαφορετικες. Το αποτελεσμα ομως ειναι το ιδιο. Τα περιστατικα αυτα ειναι επικαιρα, μιας και οι αθελα τους πρωταγωνιστες στο τσιρκο της συκοφαντιας εφυγαν μηνα Ιουνιο απο την ζωη: Προκειται για τον συλλεκτη Αλεξανδρο Ιολα, που πεθανε στις 08.06.1987 και τον μουσικο και συνθετη Μανο Χατζιδακι, που απεβιωσε στις 15.06.1994. Τις τελευταιες εβδομαδες υπηρξαν πληθος αφιερωματων για το εργο των δυο αυτων προσωπικοτητων, ειδικα σε εναλλακτικα εντυπα και ιστοσελιδες. Η νεα γενια, οι σημερινοι 18αρηδες/ 20αρηδες και 30αρηδες, ανακαλυπτει το εργο των δυο καλλιτεχνων, το μελεταει, το απολαμβανει και κρινει αναλογως. 

 Μαικυνας της μοντερνας τεχνης υπηρξε ο πρωτος, ο Ιολας. Ανακαλυψε και στηριξε τον Αντυ Γουορχωλ μεταξυ αλλων. Δημιουργησε γκαλλερι σε Ελλαδα και εξωτερικο. Η βιλα του στην Αγ. Παρασκευη ηταν σαν μουσειο μοντερνας τεχνης. Υπηρχαν συζητησεις για το αν θα μπορουσε να εκμεταλλευτει το κρατος τον θησαυρο αυτον, ωστε να δημιουργηθει και στην Ελλαδα μια εστια για την μοντερνα τεχνη, η οποια θα προσελκυε το αναλογοι κοινο - φευ ομως!

 Συνθετης με πλουσιο εργο ο δευτερος, ο Χατζιδακις. Δημιουργησε ορχηστρα, εγραψε πληθος εργων, πολλα απο τα οποια δεν ειναι ευρεως γνωστα. Το αρχειο του το διαχειριζεται ο κληρονομος του, εν αντιθεσει με την περιουσια του Ιολα - πολλα εργα της βιλας του δεν εχουν καταγραφει, αλλα εχουν χαθει, ενω η ιδια πλεον εχει απο χρονια παρακμασει.

 Κι ομως οι ανθρωποι αυτοι λοιδωρηθηκαν τοσο πολυ οσο ζουσαν, ωστε ακομα και σημερα να υπαρχουν πολλοι αδαεις που δινουν εμφαση στις συκοφαντιες και επικεντρωνονται στην προσωπικη ζωη των λοιδωρηθεντων. Η λασπη που τους ριχτηκε δημιουργηθηκε κατα την προτελευταια δεκαετια του 20ου αιωνα απο μια κιτρινη παλιοφυλλαδα ονοματι "Αυριανη" - της γνωστης ... δυναστειας μικρομεγαλων εκδοτων που εδω και λιγα χρονια εχουν απλωσει τα χερια τους και στην αγορα και διαχειριση καποιων ιδιωτικων καναλιων με τα γνωστα γκρανγκινιολικα αποτελεσματα. Η λασπη της κακοτυπωμενης αυτης φυλλαδας - η οποια υποτιθεται οτι στηριζε την ... Αλλαγη στην εξουσια και τον λαοφιλη ... Ηγετη της εποχης Ανδρεα Παπανδρεου, ο οποιος εφυγε επισης Ιουνιο μηνα απο την ζωη (23.06.1996 ακριβεστερα) - ειχε τετοιον αντικτυπο, ωστε αναγκασε τον Χατζιδακι να διακοψει μια συναυλια του που διυθυνε για να μιλησει στο κοινο για αυτο το θεμα. Ο δε Ιολας δεν αντεξε την πιεση και πεθανε με καυμο. Ειχε μεν προβληματα υγειας, ειχε προσβληθει απο AIDS, αλλα η συκοφαντικη δυσφημιση της παλιοφυλλαδας ηταν καταλυτικη.

 Οι περιπτωσεις αυτες, οπως και των καρδιναλιων Ρισελιε-Μαζαριν, επιβεβαιωνουν δυστυχως αυτο που λεγεται: "Πες πες, ολο και κατι θα μεινει". Η βρωμια της συκοφαντιας δεν ξεπλενεται ευκολα - για την ακριβεια, σχεδον καθολου δεν ξεπλενεται. Ο συκοφαντης θα φυγει καποια στιγμη κι αυτος απο την ζωη. Η βρωμια του ομως θα παραμενει εδω - ενας οχι ολοτελα ξεπλυμενος λεκες...
 

 

Keine Kommentare: